Vroeger is passé

Vroeger is tot 11 maart 2020. Die avond ging ik naar de kroeg met vrienden, iedereen kreeg drie zoenen bij het afscheid en we spraken voor de week erna weer af. Diezelfde dag hadden we met KWIK Events & Relatiemarketing (én Rrrollend Food Festivals) een teammeeting gehad. De planning van de Festivals was rond, we waren in een vergevorderd stadium met de organisatie van de Formule 1 om deel te nemen en voor het EK voetbal hadden we een plek veroverd op het Museumplein in Amsterdam, voor een maand lang! En de agenda voor de zakelijke events zat vol, bomvol… En toen begon Corona

Trudy, de eigenaresse van KWIK Events & Relatiemarketing, wandelde met Iris langs het water en ze spraken over de nieuwe situatie. Iris kwam met het idee voor het relatie-magazine. Trudy vond het een goed idee en zo was de oorsprong van de creatie geboren.

In oktober daarna versterkte Fréderike het team en ging aan de slag. Zij had al ervaring met storytelling vanuit haar studie. Tevens had ze al passie voor ‘het verhaal achter het bedrijf’. Ze stelde een lijst met de partners en toeleveranciers van het bedrijf op en stuurde hen een relevante vragenlijst. De relaties uit de evenementenbranche stuurde allen hun persoonlijke verhalen. Door het per email te doen, en niet per interview, kon Fréderike de essentie uit hun verhaal halen, in plaats van dat ze haar eigen idee creëerde. Ze heeft later een tekstschrijver de details laten aanpassen.

Om van alle verhalen en foto’s een mooi geheel te maken, heeft Fréderike eerst veel tijd doorgebracht op Pinterest. Daardoor ontdekte ze langzaam aan wat ze wilde. Daaruit ontstond een stijl en die schetste ze vervolgens op papier. Daarna heeft ze de pagina’s opgemaakt in de makerspace.

Wil je het eindresultaat zien? Klik op deze link om te browsen door het relatie-magazine. Heb je vragen voor KWIK Events & Relatiemarketing zelf? Email dan naar communicatie@kwik.eu

Mathilde Vangeel is docente Frans op het Rhizo Lyceum te Kortrijk. Al zeven jaar maken de studenten – van circa 17 jaar – een magazine in de makerspace van Jilster om te laten zien hoe zij de franse taal beheersen. Het medium helpt de studierichting naar een hoger niveau te brengen. Het project heeft daardoor een zekere reputatie binnen de opleiding.

De studenten vormen heuse redactieploegen van ongeveer zeven redacteurs, waarbij iedereen ze eigen rol krijgt. Iemand doet de interviews, een ander is hoofdredacteur, en weer een ander doet de vormgeving. Ze leren dus samenwerken. Houden ze rekening met elkaars talenten? Ze ontdekken hoe belangrijk ze voor elkaar zijn om een magazine van betekenis te creëren. Aangezien ze aan het eind in de vorm van een persconferentie hun magazine presenteren aan familie en vrienden, doet het er ook echt toe.

Ze leren dat je niet zomaar een verhaal op papier zet. Je kiest een persona waar je naartoe schrijft. Ze leren na te denken over de invalshoek die ze kiezen voor een artikel. Wat is het perspectief van waaruit de lezer graag naar het onderwerp kijkt? Wat betekent dit voor het interview en de vragen die je stelt?

De studenten krijgen een grote mate van vrijheid om hun keuzes te maken. Dit is van belang. Mathilde wil dat de studenten het “organisch laten ontstaan”. “Er zijn al zo veel richtlijnen en er is al zo veel vastgelegd”, zegt Mathilde. “Het is ook belangrijk dat ze schrijven vanuit een eigen interesse en enthousiasme. Dit zorgt voor meer intrinsieke motivatie en vermijdt het copy-pasten van internet.”

Dit betekent niet dat er geen kaders meegegeven worden. Mathilde verwacht dat ze 3 verschillende tekstsoorten maken. Ze zijn ook verplicht een editorial en 4 verschillende rubrieken te schrijven. Rubrieken zoals gezondheid, mode, culinair of reizen. Het mag niet alleen informatief of verhalend zijn.

