Verhalen - School

Image

Ik ben docente Frans op het Rhizo Lyceum te Kortrijk. Al zeven jaar maken de studenten - van circa 17 jaar - een magazine in de makerspace van Jilster om te laten zien hoe zij de franse taal beheersen. De studenten vormen heuse redactieploegen van ongeveer zeven redacteurs, waarbij iedereen z'n eigen rol krijgt. Iemand doet de interviews, een ander is hoofdredacteur, en weer een ander doet de vormgeving. Ze ontdekken hoe belangrijk ze voor elkaar zijn om een magazine van betekenis te creëren. Aangezien ze aan het eind in de vorm van een persconferentie hun magazine presenteren aan familie en vrienden, doet het er ook echt toe.

  • Mathilde
Image

Gewoon een betoog schrijven wordt door leerlingen al snel saai gevonden. Maar een betoog in een zelf te maken tijdschrift wordt al veel aantrekkelijker. Door deze manier van lesgeven – het maken van een tijdschrift – kon ik veel opdrachten op het gebied van schrijfvaardigheid kwijt. In de les legde ik uit wat een betoog is, waar een advertorial aan moet voldoen en kregen de leerlingen schrijfplannen. Vanuit die input gingen ze aan de slag. Een nieuwe, voor leerlingen aansprekende manier om met schrijven bezig te zijn.

  • Miranda
Image

Ik ken Marriët nu vier jaar. Zij is mijn beste vriendin. We hebben een hoop te verduren gehad, maar met elkaars steun wisten we er altijd weer bovenop te komen. Marriët is op dit moment druk bezig met afstuderen, dat valt haar best zwaar. Met een zelfgemaakt tijdschrift wil ik haar een hart onder de riem steken. Marriët: Ik dacht eerst dat Priya een lp onder haar arm droeg toen ze bij ons binnenkwam. Ze had het cadeautje zo gek ingepakt. Toen ik het cadeau had uitgepakt, moest ik wel even een traantje wegpinken.

  • Priya
Image

In de maanden mei – juni zijn de Zuyd-studenten negen weken met het tijdschrift bezig. Na zes weken is het af en volgt een acquisitiegesprek waarin de student aan de hand van het tijdschrift zichzelf positioneert. Dit gesprek zorgt ervoor dat ze heel goed weten wat ze te bieden hebben. Hier etaleren ze hun kennis en kunde, voordat ze op stage gaan in het derde jaar. De studenten waarderen het zeer om echt iets van zichzelf te maken. Andere scholen zou ik willen meegeven, probeer te vernieuwen in je toetsvorm. Het maken van een tijdschrift is een leuke, persoonlijke en kwalitatieve manier van toetsen.

  • Matthias
Image
Image

Melissa en ik hebben samen heel wat bloemetjes buiten gezet. Eén van de allermooiste momenten was toch wel toen we erachter kwamen dat we allebei tegelijk zwanger bleken te zijn van ons eerste kindje. Afgelopen jaar mochten we ook nog eens allebei in ‘t huwelijksbootje stappen en waren we getuige bij elkaar op de bruiloft. Hoe waardevol en een kroon op onze vriendschap. Samen met de andere vriendinnen van Melissa ging wij aan de slag met het maken van een boek. Het geven van het tijdschrift was een prachtig en emotioneel moment. Het is zo fijn om de herinneringen die je aan elkaar hebt op papier te hebben en om deze samen te bekijken onder het genot van een glaasje wijn.

  • Renate
Image

Laisser-faire. De leerlingen kregen de vrije hand in het maken van het tijdschrift. De uitvoering werd min of meer op z’n beloop gelaten. Het werd na uitleg van de opdracht direct gevraagd, maar de leerlingen kregen geen cijfer voor het maken van een Franse pagina voor in het tijdschrift. Het doel was actief bezig zijn met de Franse taal. Ik heb dan ook niet gelet op taalfouten. Dan was de opdracht anders geweest. De leerlingen zijn er zo handig in, die gaan direct aan de slag.

