40 jaar, gevierd in een tijdschrift!

Klantverhaal Aurelie Verjaardagstijdschrift

Klantervaring Verjaardagstijdschrift Aurelie

Omdat haar beste vriendin veertig jaar werd, wilde Aurelie Lemeire haar met een bijzonder cadeau verrassen. Na wat zoeken op het internet kwam ze terecht op de website van Jilster. Ze begon direct met veel enthousiasme aan haar allereerste tijdschrift dat ze de naam ‘Sophie’ gaf.    

Hulp ingeschakeld

Aurelie is, zo zegt ze zelf, niet één van de creatiefste. Daarom schakelde ze de hulp in van David, een goede vriend. Aurelie: “Hij heeft niet alleen veel voor me opgezocht, maar we hebben samen ook een hoop herinneringen over Sophie opgehaald. In een mum van tijd heeft hij zich het online bewerkingsprogramma eigen gemaakt. We hebben willekeurig pagina’s opgemaakt, omdat we nog niet wisten wat we er allemaal in gingen zetten. Nadat het tijdschrift helemaal gevuld was, hebben we pas de definitieve volgorde bepaald.”

Foto’s bijsnijden

Aurelie: “We hebben wel wat problemen gehad met het invoegen van foto’s in de sjablonen. Als we in een sjabloon een eigen foto wilden gebruiken, dan moest deze over de juiste afmetingen beschikken. Als er bijvoorbeeld in een sjabloon een vierkant stond voor een foto, dan konden we hier geen rechthoekige foto inzetten. Het was ook niet mogelijk om in het online programma zelf een foto bij te snijden. Hierdoor waren we veel tijd kwijt aan het bewerken van de foto’s. Echter was het bewerkingsprogramma makkelijk in gebruik en waren we aangenaam verrast over de kwaliteit van het papier. Dit was erg stevig!”

WIST JE DAT?

Op dit moment is ons team druk bezig met de lancering van een nieuw online bewerkingsprogramma. Om aan de wensen en behoeften van onze klanten (jullie dus) te voldoen, gaan we ervoor zorgen dat het binnenkort wél mogelijk is om foto’s bij te snijden in ons bewerkingsprogramma.

Aurelie is erg trots op het eindresultaat. Aurelie: “De ‘Sophie’ is een zeer persoonlijk magazine geworden. Ieder woord en elke letter heeft een betekenis. Ik ben dan ook super fier op het resultaat!”

 

 

 

 

 

 

Vijf tips van een grafisch vormgever in spe

klantervaring

Onze stagiaire Elseline Grobben (19) studeert Grafische Vormgeving aan het Grafisch Lyceum in Utrecht. Ze heeft voor de vijftigste verjaardag van haar moeder Jannette Grobben een tijdschrift gemaakt en haar dit cadeau gedaan.

De afgelopen weken was Elseline druk bezig met het maken van een verjaardagsglossy voor Jannette. Ook in haar vrije uurtjes zat ze geconcentreerd te werken achter haar laptop. Haar moeder wist natuurlijk van niets en dat maakte het extra spannend! Elseline: “Mijn moeder was ontzettend blij en aangedaan. Ze had het helemaal niet zien aankomen! Bij sommige foto’s moest ze ontzettend hard lachen, maar ik kon ook merken dat ze ontroerd was door het gebaar.”

Het tijdschrift werd gevuld met persoonlijke verhalen, foto’s en quotes. Ook vroeg Elseline haar opa en oma, vader, broertjes en tante een leuke anekdote over haar moeder te schrijven en foto’s aan te leveren. Elseline: “Ik las dingen terug die ik nog helemaal niet over mijn moeder wist! Ook vond ik het erg leuk om op deze manier met elkaar samen te werken en mijn moeder te laten weten dat ze ons heel erg dierbaar is.”

Verjaardag Elseline cover

Met het oog op haar Grafische studie wil Elseline graag een aantal vormgevingstips delen:

1. Lettertype en lettergrootte

“Ik heb niet meer dan drie tot vier soorten lettertypes in mijn tijdschrift gebruikt. Ook heb ik een onderscheid gemaakt in de lettertypes. Voor de kopteksten heb ik bijvoorbeeld een ander lettertype gebruikt dan voor de gewone teksten. Voor de leestekst heb ik gekozen voor lettergrootte 10.”

2. Kleur

“Ik heb gekozen voor een aantal kleuren en die ook regelmatig terug laten komen in bepaalde details, zoals in een afbeelding of in de kopteksten. Hiermee heb ik voor samenhang gezorgd.”

3. Quotes

“Ik heb een aantal quotes aan mijn tijdschrift toegevoegd, waarvan ik wist dat mijn moeder daar veel waarde aan hecht. Deze quotes heb ik in het tijdschrift verspreid om ook voor afwisseling te zorgen. Ook hier heb ik rekening gehouden met kleurgebruik. De quotes heb ik gevonden op Pinterest. Als grafische vormgever mag je namelijk best weleens wat inspiratie van het internet halen. Ik zeg weleens: beter goed gejat, dan slecht bedacht!”

4. Spread

Credits: Elseline Grobben

“Met het online programma kun je ook heel eenvoudig je eigen spread maken. Het leuke hiervan is dat je tijdschrift er net zo uit komt te zien als een tijdschrift uit de winkel! Kijk maar eens goed naar de lay-out van een professioneel blad. Vaak zie je bij een interview dat de tekst verdeeld is over twee pagina’s en de foto van de geïnterviewde in twee pagina’s is opgesplitst. Dit noem je een spread. Zélf kun je deze ook heel gemakkelijk maken met een mooie familiefoto of een bepaalde uitspraak die je van de ene op de andere pagina laat overlopen.”