Jilster faciliteerde voor alle studenten een video sessie om ze nog meer te inspireren en de basistechnieken van de redacteur bij te brengen. Wat is de kern van het medium? Hoe breng je beeld en tekst in balans met elkaar? Welk talent spreekt je aan? Hoe vind je de antwoorden bij de vragen van een iconisch beeld? Maar ook heel technische vragen. Waar let je op bij een cover? Hoe ga je om met een inhoudsopgave? Hoe geef je teksten weer? Welke stijl kies je? En welk kleurenpalet vormt jouw kader? Dit zijn vragen die tijdens de video sessie behandeld worden en met voorbeelden tot leven komen.

Studenten worden ook uitgedaagd lef te hebben; niet de gewone weg te kiezen. Beeld en verhaal mogen best controversieel zijn. Mathilde geeft aan dat de studenten in het Vlaamse landsdeel van België geholpen zijn om vaker lef te tonen. “Doe eens gek”, zegt Mathilde. Daar leent het medium van een magazine zich natuurlijk uitstekend voor.

Een hagelwit strand met uitzicht op de kristalblauwe zee en badend in de Griekse zonneschijn. Klinkt als een sprookje toch? Voor dit stel werd hun sprookje werkelijkheid. Ze trouwden vorig jaar zomer aan het strand in Griekenland en kregen een prachtige glossy en poster cadeau van vrienden en familie. 

John ontmoette zijn Griekse Aphrodite bijna 6 jaar geleden. De twee werden verliefd op elkaar. Janine: “The moment Eva came into our house the first time, I asked my John; Please make her stay!” Het was dan ook Janine die het voortouw nam in het maken van een magazine voor haar zoon en zijn grote liefde. 

Janine: “John en Eva hechten veel waarde aan vriendschap. Daarom vroegen we vrienden en oud-studiegenoten om ook een persoonlijk verhaaltje te schrijven over de bruid en bruidegom. Iedereen droeg zijn of haar steentje bij om het tijdschrift tot een succes te maken. Zonder ieders hulp was het niet gelukt!”

Pamela's vijfjarige reis bij Jilster gevat in een tijdschrift

Pamela Pietersz (30), ons marketing pareltje, heeft besloten de vleugels uit te slaan. Het is alweer even geleden dat ze hier de deur achter zich dichttrok. In de laatste weken voor haar vertrek zijn we bezig geweest met het maken van een afscheidsglossy. Een tijdschrift waarin we haar vijfjarige reis bij Jilster hebben vastgelegd.

Geheime samenwerking

Ook tijdens kantooruren werd er stiekem aan het tijdschrift ‘OK, DOEI’ gewerkt. De pagina’s werden binnen het team onderverdeeld. Iedereen mocht zijn of haar pagina’s zelf invullen met tekst en foto’s. De één schreef een column, de ander maakte een overzicht van Pamela’s favoriete series en photoshopte haar op foto’s naast bekende acteurs en actrices. De overgebleven pagina’s werden door het management van Jilster gevuld met zakelijke (sollicitatie)brieven, foto’s van teamuitjes, behaalde successen van het bedrijf, enzovoorts. De inhoud van het tijdschrift is hierdoor zeer uiteenlopend geworden en dat maakt het extra leuk om ‘m door te bladeren!

Persoonlijke bedankjes

We lieten achterin het tijdschrift ruimte over voor persoonlijke bedankjes en lieve wensen. Ieder van ons mocht een paar laatste woorden aan Pamela kwijt. Wat voor invloed heeft ze gehad binnen het bedrijf en wat heeft ze voor ieder van ons betekend als collega, maar ook als mens.

Wist je dat?

Nu hebben we wel één belangrijk aspect onbesproken gelaten, namelijk dat het tijdschrift, dít tijdschrift, is gemaakt met het nieuwe ontwerpprogramma van Jilster. Het is het allereerste tijdschrift dat hiermee is gemaakt. Fantastisch toch?

Ondertussen hebben we al een hoop mooie tijdschriften voorbij zien komen die met de nieuwe editor zijn gemaakt. Hier zijn we erg blij mee!

