Op het ROC Friese Poort in Emmeloord heeft de opleiding Marketing en Communicatie een bijzondere lesmethode. Tweedejaars studenten maken een eigen tijdschrift waarin de vakken Nederlands, communicatie en marketing samenkomen. Froniek Tesselaar, docent Marketing en Communicatie nam het initiatief.

Moderne lesaanpak

Om de opleiding Marketing en Communicatie interessanter te maken en meer van deze tijd te laten zijn, heeft ROC Friese Poort de lesaanpak voor het vak communicatie voor tweedejaars vernieuwd. Dat resulteerde in een tien weken durend lesprogramma waarbij de studenten hun kennis en vaardigheden op het gebied van communicatie kunnen laten zien in een zelfgemaakt tijdschrift. De meiden waren direct razend enthousiast over het maken van een eigen glossy. De jongens moesten het eerst zien en ervaren. Maar hun terughoudendheid sloeg al snel om in enthousiasme.

Super gemotiveerd

Voor veel meiden is het een droom een eigen magazine te hebben, zo ook voor de nu derdejaars studente Delina Zwaneveld. Haar droom werd werkelijkheid in het tweede jaar van de opleiding Marketing & Communicatie. “Toen ik hoorde dat we een magazine gingen maken, dacht ik ‘wow’! Dat wilde ik al toen ik nog klein was. Het was super om het helemaal zelf te bedenken en te maken. Heel gaaf om nu een eigen tijdschrift te hebben. Ik vind het tot nu toe het leukste project wat we op school gedaan hebben.”

Froniek Tesselaar:

“Vanuit het vak communicatie kun je heel veel kanten op. Samen met de docent Nederlands hebben we deze communicatieopdracht bedacht. Een student wees ons op een eigen tijdschrift maken met het online programma Jilster. Een perfect programma waarmee studenten een magazine kunnen maken dat er uitziet als een echte glossy. We merken dat studenten bij het stage lopen weleens een magazine moeten maken of zich moeten buigen over een personeelsblad. Met onze nieuwe lesaanpak – het maken van een tijdschrift – geven wij onze studenten op dit gebied alvast een stukje ervaring mee.”

Creatief én vakinhoudelijk

“Bij het maken van een tijdschrift ontwikkelen studenten zichzelf verder. In de Nederlandse taal bijvoorbeeld, maar ook in het doen van interviews of het regelen van sponsoren”, vertelt Froniek enthousiast. “Met een eigen gekozen thema als rode draad gingen de studenten creatief aan de slag. Tijdens de lessen communicatie, maar ook thuis kon er gewerkt worden aan het tijdschrift.”

Gedurende het tien weken durende lesprogramma werd ook theorie gekoppeld aan de praktijk. Want om een opdracht goed te kunnen maken, moet je de theorie kennen. Waar let je op als je een advertentie moet schrijven, en wat komt erbij kijken als je een interview gaat doen? Op een creatieve manier bezig zijn met vakken als Nederlands, communicatie en marketing, welke student én docent wil dat nou niet!

Omkaderde vrijheid

Creativiteit wordt gestimuleerd door vrijheid. Zo ontstaan er in het tijdschrift veel verschillende pagina’s en is geen tijdschrift hetzelfde. 

Froniek:

“Een stappenplan hielp de studenten op weg. De opdracht moest voldoen aan een aantal criteria. Vernoem het tijdschrift naar jezelf of verwerk je naam in de titel, eigen gekozen thema als rode draad, het doen van een interview, het schrijven van een aantal artikelen. Maar ook onze excursie naar de Huishoudbeurs moest – in een of andere vorm – terugkomen in het tijdschrift. 

Daarna was het voor ons loslaten en voor de studenten zelf doen, en hun eigen verantwoordelijkheid daarin nemen. Heel mooi om te zien, is dat studenten met deze opdracht niet alleen creatief en vakinhoudelijk bezig zijn, maar ook leren organiseren en plannen.”

Financiering

Een tijdschrift maken en laten drukken kost geld. Ook dat komt in het lesprogramma aan de orde. “We wilden de studenten niet op extra kosten jagen, daarom moesten ze vanuit marketingcommunicatie-oogpunt achter adverteerders aan.
Op deze manier konden ze hun eigen tijdschrift financieren”, legt Froniek uit. “De adverteerders mochten ouders zijn, of ouders met een eigen bedrijf of ondernemers uit de Noord-Oostpolder. Ze konden in het magazine advertentieruimte kopen. Dat is heel goed gelukt.”
Delina ging voortvarend te werk voor haar echte glossy. “Ik wilde een magazine net als in de winkel met een harde kaft en een glossy voorkant. Ik had onderzoek gedaan naar wat het kost om te adverteren in een echt magazine. Gelukkig vond ik meerdere bedrijven die wilden adverteren, waardoor ik een leuk bedrag binnenhaalde en ik een wat duurder magazine, een echte glossy, kon maken. Alle bedrijven die mij gesponsord hebben, heb ik een exemplaar gegeven. Nu ligt mijn tijdschrift bij een aantal bedrijven in Emmeloord.”

Omdat dit project zo succesvol is, worden enkele zelfgemaakte tijdschriften ook bij open dagen van het ROC Friese Poort vol trots getoond. Zo krijgen toekomstige studenten een heel mooi beeld van wat ze tijdens de opleiding Marketing en Communicatie zoal gaan doen. Voor deze tijdschriften als promotiemateriaal, is door de school geld vrijgemaakt.

‘Mooi, passend jasje’

Hoewel het computerprogramma voor het maken van het tijdschrift zich super mooi leent voor samenwerken, koos het ROC bewust voor het ‘alleen maken’ van het tijdschrift. Met een glossy dat gaat over zichzelf, bouwen de studenten aan hun eigen portfolio. “Tijdens het derde jaar lopen studenten stage”, vertelt Froniek. “Heel veel studenten nemen hun eigen glossy dan mee. Voor de student is het natuurlijk super om tijdens een sollicitatiegesprek het tijdschrift te laten zien.”

Hoe schrijf ik, hoe creatief ben ik, welke opdrachten heb ik gedaan? Vragen waar de eigen glossy dan antwoord op geeft. Vaardigheden van de student verpakt in een ‘mooi, passend jasje’!

En nu?

”De studenten een tijdschrift laten maken, was erg succesvol. Met de aankomende tweedejaars gaan we het ook weer doen. Mijn collega’s op de andere locaties van het ROC Friese Poort probeer ik enthousiast te maken voor deze nieuwe lesaanpak van het vak communicatie. Eigenlijk zouden we dit standaard moeten opnemen in ons reguliere lesaanbod”, promoot de enthousiaste docente Communicatie het maken van een glossy.

We leven in een wereld die continue verandert. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Studenten van nu groeien op in een online-wereld en met social media. Hierin past een tijdschrift maken als vernieuwde lesaanpak met moderne middelen in combinatie met bestaande mogelijkheden. Door met je manier van lesgeven aansluiting te vinden bij de belevingswereld van de student kun je ze motiveren en interesseren.

Om mee te geven

Graag deelt het ROC Friese Poort hun ervaringen met andere ROC-opleidingen die ook plannen hebben om hun studenten een tijdschrift te laten maken met als doel bouwen aan het eigen portfolio. “Het zijn leuke, persoonlijke tijdschriften geworden die lezen als een echte glossy en bovenal een positieve bijdrage leveren aan het portfolio van de student. Ook erg leuk voor later!”