5. Video’s uploaden in je tijdschrift

“Weleens gehoord van een QR-code? Door gebruik te maken van een QR-code kun je je eigen filmpje aan je tijdschrift toevoegen. Ik heb bijvoorbeeld een babyfilmpje geupload. Mijn moeder kan die met een speciale app op haar telefoon bekijken en opnieuw meegenieten van mijn eerste stapjes in de wijde wereld. Een QR-code kan met behulp van een QR-website worden gemaakt.

Met een QR-website kun je de QR-code omzetten tot een afbeelding. Deze afbeelding (een vierkant blokje) plaats je vervolgens op een pagina in je tijdschrift.”

Deze afbeelding is in het online programma te vinden onder verjaardag#3.

Een familieglossy voor de Spoontjes

verjaardagsglossy cover spoontjes

Cover Spoontjes

De drieënzestigjarige Mieke Versnel uit Woerden heeft nu voor de derde keer een glossy gemaakt. Ditmaal voor de 50ste verjaardag van haar goede vrienden Christien en Ruud Spoon. Samen met medehoofdredacteur Maaike Spoon (1999) heeft ze de afgelopen weken intensief aan het tijdschrift gewerkt. Het resultaat is een mooie familieglossy geworden.

Ons ‘Jilster project’

Mieke zocht de samenwerking met Maaike, de dochter van Christien en Ruud. Mieke: “Maaike is als een kleindochter voor me. We hebben een speciale band en spreken elkaar regelmatig. Ik heb dan ook met veel plezier met haar samengewerkt aan ons ‘Jilster project’!

Undercover operaties

“We hebben familie en vrienden aangeschreven met het verzoek een bijdrage aan het tijdschrift te leveren. We kregen hier veel leuke reacties op. Iedereen was meteen bereid om te helpen en nieuwsgierig naar waar we mee bezig waren. Naast de teksten die we kregen opgestuurd, hebben we er zelf ook een aantal geschreven, zoals een artikel met beautytips over ‘mooi oud worden’ en  ‘vijftig wijsheden van 50 worden’. Om de verrassing zo groot mogelijk te maken, de jarigen kennen Jilster, hadden we het tijdschrift in een grote doos verpakt met daarbij een doos tissues voor de ontroering!”

Jilsterexpert

“Ik heb nu voor de derde keer een tijdschrift gemaakt tot volle tevredenheid. Ik mag mezelf dus wel een Jilsterexpert noemen, denk ik! Het is verslavend om zo’n glossy te maken met behulp van jullie programma, wat zeer gebruiksvriendelijk is en veel mogelijkheden kent.”

 

Zie ook de foto’s, waarop te zien is hoe Christien en Ruud het tijdschrift in ontvangst nemen.

Foto familietijdschrift Spoontjes foto 2 verjaardagstijdschrift Spoontjes

Een exclusieve ‘uitzwaai editie’ voor groep 8 van basisschool Het Overbos

basisschool overbos

cover afscheid groep 8 overbos

Ines Kombrink wilde het moment waarop haar kind de overstap van groep 8 naar de middelbare school maakte niet zomaar voorbij laten gaan. Daarom maakte zij in samenwerking met een groepje ouders en leerkrachten van OBS Het Overbos in Oostvoorne een tijdschrift voor 31 leerlingen uit groep 8 die dit jaar afscheid namen.

Alle leerkrachten aan het woord

“Zonder de inzet van alle leerkrachten was het nooit zo’n groot succes geworden”, vertelt Ines, hoofdredacteur van het tijdschrift ‘8- ERAF’. Ines: “Alle juffen en meesters, die de kinderen door de jaren hebben leren kennen, hebben van begin tot eind enthousiast aan het tijdschrift meegewerkt. Iedereen heeft een persoonlijk verhaaltje aangeleverd. Van de sportieve groetjes van de gymmeester tot de dikke bereknuffels van de kleuterjuffen. Zelfs de directeur van de school zat in het complot en heeft het voorwoord van het tijdschrift geschreven.”

Voor de gek gehouden!

De leerlingen hebben, zonder dat ze zich hiervan bewust waren, zelf ook een bijdrage aan het tijdschrift geleverd. In één van de lessen kregen ze van juf Aleid en juf Joyce de opdracht om een opstel te schrijven over hun basisschooltijd. Hoe zij die hebben ervaren, wat ze bijvoorbeeld het allerleukste vak vonden en wie of wat ze het meeste gaan missen. Daarna hebben de juffen alle geschreven verhaaltjes aan de redactie overhandigd die deze vervolgens in het tijdschrift heeft verwerkt.

Foto’s door de jaren heen

In de laatste paar weken werden er ook een hoop foto’s van de valentijnsdisco, het kamp, de schoolmusical en andere uitstapjes gemaakt. Daarnaast hebben alle ouders via WeTransfer foto’s toegestuurd of op een USB-stick aangeleverd. De leukste foto’s, van de kleuterklas tot nu, werden verzameld en in het tijdschrift geplaatst. De foto’s, ook vele die niet in het tijdschrift zijn geplaatst, werden op een cd’tje gezet en bij de overhandiging van het tijdschrift aan de kids meegegeven.