Image
Image

Ik ben ervan overtuigd dat het maken van een tijdschrift een lesaanpak is die voor meerdere vakken interessant is. Toen ze klaar waren heb ik de tijdschriften in de docentenkamer gelegd. Collega’s waren er meteen enthousiast over. Deze creatieve manier van lesaanpak is heel leuk. Ik hoop niet dat al mijn collega’s dit ook gaan doen, want dan moet ik weer wat nieuws verzinnen ;) Met de open dag hadden we de tijdschriften liggen. Ouders hebben dan niet eens in de gaten dat leerlingen dit zelf hebben gemaakt. Ze denken dat het bijvoorbeeld lesmateriaal is. Volgend jaar komt er een briefje bij: ‘Gemaakt door leerlingen’.

  • De Juf
Image

De leerlingen kregen ongeveer zes weken de tijd om aan het Gouden Eeuw project te werken. We legden de leerlingen uit dat we dit stap-voor-stap gaan doen en dat we er een paar weken de tijd voor hebben. En door een eigen planningsschema in het boekje bij te houden, komt het vanzelf goed. Het resultaat is een eigen Gouden Eeuw tijdschrift. Binnen het onderwijs bestaan zulke leuke ideeën. Door thuis met het tijdschrift bezig te zijn, voelde het voor de leerlingen niet als huiswerk maken. Het was gewoon leuk.

  • Mirjam
Image
Image

Ik ben student aan de opleiding Kleur & Stijl. Ik heb een magazine gemaakt die als eindwerk dient. Het resultaat is een kleurrijk tijdschrift dat een indruk geeft van mijn genoten opleiding. Binnenkort open ik mijn eigen bedrijf ‘Manon L’Eco’, waarbij ik vrouwen van persoonlijk stijladvies voorzie. Ik ga het tijdschrift nog verder uitwerken met eigen foto’s, zodat ik dit straks kan gebruiken in mijn eigen zaak. Ik kreeg veel positieve reacties en sommigen vroegen zelfs of ze het tijdschrift konden kopen.

  • Manon
Image

Een lesboekje met de belangrijkste verhalen over Jezus, zoals die in de Bijbel staan, was de leidraad voor het maken van een glossy. Dit boekje werd gebruikt in de godsdienstles. In een aantal lessen hebben we de inhoud behandeld. De tweedejaars leerlingen havo en gymnasium verdiepten zich in de verschillende verhalen over Jezus en maakten hierover opdrachten uit het lesboekje. De opdracht was dat ongeveer de helft van de glossy uit afbeeldingen moest bestaan. De leerlingen zochten zelf de afbeeldingen bij de verhalen.

  • Richtje
Image

Een magazine maken is leuk omdat je echt een product maakt, niet zomaar een papieren verslag. Je moet nadenken over de opmaak. Het moet leuk zijn om te lezen. Wij zijn als lerarenopleidingen Natuur-, Wis-, en Scheikunde van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) daarom gestart om bedrijfsstages vast te laten leggen in een tijdschrift. Tijdens deze pilot maken de studenten kennis met verschillende bedrijven uit de regio en moeten ze hun bevindingen en ervaringen in het zelfgemaakte tijdschrift bundelen.

  • Hans
Image

Afscheid Kriebels. Ik mail de meester van mijn groep 8, Tim van der Knaap, over mijn ‘top secret’ plan. Hij vindt een eigen glossy als afscheidscadeau een superleuk idee. Hij vindt dat dit het moment van afscheid nemen voor ons allemaal onvergetelijk maakt. Voor nu, maar zeker voor later. Meester Tim verwijst mij door naar de ouderraad. Op naar de ouderraad. Daar leg ik mijn idee uit.... de rest werd geschiedenis….

  • Marlies
Image

Toen ik hoorde dat we een magazine gingen maken, dacht ik ‘wow’. Dat wilde ik al toen ik nog klein was. Het was super om het helemaal zelf te bedenken en te maken. Heel gaaf om nu een eigen tijdschrift te hebben. Ik vind het tot nu toe het leukste project wat we op school gedaan hebben. Ik wilde een magazine net als in de winkel met een harde kaft en een glossy voorkant. Ik had onderzoek gedaan naar wat het kost om te adverteren in een echt magazine. Alle bedrijven die mij gesponsord hebben, heb ik een exemplaar gegeven. Nu ligt mijn tijdschrift bij een aantal bedrijven in Emmeloord.

  • Delina