Wil jij ook aan de slag in het vernieuwde ontwerpprogramma? Klik dan hier

 

Op het ROC Friese Poort in Emmeloord heeft de opleiding Marketing en Communicatie een bijzondere lesmethode. Tweedejaars studenten maken een eigen tijdschrift waarin de vakken Nederlands, communicatie en marketing samenkomen. Froniek Tesselaar, docent Marketing en Communicatie nam het initiatief.

Moderne lesaanpak

Om de opleiding Marketing en Communicatie interessanter te maken en meer van deze tijd te laten zijn, heeft ROC Friese Poort de lesaanpak voor het vak communicatie voor tweedejaars vernieuwd. Dat resulteerde in een tien weken durend lesprogramma waarbij de studenten hun kennis en vaardigheden op het gebied van communicatie kunnen laten zien in een zelfgemaakt tijdschrift. De meiden waren direct razend enthousiast over het maken van een eigen glossy. De jongens moesten het eerst zien en ervaren. Maar hun terughoudendheid sloeg al snel om in enthousiasme.

Super gemotiveerd

Voor veel meiden is het een droom een eigen magazine te hebben, zo ook voor de nu derdejaars studente Delina Zwaneveld. Haar droom werd werkelijkheid in het tweede jaar van de opleiding Marketing & Communicatie. “Toen ik hoorde dat we een magazine gingen maken, dacht ik ‘wow’! Dat wilde ik al toen ik nog klein was. Het was super om het helemaal zelf te bedenken en te maken. Heel gaaf om nu een eigen tijdschrift te hebben. Ik vind het tot nu toe het leukste project wat we op school gedaan hebben.”

Froniek Tesselaar:

“Vanuit het vak communicatie kun je heel veel kanten op. Samen met de docent Nederlands hebben we deze communicatieopdracht bedacht. Een student wees ons op een eigen tijdschrift maken met het online programma Jilster. Een perfect programma waarmee studenten een magazine kunnen maken dat er uitziet als een echte glossy. We merken dat studenten bij het stage lopen weleens een magazine moeten maken of zich moeten buigen over een personeelsblad. Met onze nieuwe lesaanpak – het maken van een tijdschrift – geven wij onze studenten op dit gebied alvast een stukje ervaring mee.”

Creatief én vakinhoudelijk

“Bij het maken van een tijdschrift ontwikkelen studenten zichzelf verder. In de Nederlandse taal bijvoorbeeld, maar ook in het doen van interviews of het regelen van sponsoren”, vertelt Froniek enthousiast. “Met een eigen gekozen thema als rode draad gingen de studenten creatief aan de slag. Tijdens de lessen communicatie, maar ook thuis kon er gewerkt worden aan het tijdschrift.”

Gedurende het tien weken durende lesprogramma werd ook theorie gekoppeld aan de praktijk. Want om een opdracht goed te kunnen maken, moet je de theorie kennen. Waar let je op als je een advertentie moet schrijven, en wat komt erbij kijken als je een interview gaat doen? Op een creatieve manier bezig zijn met vakken als Nederlands, communicatie en marketing, welke student én docent wil dat nou niet!

Omkaderde vrijheid

Creativiteit wordt gestimuleerd door vrijheid. Zo ontstaan er in het tijdschrift veel verschillende pagina’s en is geen tijdschrift hetzelfde. 

Froniek:

“Een stappenplan hielp de studenten op weg. De opdracht moest voldoen aan een aantal criteria. Vernoem het tijdschrift naar jezelf of verwerk je naam in de titel, eigen gekozen thema als rode draad, het doen van een interview, het schrijven van een aantal artikelen. Maar ook onze excursie naar de Huishoudbeurs moest – in een of andere vorm – terugkomen in het tijdschrift. 

Daarna was het voor ons loslaten en voor de studenten zelf doen, en hun eigen verantwoordelijkheid daarin nemen. Heel mooi om te zien, is dat studenten met deze opdracht niet alleen creatief en vakinhoudelijk bezig zijn, maar ook leren organiseren en plannen.”