Tips van Ines

Ines: “Aan het einde was het best nog even zweten om alles op tijd af te krijgen. Maar uiteindelijk is het allemaal gelukt! Het is handig dat je op de website van Jilster precies kunt berekenen hoeveel het gaat kosten en wanneer het klaar moet zijn. Onze kinderen waren er erg blij mee! Ze hebben het boekje meteen helemaal doorgespit. We hadden achterin ruimte overgelaten, zodat ze in elkaars boekje een wens konden schrijven. Daar hebben ze volop gebruik van gemaakt!”

Ines heeft ook nog een paar tips:

  1. Als je met meerdere mensen aan een tijdschrift wilt werken, kun je die mederedacteur van het tijdschrift maken. Zo kun je tegelijkertijd aan het tijdschrift werken.
  2. Het is handig om van tevoren goed met elkaar af te spreken wat voor een lettertype en -grootte je gebruikt. Hiermee kun je voorkomen dat het een rommeltje wordt.
  3. Orden de foto’s alvast in mapjes per onderwerp op het bureaublad van je computer. Zo kun je gemakkelijk en snel de juiste foto’s terugvinden.
  4. Zorg dat je de foto die je op de pagina wilt gebruiken al hebt bewerkt (uitsnijden, juiste kleur, e.d.).
  5. Plaats liever niet te veel donkere foto’s op de pagina, omdat het tijdschrift iets donkerder op papier uitkomt.

‘Wie is Jezus?’ Tweedeklassers van Het Streek maken een glossy

Als docent godsdienst wil je dat jouw leerlingen de belangrijkste verhalen over Jezus, zoals die in de Bijbel staan, kennen. Tweedejaars leerlingen havo en vwo van Het Streek uit Ede maakten daarom een glossy als antwoord op de vraag ‘Wie is Jezus?’. Richtje van der Wolf, docent godsdienst, nam hiervoor het initiatief.

 

Vernieuwenderwijs

Innovatie is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het onderwijs. Ook bij Het Streek staat ‘vernieuwenderwijs’ op de agenda. “Doordat ik in een groep docenten zit, die het gebruik van laptops in de les wil uitbreiden, kwam het programma voor het online maken van een glossy een keer voorbij”, legt Richtje uit, hoe ze op het idee kwam van het maken van een tijdschrift. “Binnen onze school hebben wij BYOD-klassen. Bring Your Own Device zijn klassen waar de leerlingen hun eigen device, als een laptop, iPad of Chromebook meenemen. Vooral voor deze klassen is het maken van een eigen tijdschrift een heel leuke verwerkingsopdracht. Maar zeker ook voor niet-BYOD-klassen. Zij maakten deze opdracht in ons computerlokaal.”

De opdracht

Een lesboekje met de belangrijkste verhalen over Jezus, zoals die in de Bijbel staan, was de leidraad voor het maken van een glossy. Richtje: “Dit boekje werd gebruikt in de godsdienstles. In een aantal lessen hebben we de inhoud behandeld. De tweedejaars leerlingen havo en gymnasium verdiepten zich in de verschillende verhalen over Jezus en maakten hierover opdrachten uit het lesboekje. Aan het eind maakten ze als verwerkingsopdracht een glossy, waarin de verschillende onderwerpen terugkwamen. Hiervoor hadden ze twee lesuren. De opdracht was dat ongeveer de helft van de glossy uit afbeeldingen moest bestaan. Een glossy is tenslotte ook om te bekijken. De leerlingen zochten zelf de afbeeldingen bij de verhalen.”

 

Lesboekje Wie is Jezus?

 

Jezus leeft!

Elianne van Schoonhoven en Iris Lagemaat, tweedejaars gymnasiasten, maakten met een aantal klasgenoten de glossy Jezus leeft!. Voor deze opdracht werd de klas in tweeën gesplitst. Een groep van ongeveer twaalf leerlingen werkte aan dit tijdschrift. De andere helft maakte een ander tijdschrift over Jezus.
Bij deze manier van lesgeven – het online maken van een tijdschrift – komen voor leerlingen verschillende competenties samen. Naast het vakinhoudelijk bezig zijn, leren de leerlingen ook samenwerken, organiseren en plannen. De twee meiden vormden de hoofdredactie. Richtje: “De hoofdredacteuren nodigden via het online programma leerlingen uit om redacteur te worden.” Iris: “In tweetallen maakten we een hoofdstuk. Per tweetal hadden de redactieleden bijvoorbeeld twee pagina’s.” “De hoofdstukken kwamen overeen met de hoofdstukken die ook in het lesboekje stonden”, vult Elianne aan. De hoofdredactie schreef een hoofdartikel, een inleiding, waarin staat waarom het tijdschrift is gemaakt en wat de inhoud is. Verder zorgden zij ervoor dat het tijdschrift een mooi geheel werd.”

“Dit online programma werkt zo, dat je bij het maken van je tijdschrift al een glossy voor je ziet. Je ziet online hoe de bladzijden worden en je kunt er doorheen bladeren.”

Toets of glossy?

De leerlingen beantwoordden de vraag ‘Wie is Jezus?’ door zich te verdiepen in de hoofdstukken Jezus Christus, de Heer, Jezus de Genezer, Jezus de Leraar, Jezus de Gekruisigde, Jezus is opgestaan en Jezus, Koning en Inspirator in het lesboekje. Op de vraag hoe vinden jullie deze manier van lesgeven – het maken van een tijdschrift – hoefden de twee gymnasiumleerlingen niet lang na te denken. Elianne: “Ik denk dat het maken van een glossy beter is dan het maken van een toets. Bij een toets heb je wel eens dat je antwoord op een vraag niet volledig is. Bij een glossy kun je veel meer verschillende dingen doen en beter laten zien wat je weet. Je gaat op een andere manier met de stof om.”

