Nu bekend is wat waar komt in het tijdschrift en er door leerkrachten en – nietsvermoedende – achtste groepers gewerkt is aan de input, kan begonnen worden met de opmaak. Ook fotograaf Simon komt langs op school.

Persoonlijke foto’s

Op de persoonlijke pagina’s met de ingevulde vragenlijst mag een leuke foto van elk kind niet ontbreken. Het idee van de glossy-moeders de kinderen te fotograferen met een eigen attribuut, geeft een speels effect. Simon de man van Marlies en fotograaf, gaat de foto’s maken. Eva hun dochter hoeft niet lang na te denken als meester Tim vraagt iets mee te nemen voor op de foto. Het moet iets zijn van wat ze later worden wil. Eva maakt een moodboard als een echte binnenhuisadviseur. Simon zet alle 8ste groepers met, én zonder hun meegebrachte attribuut op de foto. Dit onder het mom van ‘nodig voor meester Tim zijn presentatie’. Geduldig poseren de kids één voor één voor de buitenmuur van de school. Ondertussen geeft Simon  aanwijzingen voor het perfecte plaatje. “Je hoofd iets meer naar rechts draaien. Zo, ja, dat is helemaal goed!”

‘De muur’ & ‘veggieburger 120’

Het is muisstil in de keuken van Sabine. Op deze vrijdagochtend eind mei, buigen de glossy-moeders zich in alle stilte over het Jilster-programma. Gedrieën zitten ze aan de keukentafel. De ingevulde vragenlijsten van de kids zijn nog niet binnen, maar de redactie kan al wel verder met de foto’s van Simon. Marlies heeft thuis de foto’s geüpload in het programma.  Onder het genot van een kop koffie bekijken ze de gefotografeerde kinderen. Marlies: “Het kostte even wat tijd om alle foto’s van eenendertig kinderen te uploaden, maar het resultaat is er naar! Wat zijn de foto’s leuk geworden. En ook de groepsfoto op de trap buiten voor de school.” De moeders proberen tussen alle gemaakte foto’s hun eigen kinderen te ontdekken.

“Voor de pagina’s met kampfoto’s, activiteiten en excursies kunnen we dezelfde opmaak gebruiken. Wat vinden jullie hiervan?” Karen heeft bij de sjablonen in het Jilster-programma  eentje gevonden met een muur als achtergrond. “En wat vinden jullie van dit lettertype voor de titel, Veggieburger 120?” Door af te spreken welk lettertype je gaat gebruiken voor de titels creëer je rust in het tijdschrift.

Eigen creativiteit

“De tekst wil niet zoals ik wil.” Geduldig sleept Sabine een tekstblok naar de op te maken pagina. Vervolgens zet ze de tekst erin. De glossy-moeders hebben de vaart erin. Op een mooie junidag zitten ze weer bij elkaar. Maar geduld is een schone zaak. “Gelukt!” Trots laat Sabine de pagina zien die ze zojuist in het tijdschrift heeft opgemaakt. Ze is bezig met de pagina’s van de kids. Deze pagina’s, met de vragenlijst als rode draad, zijn ingescand en online aangeleverd door meester Tim. Het eerdere idee van een vaste opmaak van de vragenlijsten, zoals de glossy-moeders dat voor ogen hadden, is helemaal losgelaten. De kinderen hebben er ware kunstwerkjes van gemaakt. Vrijheid zorgt voor creativiteit en variatie. Zo ontstaan persoonlijke pagina’s.

Binnenkort deel 5 van ‘The making of’ van een afscheidstijdschrift voor groep 8. Hier meer over de financiering.

Lees ook deel 5 van “The making of”.