Financiering

Een tijdschrift maken en laten drukken kost geld. Ook dat komt in het lesprogramma aan de orde. “We wilden de studenten niet op extra kosten jagen, daarom moesten ze vanuit marketingcommunicatie-oogpunt achter adverteerders aan.
Op deze manier konden ze hun eigen tijdschrift financieren”, legt Froniek uit. “De adverteerders mochten ouders zijn, of ouders met een eigen bedrijf of ondernemers uit de Noord-Oostpolder. Ze konden in het magazine advertentieruimte kopen. Dat is heel goed gelukt.”
Delina ging voortvarend te werk voor haar echte glossy. “Ik wilde een magazine net als in de winkel met een harde kaft en een glossy voorkant. Ik had onderzoek gedaan naar wat het kost om te adverteren in een echt magazine. Gelukkig vond ik meerdere bedrijven die wilden adverteren, waardoor ik een leuk bedrag binnenhaalde en ik een wat duurder magazine, een echte glossy, kon maken. Alle bedrijven die mij gesponsord hebben, heb ik een exemplaar gegeven. Nu ligt mijn tijdschrift bij een aantal bedrijven in Emmeloord.”

Omdat dit project zo succesvol is, worden enkele zelfgemaakte tijdschriften ook bij open dagen van het ROC Friese Poort vol trots getoond. Zo krijgen toekomstige studenten een heel mooi beeld van wat ze tijdens de opleiding Marketing en Communicatie zoal gaan doen. Voor deze tijdschriften als promotiemateriaal, is door de school geld vrijgemaakt.

‘Mooi, passend jasje’

Hoewel het computerprogramma voor het maken van het tijdschrift zich super mooi leent voor samenwerken, koos het ROC bewust voor het ‘alleen maken’ van het tijdschrift. Met een glossy dat gaat over zichzelf, bouwen de studenten aan hun eigen portfolio. “Tijdens het derde jaar lopen studenten stage”, vertelt Froniek. “Heel veel studenten nemen hun eigen glossy dan mee. Voor de student is het natuurlijk super om tijdens een sollicitatiegesprek het tijdschrift te laten zien.”

Hoe schrijf ik, hoe creatief ben ik, welke opdrachten heb ik gedaan? Vragen waar de eigen glossy dan antwoord op geeft. Vaardigheden van de student verpakt in een ‘mooi, passend jasje’!

En nu?

”De studenten een tijdschrift laten maken, was erg succesvol. Met de aankomende tweedejaars gaan we het ook weer doen. Mijn collega’s op de andere locaties van het ROC Friese Poort probeer ik enthousiast te maken voor deze nieuwe lesaanpak van het vak communicatie. Eigenlijk zouden we dit standaard moeten opnemen in ons reguliere lesaanbod”, promoot de enthousiaste docente Communicatie het maken van een glossy.

We leven in een wereld die continue verandert. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Studenten van nu groeien op in een online-wereld en met social media. Hierin past een tijdschrift maken als vernieuwde lesaanpak met moderne middelen in combinatie met bestaande mogelijkheden. Door met je manier van lesgeven aansluiting te vinden bij de belevingswereld van de student kun je ze motiveren en interesseren.

Om mee te geven

Graag deelt het ROC Friese Poort hun ervaringen met andere ROC-opleidingen die ook plannen hebben om hun studenten een tijdschrift te laten maken met als doel bouwen aan het eigen portfolio. “Het zijn leuke, persoonlijke tijdschriften geworden die lezen als een echte glossy en bovenal een positieve bijdrage leveren aan het portfolio van de student. Ook erg leuk voor later!”

“Mijn dochter is altijd moeilijk te verrassen geweest. Als kind raadde ze altijd wat er in cadeautjes zat. Bijna alsof ze door het papier heen kon kijken. Maar met de glossy heb ik haar kunnen verrassen”, vertelt Brigitte van Mil vol trots. Het resultaat is fantastisch geworden! Lees je mee?

Help! Mijn dochter wordt 30!