Voor hun tijdschrift kregen de leerlingen een cijfer. Hiervoor waren een aantal toetsingscriteria opgesteld. Richtje: “We hadden een A4-tje gemaakt met daarop een aantal criteria waarop gelet werd bij de beoordeling. Zo wisten de redacteuren precies waar ze op moesten letten bij het maken van hun glossy. Bijvoorbeeld de eenheid in het tijdschrift. Is dezelfde opmaak gebruikt, is het lettertype en de lettergrootte overal hetzelfde. Maar ook, is de tekst geschreven in eigen woorden, klopt het inhoudelijk en hoe is de verhouding tekst en beeld.”

Goed monitoren

Als docent kun je ook uitgenodigd worden als hoofdredacteur van het tijdschrift. Richtje was dat ook. Zo had zij overzicht over hoe ver iedereen was met het tijdschrift. En kon zij waar nodig bijsturen. “Als docent kun je met dit programma heel goed monitoren. Zie je in het tijdschrift een bijna lege bladzijde staan, dan spreek je de redacteuren daarop aan. Ik chatte met leerlingen om nog bepaalde dingen aan te passen. Ook dat is mogelijk met dit online programma. Heel handig!”
Als ervaringsdeskundigen denken Richtje, Elianne en Iris graag mee als het gaat om het gebruik van het online programma voor het maken van een tijdschrift. Hebben we het over chatten met mede-redacteuren, dan hebben de meiden en Richtje wel wat tips. Elianne: “Je ziet pas als je het programma opent dat er iemand gechat heeft.” “Misschien is een pop-up een idee. Een pop-up met de melding dat je een chatberichtje hebt”, vult Richtje aan. Ook Iris heeft een tip. “Nu stuur je een chat naar de hele redactie. Soms wil je een berichtje sturen naar één redactielid. Dat zou handig zijn vooral als je in tweetallen werkt.”

Het Vliegend Spaghettimonster

Niet alleen tweedeklas leerlingen van Het Streek hebben een tijdschrift gemaakt. Ook eindexamenleerlingen werden voor even redacteur van hun eigen tijdschrift. Deze leerlingen maakten dit als examenopdracht. “Ze kozen zelf een onderwerp en zochten hier informatie bij. Voor mij, als godsdienst docent soms ook heel vernieuwend. Religies als Cao Dai, het Sjamanisme en het Vliegend Spaghettimonster kwamen voorbij. Ook hier was ik hoofdredacteur. Zo kon ik bij de leerlingen meekijken en waar nodig aansturen.”

Online bewaren

De leerlingen hebben een pdf van hun tijdschrift. Via de eigen repro-afdeling heeft Het Streek de pdf’s in zwart-wit laten printen. Een exemplaar in kleur wordt gebruikt voor de open dag van de school. Deze tijdschriften worden ook gebruikt als voorbeelden voor andere klassen die met de opdracht aan de slag gaan. “Van school had ik toestemming om pdf’s van de tijdschriften te bestellen. De leerlingen kregen – zo was de bedoeling – het tijdschrift ook digitaal, in de vorm van een link. Met deze link blader je door het tijdschrift en zie je het in kleur. Dat is veel mooier. Je kunt je eigen tijdschrift ook in het online programma bekijken. Daar worden alle door jouw gemaakte tijdschriften ook bewaard.”

“Het is de bedoeling dat het maken van een tijdschrift ook volgend jaar weer in het programma wordt opgenomen. Juist, omdat het zo leuk is!”

Bekijk hier het gehele tijdschrift van Elianne en Iris: ‘Jezus leeft!’

Een ‘kleurrijk’ tijdschrift als eindwerk

De Vlaamse Manon de Ridder (21), student aan de opleiding Kleur & Stijl, heeft een magazine gemaakt waarin ze haar eindwerk heeft gepresenteerd. Het resultaat is een kleurrijk tijdschrift dat een indruk geeft van haar opleiding.

 

Over Manon L’Eco

Manon zit vol met ideeën en kan niet wachten om deze tot uiting te laten komen.
Op dit moment is ze druk bezig met de laatste loodjes van haar opleiding Kleur & Stijl, waarmee ze dit jaar hoopt klaar te zijn. Ook heeft ze sinds kort haar eigen bedrijf ‘Manon L’Eco’, waarbij ze bij vrouwen thuis langsgaat om hen van een persoonlijk stijladvies te voorzien. Vrouwen, van alle soorten en maten, kunnen bij haar terecht voor kleur-, kleding- en make-up adviezen.
Manon: ‘De eerste twee jaar ga ik op een elektrische bakfiets bij de vrouwen aan huis langs. Het is even afwachten hoe mijn bedrijf gaat lopen. Mocht mijn bedrijf een succes worden, kan ik later altijd nog ontwikkelingen doorvoeren.’

Naast het geven van stijladviezen, verkoopt Manon ook schoonheidsproducten die uitsluitend ecologisch verantwoord zijn. ‘De natuur is namelijk erg belangrijk voor mij. Daarom heb ik mijn bedrijf ‘L’Eco’ genoemd, welke is afgeleid van de term ‘ecologisch’. Over haar eindwerk, dat ze ‘A hint of color and style’ heeft genoemd, zegt Manon: ‘Ik ga het tijdschrift nog verder uitwerken met eigen foto’s, zodat ik dit straks kan gebruiken in mijn eigen zaak. Ik kreeg zoveel positieve reacties en velen vroegen of ze het tijdschrift konden aankopen!’

