Home Meer weten? Tips en tricks Motiveer leerlingen met een zelfgemaakt tijdschrift

Motiveer leerlingen met een zelfgemaakt tijdschrift

Geplaatst op 9 december 2015 in de categorie Tips en tricks.

Hoe kan je als leraar je studenten motiveren? Door studenten zelf een tijdschrift te laten maken natuurlijk. Het project begint op de computer en eindigt met een echt, zelfgemaakt tijdschrift.

Dit is deel 1 van een 4-delige serie die we de komende 3 maanden gaan publiceren om leraren te helpen bij het maken van een tijdschrift met hun studenten.

Deel 1. Motiveer leerlingen met een zelfgemaakt tijdschrift
Deel 2. Begin aan een tijdschrift (wordt gepubliceerd)
Deel 3. Maak het tijdschrift (wordt gepubliceerd)
Deel 4. Afronden van het tijdschrift (wordt gepubliceerd)

Motiveer je leerlingen

Leerlingen krijgen op school veel voorgeschoteld. Een nadeel hiervan is dat ze ongemotiveerd kunnen raken. Door samen met je leerlingen een tijdschrift te maken over onderwerpen die zij zelf uit kiezen, zorg je ervoor dat ze enthousiast worden over een project.

Combineer leerdoelen

Met het maken van een tijdschrift kunnen meerdere leerdoelen gecombineerd worden. Zeker als het maken van het tijdschrift een langerdurend project is, kunnen meerdere vakken en vaardigheden in de tijdschrift-opdracht verwerkt worden.

Denk bijvoorbeeld aan vaardigheden zoals het verwerken van tekst en de opmaak van pagina’s. Leerlingen leren schrijven voor een publiek en moeten creatief omgaan met de ruimte op een pagina.

Werken in teamverband

Je kunt in de redactieruimte van Jilster makkelijk anderen uitnodigen, waardoor leerlingen ook goed leren werken in teamverband. Ze kunnen in groepjes gedeeld worden of als klas samenwerken aan een tijdschrift gedurende het schooljaar. Als ze het tijdschrift samen afronden geeft dat een gevoel van saamhorigheid en trots.

Persoonlijke toevoeging

Een groot voordeel van een tijdschrift is ook dat leerlingen wat van zichzelf kwijt kunnen op de pagina’s. Ze kunnen eigen hobbies, interesses en humor erin verwerken, maar ook de schrijfstijl, afbeeldingen en opmaak kunnen ze zelf invullen.

Groei en vooruitgang

Het maken van een tijdschrift is een doorlopend proces, waardoor er ruimte ontstaat voor reflectie. Het laat zien hoe leerlingen groeien in elk vak en vervolgens die vaardigheid verwerken in het tijdschrift.

Dit is ook handig voor leraren, omdat zij eenvoudig de voortgang kunnen volgen in de redactieruimte en de resultaten ook tussentijds kunnen beoordelen.

Een gevoel van trots

Aan het einde van het project krijgen de leerlingen een product dat ze helemaal zelf hebben gemaakt, een echt tijdschrift. Daar kunnen ze trots op zijn. Ze kunnen het online delen en aan vrienden en familie laten zien. Jaren later is het tijdschrift ook nog een heel mooi aandenken van het project.

Bekijk ook het verhaal van de Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Zij gebruiken ook de 'Tijdschrift' methode en het resultaat mag er wezen.

Samen een tijdschrift maken; op de Fontys Hogeschool Kind en Educatie heeft de pabo-opleiding nu voor het derde jaar een nieuwe aanpak, eerstejaars studenten maken een tijdschrift over de ideale leerkracht.

De tijdschriften kunnen besteld worden als hoge kwaliteit glossy’s en tijdschriften of als lage kwaliteit digitale PDF bestanden. Probeer Jilster nu gratis, en ontdek zelf de mogelijkheden voor gebruik in het onderwijs.

Probeer Jilster gratis

Binnenkort willen we ook een 4-delige serie voor studenten publiceren. Als je een leraar of ouder bent en je wilt graag een bijdrage leveren of als je andere vragen hebt over Jilster, stuur een e-mail naar klantenservice@jilster.nl. We horen graag wat we nog meer kunnen doen om je ervaring met Jilster nog te verbeteren.