“Michelle had al een paar keer laten doorschemeren dat ze moeite had met dertig worden. Ik dacht daar moet ik wat mee doen. Het idee ontstond om een tijdschrift te maken en haar daarmee te verrassen. Ik vroeg haar vriendinnen, familieleden en collega’s om een stukje te schrijven en met een foto naar me op te sturen. Ik stelde een deadline waarbinnen ze moesten reageren. Dit werkte als een trein! Iedere dag- als ik uit mijn werk kwam- dook ik in mijn mailbox en was dan blij verrast met de leuke, ontroerende en grappige teksten en foto’s. Het is erg leuk om te ervaren hoe anderen je dochter zien en kennen”, aldus Brigitte.

Alle kleuren van de regenboog

Brigitte koos ervoor om de pagina’s naar kleur te categoriseren. Zo waren de pagina’s met vriendinnen geel, collega’s paars en familieleden groen. Ook maakte ze zelf advertenties van dingen die zij bij haar dochter vond passen. Een advertentie over haar favoriete merk zonnebril, merk auto, vakantiebestemming en huis waarin ze woont.

Say Cheese!

Samen met manlief, haar zoon en de vriend van haar dochter liet Brigitte zich fotograferen door een professionele fotograaf. “De fotograaf maakte van ieder van ons drie foto’s in drie verschillende outfits. We werden een keer in onze werkkleding, vrijetijdskleding en met onze hobby gefotografeerd.” Deze fotorubriek werd onder de noemer ‘Liefste vriend, leuke vader, enige broer en unieke moeder’ in het tijdschrift geplaatst.

Het resultaat was fantastisch en Michelle was enorm verrast! “Ze moest de glossy aan de kant leggen anders had ze deze helemaal uitgelezen tijdens haar feest! Ik heb haar heel goed verrast. Daarna viel ik bijna in een gat….. de mailbox viel stil en ik had geen leuke mails meer om naar uit te kijken. Gelukkig kan ik er nog meer maken, want er komen meer leuke verjaardagen en feestelijkheden aan.”

 

Het laatste verhaal in de serie The making of. Nog ruim een week en dan breekt voor de Edese basisschool in de wijk Kernhem de zomervakantie aan. De glossy-moeders kunnen even achteroverleunen, want het is wachten op het proefexemplaar dat Marlies heeft aangevraagd.

Kwaliteit

Via de post ontvangt Marlies het proefexemplaar een paar dagen later in huis. Samen met Sabine en Karen buigt ze zich op een warme avond eind juni over de door hen gemaakte glossy. “Wow, dat ziet er gaaf uit!”. Marlies bladert door de proefdruk. “De voorkant met de groepsfoto is leuk geworden. Oh, kijk. Hier kun je de tekst niet zo goed lezen door de te donkere achtergrond. Dat moeten we aanpassen.” “Hier is de naam van Thomas niet goed gespeld.” Sabine wijst op een foto waar Tomas onder vermeld staat. Zo halen de glossy-moeders er toch een paar opmaak- en tekstfoutjes uit. Een paar kleine aanpassingen worden doorgevoerd. Ze willen natuurlijk dat het tijdschrift er pico bello uit komt te zien zonder spelfouten. Karen: “Afscheidnemen wordt met het krijgen van zo’n eigen glossy minder erg.”

Zonder Jilster-stress

Na de aanpassingen plaatst Marlies de bestelling. Ook dat duurt een paar dagen. Ze willen natuurlijk de tijdschriften op tijd in huis hebben. Dinsdagavond 11 juli is de musical. Op deze feestelijke avond worden ook de afscheidsglossy’s uitgereikt. Marlies bestelt een paar exemplaren extra, ook voor school. Via de site van Jilster heeft Marlies uitgerekend wanneer ze de bestelling uiterlijk moet plaatsen. “Daar zijn we ruim op tijd mee!” Marlies drukt op de knop van bestellen. “Done!”, en ze leunt achterover. “Door een duidelijke deadline te stellen en een tijdsplanning te maken, hebben we zonder Jilster-stress onze geheime missie volbracht!”