Veel vrijheid

Manon geeft aan dat het werken in het online programma van Jilster vele voordelen met zich meebrengt. Manon: ‘Of je nu met of zonder sjablonen werkt… Je hebt volledig de vrijheid om je tijdschrift precies zo te maken als je zélf wilt! Daarnaast kun je, als je in het bezit bent van een computer, altijd en overal aan je tijdschrift werken. Ook is het online programma zeer gebruiksvriendelijk, daarom kan ik dit anderen alleen maar aanbevelen.’ Als tip geeft Manon: ‘Ga voor de glanzende afwerking. Zo heb je een prachtig en verzorgd resultaat.’

Liefde is een heleboel vriendschap plus een tijdschrift

“Wat ons vooral gedreven heeft is de warme vriendschap en liefde die wij voor Cindy voelen, allemaal, stuk voor stuk, los van elkaar.”

 

Maaike van Gogh, Rian Kouwenberg en Wendy Dillen hebben in samenwerking met 17 andere vrouwen een bruiloftsglossy voor hun vriendin Cindy Huijberts gemaakt. Zij is op 8 oktober 2016 met Marijn van Amelsfort in het huwelijksbootje gestapt.

De taakverdeling

Maaike: “Samen met Rian en Wendy was ik eindverantwoordelijke van het tijdschrift ‘Cindy’. Wendy heeft aan het Grafisch Lyceum in Eindhoven gestudeerd en heeft zich daarom met name over de vormgeving van het tijdschrift gebogen. Rian heeft de contacten gelegd en onderhouden en ikzelf was de geluksvogel die Marijn en de kinderen mocht interviewen!
We hebben alle vriendinnen, Marijn en de kinderen dezelfde vragen laten beantwoorden. Die vragen gingen over Cindy. Vervolgens heeft Wendy de antwoorden in het tijdschrift verwerkt.”

Dit waren de vragen:

  1. Waar ken je Cindy van?
  2. Beschrijf Cindy in één woord.
  3. Wat voor bruidsjurk denk je dat Cindy draagt tijdens haar bruiloft?
  4. Met welke bekende persoon zou Cindy wel een beschuitje willen eten?
  5. Wat heb je het laatste met Cindy gedaan/wat hebben jullie besproken?
  6. Waarom passen Marijn & Cindy zo goed bij elkaar?

Over de coverfoto

“Er is behoorlijk wat discussie geweest over hoe de voorpagina eruit moest komen te zien. Allerlei ideeën gingen over tafel maar uiteindelijk was Wendy’s voorstel de beste. Zij stelde voor om met een foto van Cindy in een bruidsjurk de cover te sieren. Maar hoe konden we zoiets organiseren zonder dat Cindy argwaan zou krijgen? Uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen om Cindy bij haar vrijgezellenfeest in de oude trouwjurk van Rian te hijsen en daarvan een paar foto’s van te schieten. Daaruit hebben we de meest aansprekende foto gekozen voor op de cover.”

Samenwerken via de chat

“Het online programma van Jilster lijkt erop te zijn ingericht om met elkaar samen aan een tijdschrift te werken. We hebben meerdere malen gebruik gemaakt van de optie waarmee je via de chat informatie met elkaar kunt uitwisselen. Ook heeft Wendy het tijdschrift voornamelijk opgebouwd met de sjablonen uit het online programma. Deze heeft ze naar eigen smaak bewerkt en in het tijdschrift geplaatst.”

De reacties

“We hebben Cindy (en ook een beetje Marijn) het tijdschrift op de dag van de bruiloft cadeau gedaan. Dit was een bijzondere gebeurtenis, die ik niet snel meer zal vergeten. Het was een echt kippenvelmoment! Cindy’s ontroering zorgde ervoor dat er bij ons allemaal de tranen in de ogen sprongen. In de toekomst wil ik daarom ook zeker nog eens een tijdschrift met Jilster maken.”

Het Gouden Eeuw tijdschrift

De vakken geschiedenis, Nederlands en tekenen in één project. Tweedejaars gymnasiumleerlingen van het Vrijzinnig Christelijk Lyceum uit Den Haag maakten voor deze drie vakken een tijdschrift over de Gouden Eeuw. Mirjam Zeilmaker, docent geschiedenis op het VCL, coördineerde dit project.

Vakoverstijgend

Mirjam legt uit waarom ze voor het Gouden Eeuw tijdschrift de samenwerking heeft gezocht met haar collega’s van de secties Nederlands en tekenen. “Met deze opdracht leveren de leerlingen één product af en worden ze getoetst voor de vakken Nederlands, geschiedenis en tekenen. Dit hebben we gedaan om de leerlingen iets te ontlasten, omdat ze door het schooljaar heen best veel toetsen hebben. Ze zijn eigenlijk constant aan het leren. Met dit Gouden Eeuw project proberen we daar iets verlichting in te brengen. Bovendien worden de lessen op deze manier een keer anders ingevuld. Het maken van een tijdschrift als lesaanpak, is vakinhoudelijk bezig zijn op een creatieve manier.”