Waardevolle herinneringen

“Ik zou het zo weer doen.” Karen bekijkt de afscheidsglossy. “Het is even wat werk, maar het is superleuk geworden. Een vrolijk tijdschrift met waardevolle herinneringen. Voor nu, maar zeker voor later!” “Dan te bedenken dat de kinderen helemaal niets door hebben”, lacht Sabine. Met een zelfgemaakt tijdschrift laat je het moment waarop de 8ste groepers de overstap maken naar de middelbare school niet zomaar voorbijgaan.

Met een lach en een traan

De basisschooltijd voor deze groep 8 in de Edese wijk Kernhem is bijna passé. Met een lach en een traan worden de laatste dagen op school doorgebracht. De musical om groep 8 uit te luiden was een groot succes. Alle achtstegroepers zitten met hun prachtig geschminkte koppies op het podium. Met de armen om elkaars schouder luisteren ze naar Meester Tim, die voor ieder kind een woordje van afscheid heeft. Na afloop ontvangen de kinderen uit handen van de meester een goody-bag waarin het tijdschrift zit. “Jullie hebben allemaal in je tas zo’n mooie, persoonlijke glossy. Dit zeggend, houdt meester Tim het tijdschrift Bye Bye! omhoog. Graag wil ik voor de moeders van Eva, Mats en Joris een daverend applaus, omdat zij dit fantastische afscheidstijdschrift voor jullie hebben gemaakt. En voor de vader van Eva die super mooie foto’s van jullie kinderen voor in het tijdschrift heeft gemaakt.” De glossy-moeders en fotograaf Simon gaan staan en nemen het applaus dankbaar in ontvangst. Ze kijken elkaar lachend aan, knipogen naar elkaar en steken hun duim omhoog.

 

Het einde van het schooljaar komt steeds dichterbij. De glossy-moeders zijn druk met de laatste opmaakdingetjes. Het tijdschrift voor de 8ste-groepers krijgt steeds meer een professionele look. Alleen zitten de dames met een prangende vraag. Hoe regelen ze de financiering van het afscheidstijdschrift?

Voor iedereen

Een superleuk idee, zo’n afscheidsglossy. Maar de prijs van het tijdschrift mag voor ouders geen financiële drempel zijn om het aan te schaffen. Dat is het uitgangspunt van de glossy-moeders. Iedere achtstegroeper verdient zo’n uniek tijdschrift als een dierbare herinnering aan de leuke en belangrijke tijd op de basisschool. “Eventueel kunnen we, mocht de financiering een probleem zijn acties bedenken waarmee we geld kunnen binnenhalen”, oppert Karen. “Daar zijn we creatief genoeg voor.” “We moeten geen beren op de weg zien. Anders kan ik altijd met mijn bedrijf een deel van het tijdschrift sponsoren.” Daarmee wuift Marlies mogelijke financiële drempels naar de achtergrond.

Draagvlak

Alle leden van de feestcommissie komen op een zonnige zomeravond bij elkaar. Besproken wordt de stand van zaken van het eindfeest, het cadeau voor school en de glossy. De glossy-moeders hebben het idee opgevat om tijdens de bijeenkomst het tijdschrift, voor zover ze dat hebben opgemaakt, te laten zien. Karen: “Dat was een goede zet. Iedereen werd zo enthousiast toen ze in Jilster ons top-secret plan in beeld zagen! Het bedrag voor het tijdschrift was gelukkig helemaal geen probleem.” “Hoe we de betaling gaan regelen, is die avond besproken”, vertelt Sabine.

Penningmeester

Sabine vervolgt haar verhaal: “Via de prijscalculator in Jilster kun je precies uitrekenen wat de kosten voor het tijdschrift zijn. Om dit door ons te laten voorschieten, leek ons niet een goed plan. Voordat je van alle ouders het geld terug hebt, zo vlak voor de zomervakantie. En na de vakantie is iedereen van school. Daarom is tijdens de bijeenkomst een penningmeester gekozen. Deze heeft via de mail een betalingsverzoek van vijfentwintig euro naar alle ouders uitgedaan. Met daarbij een deadline het bedrag voor 15 juni te betalen. Van dit bedrag kunnen we het eindfeest, het cadeau en de glossy betalen.” “Voordat ik het tijdschrift bestel, krijg ik van de penningmeester het benodigde bedrag en kan ik de glossy’s betalen”, legt Marlies uit.