Opdrachtenboekje

De leerlingen kregen ongeveer zes weken de tijd om aan het Gouden Eeuw project te werken. Om alles in goede banen te leiden, maakte Mirjam een boekje met daarin alle informatie die de leerlingen nodig hadden om het project stap-voor-stap te kunnen uitvoeren. De leerlingen zijn tijdens dit project niet alleen vakinhoudelijk bezig, maar leren ook plannen. “In het boekje staan opdrachten voor Nederlands, tekenen en geschiedenis. Het bevat een planning en in het boekje staat een voorbeeld van hoe je een planningsschema kunt invullen. Per week wordt aangegeven wat er moet gebeuren. Het maken van een tijdschrift is een grote opdracht met daarbij verschillende kleine opdrachten.” Als 13-,14-jarige komt er – bij het maken van zo’n grote opdracht – misschien veel op je af. Maar daar weet Mirjam wel raad mee. “Je legt de leerlingen uit dat we dit stap-voor-stap gaan doen en dat we er een paar weken de tijd voor hebben. En door een eigen planningsschema in het boekje bij te houden, komt het vanzelf goed. Het resultaat is een eigen Gouden Eeuw tijdschrift.”

(Het opdrachtenboekje)

Combineren

Het tijdschrift werd beoordeeld op inhoud bij geschiedenis, op spelling en grammatica bij Nederlands en op design en creativiteit bij tekenen. Voor het vak Nederlands lazen de leerlingen een boek met een verhaal dat plaatsvindt in de Gouden Eeuw. Ze konden kiezen uit een lijst met boeken. Met verwerkingsopdrachten werd gecontroleerd of het boek ook daadwerkelijk was gelezen. “In een woordzoeker moesten minimaal tien personages, plaatsen en belangrijke begrippen uit het boek staan”, legt Mirjam uit. “Daarnaast schreven de leerlingen een ingezonden (zakelijke) brief van driehonderd woorden aan de uitgever van het boek. De inhoud van het boek stond hierin centraal. Tijdens de lessen Nederlands en geschiedenis mochten de leerlingen een periode lang de eerste tien minuten van de les uit het boek lezen.”
Voor een van de geschiedenisopdrachten zocht het VCL het in het heden en ook nog eens dichtbij. “In Den Haag woont een afstammeling van Michiel de Ruyter, Frits de Ruyter de Wildt. Heel gemakkelijk, want Frits kwam gewoon even langs. Voor het Gouden Eeuw project was hij een interessante gastspreker die iets vertelde over zijn voorvader en over zijn familiegeschiedenis.” Een aantal leerlingen was verantwoordelijk voor de organisatie van deze bijeenkomst. Iedereen maakte een kort verslag over deze gastspreker.
Het tijdschrift werd verder gevuld met nog twee geschiedenisopdrachten als het schrijven van een filmrecensie, een bezoek aan het Mauritshuis of het zoeken en maken van een recept uit de Gouden Eeuw.
Natuurlijk moet een tijdschrift er ook mooi uitzien. Bij tekenen werkten de leerlingen aan de cover van het tijdschrift. Een van de opdrachten was het maken van een geënsceneerde foto van de leerling zelf, klasgenoten, familie of vrienden die een bekend schilderij uit de Gouden Eeuw voorstelt.

Handleiding

Mirjam maakte niet alleen een opdrachtenboekje, maar schreef voor de leerlingen ook een praktische handleiding over hoe het tijdschrift online te maken. Hierin wordt stap-voor-stap uitgelegd wat de leerling moet doen. Mirjam is eerst zelf met het programma aan de slag gegaan. “Ik heb een aantal voorbeeldbladen gemaakt om de leerlingen te laten zien wat mogelijk is. Door dit te doen en te ervaren waar ikzelf tegenaan liep, heb ik de handleiding geschreven. Door ook een paar tijdschriften thuis en op school te bekijken deden de leerlingen ideeën op.”

Ervaringsdeskundigen

Als het programma om het tijdschrift te maken en de opdrachten ter sprake komen, praten Juliette Dekker en Liam van den Heuvel enthousiast en gezellig mee. Deze twee leerlingen, die een Gouden Eeuw tijdschrift hebben gemaakt, weten goed aan te geven hoe ze dit hebben ervaren. Liam: “Voor vakken op school zijn we vaak in boeken bezig en niet op de computer. Door het maken van een tijdschrift hebben we ook andere dingen geleerd als het werken met verschillende computerbestanden.” Juliette is erg enthousiast over de sjablonen in het programma. “Met de sjablonen maak je een goede start. Door deze te gebruiken, heb je meteen al een begin van een tijdschrift. Dat is heel handig. Het is gewoon leuk dat je de verschillende pagina’s in hetzelfde thema kunt maken.”

“Door thuis met het tijdschrift bezig te zijn, voelde het niet als huiswerk maken. Het was gewoon leuk!”

Trial and error

Door in het programma wat te proberen en ergens op te klikken, zie je meteen wat er gebeurt in je tijdschrift. Heeft het niet het gewenste resultaat, probeer je iets anders. Dit ondervond ook Mirjam toen haar leerlingen aan de slag gingen. “Het was even uitzoeken met elkaar welke bestanden – PDF, JPG – aangemaakt moesten worden om het gewenste resultaat, een afbeelding of een bepaalde achtergrond, in het tijdschrift te krijgen. Soms verdween er een tekst-vak als je even iets anders deed of daar niet direct mee aan de slag ging. Dat monitoren vonden de leerlingen soms best lastig. Ze hebben ook nog niet veel ervaring met het werken op de computer. De telefoon is meer hun ding. De jeugd van tegenwoordig is zo gewend dat alle informatie hun kant uitkomt, dat ze het (uit)zoeken lastig vinden. Voor hen is dat een hele uitdaging.”