Proefexemplaar

Karen bladert in Jilster door het tijdschrift. “Zo, die klus is geklaard! Het tijdschrift is helemaal gevuld. Leuk hoor!” Ondertussen scant ze met haar ogen de pagina’s om ‘koppen te tellen’. Ze kijkt of alle kinderen erin staan en hoe vaak. Teleurstellingen wil je voorkomen. “Gelukkig hebben we tussendoor als een pagina klaar was deze opgeslagen en alvast gepubliceerd”, Marlies kijkt over de schouder van Karen mee. “Dat duurde een paar minuten, maar dat voorkomt dat we straks alle pagina’s in één keer moeten publiceren. Zullen we een proefexemplaar van het tijdschrift bestellen?”, stelt Marlies voor. “Lopen we voordat we de bestelling plaatsen het hele tijdschrift nog een keer goed door. Dan hebben we de mogelijkheid om eventueel dingen aan te passen.” Zo gezegd, zo gedaan. De geheime missie van de glossy-moeders is bijna volbracht.

In deel (6) het laatste verhaal in de serie The making of: ‘De feestelijke uitreiking’.

Nu bekend is wat waar komt in het tijdschrift en er door leerkrachten en – nietsvermoedende – achtste groepers gewerkt is aan de input, kan begonnen worden met de opmaak. Ook fotograaf Simon komt langs op school.

Persoonlijke foto’s

Op de persoonlijke pagina’s met de ingevulde vragenlijst mag een leuke foto van elk kind niet ontbreken. Het idee van de glossy-moeders de kinderen te fotograferen met een eigen attribuut, geeft een speels effect. Simon de man van Marlies en fotograaf, gaat de foto’s maken. Eva hun dochter hoeft niet lang na te denken als meester Tim vraagt iets mee te nemen voor op de foto. Het moet iets zijn van wat ze later worden wil. Eva maakt een moodboard als een echte binnenhuisadviseur. Simon zet alle 8ste groepers met, én zonder hun meegebrachte attribuut op de foto. Dit onder het mom van ‘nodig voor meester Tim zijn presentatie’. Geduldig poseren de kids één voor één voor de buitenmuur van de school. Ondertussen geeft Simon  aanwijzingen voor het perfecte plaatje. “Je hoofd iets meer naar rechts draaien. Zo, ja, dat is helemaal goed!”

‘De muur’ & ‘veggieburger 120’

Het is muisstil in de keuken van Sabine. Op deze vrijdagochtend eind mei, buigen de glossy-moeders zich in alle stilte over het Jilster-programma. Gedrieën zitten ze aan de keukentafel. De ingevulde vragenlijsten van de kids zijn nog niet binnen, maar de redactie kan al wel verder met de foto’s van Simon. Marlies heeft thuis de foto’s geüpload in het programma.  Onder het genot van een kop koffie bekijken ze de gefotografeerde kinderen. Marlies: “Het kostte even wat tijd om alle foto’s van eenendertig kinderen te uploaden, maar het resultaat is er naar! Wat zijn de foto’s leuk geworden. En ook de groepsfoto op de trap buiten voor de school.” De moeders proberen tussen alle gemaakte foto’s hun eigen kinderen te ontdekken.

“Voor de pagina’s met kampfoto’s, activiteiten en excursies kunnen we dezelfde opmaak gebruiken. Wat vinden jullie hiervan?” Karen heeft bij de sjablonen in het Jilster-programma  eentje gevonden met een muur als achtergrond. “En wat vinden jullie van dit lettertype voor de titel, Veggieburger 120?” Door af te spreken welk lettertype je gaat gebruiken voor de titels creëer je rust in het tijdschrift.

Eigen creativiteit

“De tekst wil niet zoals ik wil.” Geduldig sleept Sabine een tekstblok naar de op te maken pagina. Vervolgens zet ze de tekst erin. De glossy-moeders hebben de vaart erin. Op een mooie junidag zitten ze weer bij elkaar. Maar geduld is een schone zaak. “Gelukt!” Trots laat Sabine de pagina zien die ze zojuist in het tijdschrift heeft opgemaakt. Ze is bezig met de pagina’s van de kids. Deze pagina’s, met de vragenlijst als rode draad, zijn ingescand en online aangeleverd door meester Tim. Het eerdere idee van een vaste opmaak van de vragenlijsten, zoals de glossy-moeders dat voor ogen hadden, is helemaal losgelaten. De kinderen hebben er ware kunstwerkjes van gemaakt. Vrijheid zorgt voor creativiteit en variatie. Zo ontstaan persoonlijke pagina’s.

Binnenkort deel 5 van ‘The making of’ van een afscheidstijdschrift voor groep 8. Hier meer over de financiering.

Lees ook deel 5 van “The making of”.

 

De 8ste groepers worden aan het eind van het schooljaar uitgezwaaid en spelen de hoofdrol in dit verhaal van het maken van een afscheidsglossy. Alles draait om deze pre-pubertjes. Maar waarmee vullen we de tijdschriftpagina’s?! Begin mei zitten de glossy-moeders weer om tafel.

Rode draad

De vragenlijst als rode draad. Dat is het vertrekpunt. Karen: “Als we ieder kind voor de vragenlijst twee pagina’s geven, zitten we op tweeënzestig pagina’s. Misschien kunnen we, gezien het budget, beter één pagina per kind doen. Dan blijft er nog ruimte over om pagina’s te vullen met iets anders.” De Jilster prijscalculator wordt erbij gehaald en bevestigt dit idee. De glossy-moeders twijfelen niet lang. Dat wordt één pagina per 8ste groeper. “Als ieder kind een persoonlijk attribuut heeft waar hij of zij mee op de foto gaat, plaatsen we die bij de vragenlijst”, stelt Marlies enthousiast voor. Zo gezegd, zo geregeld!

Overzicht

Andere tijdschriften werken inspirerend. Twee lege pagina’s achter in het tijdschrift zijn vaak een groot succes. Bij de uitreiking kunnen de kinderen in elkaars tijdschrift iets achterlaten. Sabine: “We kunnen de kids ook iets positiefs laten schrijven over elkaar en hiermee een paar pagina’s vullen.” “We organiseren het zo, dat iedereen een lootje trekt met daarop de naam van het klasgenootje waar iets over geschreven wordt”, stelt Marlies voor. “Leuk idee! Ga ik regelen met meester Tim”, vult Karen aan. “En foto’s van het kamp. Ook leuk”, oppert Marlies. De dames ‘buitelen’ over elkaar heen als het gaat om ideeën voor in het tijdschrift. “Ik maak een overzicht van wat we in het tijdschrift zetten. Kunnen we meteen zien of het past binnen ons budget”:

Rubrieken Aantal pagina’s

  • cover – titel met groepsfoto
  • editorial door de directeur – een pagina
  • vragenlijst – een pagina per kind
  • kamp – twee pagina’s
  • fotomuur – twee pagina’s
  • woordjes van afscheid – twee pagina’s
  • ‘zelfportret’ meester Tim, zijn vrouw en stagiaire Anouk – drie pagina’s
  • lege pagina’s – twee pagina’s
  • achterkant – foto-mozaïek van alle kids

“Met eenendertig kids worden dat vijfenveertig pagina’s. Hebben we zelfs nog drie pagina’s over. Die weten we ook nog wel te vullen.” Op de site van Jilster staan ‘tips & tricks‘ ter inspiratie om het tijdschrift een professionele look te geven. Karin haalt de prijscalculator er weer bij. “Met een paar extra exemplaren, ook voor school, zitten we voor een gehechte versie rond de dertien euro. Helemaal prima!”

Tijdspad

Ondertussen heeft Marlies een tijdspad gemaakt. “Om te voorkomen dat er stress ontstaat”, zegt ze lachend. “We willen tijdens de musical-avond op 10 juli de tijdschriften uitreiken. Vanaf daar is het terugkijken om onze deadline te bepalen”, legt Marlies uit. De glossy-moeders leggen 27 juni vast in hun agenda om alles klaar te hebben. Eind mei plannen ze in om een start te maken met de opmaak in Jilster.

Lees ook deel 4 van “The making of”.