Wordt vervolgd?!

Volgend jaar staat het maken van een tijdschrift weer op de agenda bij het VCL. “Nadat de leerlingen hun opdrachten voor de drie vakken af hadden, plaatsten ze dit in hun tijdschrift. Het geheel werd als PDF gedownload. Deze PDF leverden de leerlingen in via Magister of ze gaven een geprinte versie aan hun docenten”, legt Mirjam uit. “We hadden geen budget om alle tijdschriften te bestellen. Volgend jaar willen we dat wel doen met de drie mooiste tijdschriften. Leerlingen doen het juist goed als er een competitief element in zit. Ook voor een Open Dag van de school is een tijdschrift mooi promotiemateriaal. Bovendien heb je voor de leerlingen die daarmee aan de slag gaan voorbeelden om te laten zien wat mogelijk is. Je profielwerkstuk in de vorm van een tijdschrift is natuurlijk ook super. Eigenlijk zou ik dat mijn havo-leerlingen ook willen laten maken. Zeker voor meisjes die het bijvoorbeeld over mode willen gaan doen.”

Om mee te geven

“Binnen het onderwijs bestaan zulke leuke ideeën. Die moeten dan ook maar net op het juiste moment op je pad komen. Daarom delen we graag onze ervaringen met andere docenten die ook plannen hebben een tijdschrift te maken.”

Enkele tips:

  • Neem ruim de tijd voor een project als dit. Stiekem duurt het toch langer dan je denkt.
  • Geef collega’s van tevoren eventueel een korte workshop over hoe het programma werkt.
  • Maak voor de leerlingen een opdrachtenboekje, met een Jilster-handleiding.
  • Voor het nakijken is het handig een link van het tijdschrift te hebben.
  • Een tijdschrift maken kan ook prima toegepast worden bij andere vakken.

Derde klassers Coornhert Gymnasium maken un magazine

Tijdens de ‘Dag van de Franse taal’ maakten alle derde klassers van het Coornhert Gymnasium uit Gouda een tijdschrift. Anne-Marie Prins, docent Frans liet de leerlingen per klas op een interessante, creatieve manier een tijdschrift maken. Dit resulteerde in vijf, kleurrijke magazines volledig in het Frans.

De dag van de Franse taal

“Voor de tweede keer organiseerde de sectie Frans ‘De dag van de Franse taal’, Journée de la langue française. Vorig jaar was de eerste keer. Derdejaars leerlingen moeten na dit schooljaar kiezen. Om deze leerlingen enthousiast te maken voor Frans als examenvak organiseren we een dag met een gevarieerd programma dat geheel in het teken staat van de Franse taal”, legt Anne-Marie uit.
Het programma dit jaar bestond uit vier onderdelen. Taaldorp, waar leerlingen hun spreekvaardigheid konden laten horen, de Franse film ‘La famille Bélier’, het schrijven van een lesbrief over het Franse chanson met het schrijven van een couplet voor een liedje en het maken van een echt magazine geheel in het Frans. Anne-Marie nam het initiatief voor het samen maken van het magazine.
“Elke klas moest een tijdschrift maken en elke leerling minimaal een bladzijde vullen”, vervolgt Anne-Marie haar verhaal. “De klas die het mooiste, meest gevarieerde tijdschrift had gemaakt, kreeg een heerlijke taart.”

Eigen ervaring

Anne-Marie had zelf ervaring opgedaan met het maken van een glossy. “Een vriendin die vijftig werd, kreeg een zelfgemaakt, persoonlijk tijdschrift. Voor in dat tijdschrift heb ik een bladzijde gemaakt. Toen kwam bij mij het idee dat dit ook heel leuk zou zijn voor op school. Dat was de aanleiding om vorig jaar hiermee te beginnen. Het programma waarmee je het tijdschrift maakt, had ik mezelf eerst eigen gemaakt. Vooral de sjablonen, te gebruiken voor in het tijdschrift, maken het een stuk echter. De leerlingen zijn er zo handig in, die gaan direct aan de slag.”

De organisatie

Anne-Marie had goed nagedacht over hoe ze het zou aanpakken. “Van iedere klas zaten twee tot drie leerlingen in de hoofdredactie. Ik had mezelf ook hoofdredacteur gemaakt om mee te kijken. Ongeveer twee dagen voordat de ‘Dag van de Franse taal’ begon, heb ik alle hoofdredacteuren het programma laten zien. Bovendien kregen zij een lijst met alle mailadressen om de leerlingen uit te nodigen mee te werken aan het eigen klastijdschrift. Zo kon iedereen op de dag zelf meteen aan de slag. Elke leerling kreeg twee lesuren van vijftig minuten om er iets moois van te maken. Met de hoofdredacteuren was ook afgesproken dat leerlingen, als ze een idee hadden voor hun pagina, dit moesten afstemmen met de hoofdredactie. Zo konden we voorkomen dat je een tijdschrift krijgt met bijna alleen maar recepten en puzzels. Een week na ‘De dag van de Franse taal’ moesten alle bladzijden klaar zijn. Daarna kon de hoofdredactie de laatste opmaak en de inhoudsopgave maken. Na het publiceren hebben we per klas het tijdschrift laten drukken.” Op deze manier werkten de leerlingen van Anne-Marie online samen aan een tijdschrift.

Variatie

“Het moest een gevarieerd tijdschrift worden. De eindredactie was verantwoordelijk voor de inhoud en de omslag. Dit jaar hadden ze de tijdschriften van vorig jaar als voorbeeld. Het advies was, kijk er niet te lang naar, want het is ook leuk om zelf iets te verzinnen. Het colofon en de inhoudsopgave zagen we dit jaar terug in alle vijf de magazines.
Er is ook niemand geweest die een bladzijde niet heeft ingeleverd. Alle leerlingen pakten het serieus op, want iedereen wilde natuurlijk dat hun eigen tijdschrift er goed uitzag en allemaal gingen ze voor de taart. Iets geks in het tijdschrift zetten werd door de hoofdredactie dan ook niet geaccepteerd.”

Voor de leerlingen is het heel leuk te zien dat het tijdschrift er meteen zo goed uitziet. Dat stimuleert enorm. Net als in een echt tijdschrift staan er in de tijdschriften gemaakt door de leerlingen van het Coornhert uiteenlopende items. Van fashion en horoscopen tot aandacht voor celebs, en van sport tot een interview met Anne-Marie zelf. Leerlingen die hun docent Frans hadden geïnterviewd, dachten dat ze op deze manier – met ook nog een foto van Anne-Marie op de cover – meer kans maakten op de taart!

Laisser-faire

De leerlingen kregen de vrije hand in het maken van het tijdschrift. De uitvoering werd min of meer op z’n beloop gelaten. “Het werd na uitleg van de opdracht direct gevraagd, maar de leerlingen kregen geen cijfer voor het maken van een Franse pagina voor in het tijdschrift. Het doel was actief bezig zijn met de Franse taal. Ik heb dan ook niet gelet op taalfouten. Dan was de opdracht anders geweest.”

Voor meerdere doeleinden

Anne-Marie is ervan overtuigd dat het maken van een tijdschrift een lesaanpak is die voor meerdere vakken interessant is. “Toen ze klaar waren heb ik de tijdschriften in de docentenkamer gelegd. Collega’s waren er meteen enthousiast over.” Deze creatieve manier van lesaanpak is natuurlijk heel leuk. Alleen is daar een kleine vrees bij Anne-Marie. “Ik hoop niet dat al mijn collega’s dit ook gaan doen, want dan moet ik weer wat nieuws verzinnen!”
Het tijdschrift is ook mooi promotiemateriaal voor een school. “Met de opendag hadden we de tijdschriften liggen. Ouders hebben dan niet eens in de gaten dat leerlingen dit zelf hebben gemaakt. Ze denken dat het bijvoorbeeld lesmateriaal is. Volgend jaar komt er een briefje bij: ‘Gemaakt door leerlingen!’.”

Een tijdschrift door de jaren heen

Elles Boot (50) heeft haar moeder Hanny Sillevis op haar 80e verjaardag verrast met een zelfgemaakt tijdschrift. Samen met haar dochter Lara heeft ze de afgelopen maanden hard gewerkt aan het magazine ‘Hanny’; hét magazine voor de moderne vrouw.

Een stadmeisje

“Mijn moeder was een echt Amsterdams stadsmeisje. In de sixties heeft ze als coupeuse (naaister) bij het modehuis Gerzon gewerkt dat bekend stond als een luxe damesmode winkel in Den Haag. In de tijd dat ze van mij in verwachting was, heeft ze ook een aantal grote modeshows in het buitenland gelopen. In 1962 is ze met mijn vader in de Sionskerk in Amsterdam getrouwd waar ze in een fantastische jurk bij het altaar verscheen. Inmiddels is mijn vader al een aantal jaar overleden. Mijn moeder en ik zijn altijd al erg hecht met elkaar geweest, maar het verlies van mijn vader bracht ons nog dichter bij elkaar.”   

Samenwerken

“Ik wilde mijn moeder graag iets bijzonders met haar verjaardag geven. Ik kwam per toeval op de website van Jilster terecht en het idee van een zelfgemaakt tijdschrift sprak me direct aan. Ik heb Lara meteen gevraagd om een account aan te maken, zodat we direct aan de slag konden. Ook vroegen we andere familieleden en vrienden om een pagina te vullen. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van de optie waarmee je iemand anders tot (mede)redacteur kunt benoemen. Vervolgens heeft iedereen een pagina toegewezen gekregen die hij of zij met eigen tekst en foto’s mocht vullen. Handig was ook dat er de mogelijkheid bestond om het tijdschrift tussentijds door te bladeren, zodat we elkaars gemaakte pagina’s ter inspiratie konden bekijken. Tot slot hebben Lara en ik de overgebleven lege pagina’s gevuld met zelfgemaakte advertenties, verhalen en foto’s.”

Positieve reacties

“De reacties waren zeer lovend! Mijn moeder reageerde geëmotioneerd op alle persoonlijke verhalen en foto’s door de jaren heen. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik dit voor haar heb kunnen doen en dat ook nog eens samen met mijn dochter. Toen ik enkele maanden geleden aan dit tijdschrift begon, verwachtte ik niet dat er zoveel herinneringen voorbij zouden komen. Zo heeft mijn moeder de strenge hongerwinter van 1944 en de moord op president Kennedy in 1963 nog meegemaakt. Schokkende gebeurtenissen die vandaag de dag als wereldgeschiedenis worden beschreven.”