Home Meer weten? Klanten vertellen ‘Wie is Jezus?’ Tweedeklassers van Het Streek maken een glossy

‘Wie is Jezus?’ Tweedeklassers van Het Streek maken een glossy

Geplaatst op 21 juni 2017 in de categorie Klanten vertellen.

Als docent godsdienst wil je dat jouw leerlingen de belangrijkste verhalen over Jezus, zoals die in de Bijbel staan, kennen. Tweedejaars leerlingen havo en vwo van Het Streek uit Ede maakten daarom een glossy als antwoord op de vraag ‘Wie is Jezus?’. Richtje van der Wolf, docent godsdienst, nam hiervoor het initiatief.

Vernieuwenderwijs

Innovatie is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het onderwijs. Ook bij Het Streek staat ‘vernieuwenderwijs’ op de agenda. “Doordat ik in een groep docenten zit, die het gebruik van laptops in de les wil uitbreiden, kwam het programma voor het online maken van een glossy een keer voorbij”, legt Richtje uit, hoe ze op het idee kwam van het maken van een tijdschrift. “Binnen onze school hebben wij BYOD-klassen. Bring Your Own Device zijn klassen waar de leerlingen hun eigen device, als een laptop, iPad of Chromebook meenemen. Vooral voor deze klassen is het maken van een eigen tijdschrift een heel leuke verwerkingsopdracht. Maar zeker ook voor niet-BYOD-klassen. Zij maakten deze opdracht in ons computerlokaal.”

De opdracht

Een lesboekje met de belangrijkste verhalen over Jezus, zoals die in de Bijbel staan, was de leidraad voor het maken van een glossy. Richtje: “Dit boekje werd gebruikt in de godsdienstles. In een aantal lessen hebben we de inhoud behandeld. De tweedejaars leerlingen havo en gymnasium verdiepten zich in de verschillende verhalen over Jezus en maakten hierover opdrachten uit het lesboekje. Aan het eind maakten ze als verwerkingsopdracht een glossy, waarin de verschillende onderwerpen terugkwamen. Hiervoor hadden ze twee lesuren. De opdracht was dat ongeveer de helft van de glossy uit afbeeldingen moest bestaan. Een glossy is tenslotte ook om te bekijken. De leerlingen zochten zelf de afbeeldingen bij de verhalen.”


Lesboekje Wie is Jezus?

Jezus leeft!

Elianne van Schoonhoven en Iris Lagemaat, tweedejaars gymnasiasten, maakten met een aantal klasgenoten de glossy Jezus leeft!. Voor deze opdracht werd de klas in tweeën gesplitst. Een groep van ongeveer twaalf leerlingen werkte aan dit tijdschrift. De andere helft maakte een ander tijdschrift over Jezus.
Bij deze manier van lesgeven - het online maken van een tijdschrift - komen voor leerlingen verschillende competenties samen. Naast het vakinhoudelijk bezig zijn, leren de leerlingen ook samenwerken, organiseren en plannen. De twee meiden vormden de hoofdredactie. Richtje: “De hoofdredacteuren nodigden via het online programma leerlingen uit om redacteur te worden.” Iris: “In tweetallen maakten we een hoofdstuk. Per tweetal hadden de redactieleden bijvoorbeeld twee pagina’s.” “De hoofdstukken kwamen overeen met de hoofdstukken die ook in het lesboekje stonden”, vult Elianne aan. De hoofdredactie schreef een hoofdartikel, een inleiding, waarin staat waarom het tijdschrift is gemaakt en wat de inhoud is. Verder zorgden zij ervoor dat het tijdschrift een mooi geheel werd."

"Dit online programma werkt zo, dat je bij het maken van je tijdschrift al een glossy voor je ziet. Je ziet online hoe de bladzijden worden en je kunt er doorheen bladeren."

Toets of glossy?

De leerlingen beantwoordden de vraag ‘Wie is Jezus?’ door zich te verdiepen in de hoofdstukken Jezus Christus, de Heer, Jezus de Genezer, Jezus de Leraar, Jezus de Gekruisigde, Jezus is opgestaan en Jezus, Koning en Inspirator in het lesboekje. Op de vraag hoe vinden jullie deze manier van lesgeven - het maken van een tijdschrift - hoefden de twee gymnasiumleerlingen niet lang na te denken. Elianne: “Ik denk dat het maken van een glossy beter is dan het maken van een toets. Bij een toets heb je wel eens dat je antwoord op een vraag niet volledig is. Bij een glossy kun je veel meer verschillende dingen doen en beter laten zien wat je weet. Je gaat op een andere manier met de stof om.”


Voor hun tijdschrift kregen de leerlingen een cijfer. Hiervoor waren een aantal toetsingscriteria opgesteld. Richtje: “We hadden een A4-tje gemaakt met daarop een aantal criteria waarop gelet werd bij de beoordeling. Zo wisten de redacteuren precies waar ze op moesten letten bij het maken van hun glossy. Bijvoorbeeld de eenheid in het tijdschrift. Is dezelfde opmaak gebruikt, is het lettertype en de lettergrootte overal hetzelfde. Maar ook, is de tekst geschreven in eigen woorden, klopt het inhoudelijk en hoe is de verhouding tekst en beeld.”

Goed monitoren

Als docent kun je ook uitgenodigd worden als hoofdredacteur van het tijdschrift. Richtje was dat ook. Zo had zij overzicht over hoe ver iedereen was met het tijdschrift. En kon zij waar nodig bijsturen. “Als docent kun je met dit programma heel goed monitoren. Zie je in het tijdschrift een bijna lege bladzijde staan, dan spreek je de redacteuren daarop aan. Ik chatte met leerlingen om nog bepaalde dingen aan te passen. Ook dat is mogelijk met dit online programma. Heel handig!”
Als ervaringsdeskundigen denken Richtje, Elianne en Iris graag mee als het gaat om het gebruik van het online programma voor het maken van een tijdschrift. Hebben we het over chatten met mede-redacteuren, dan hebben de meiden en Richtje wel wat tips. Elianne: “Je ziet pas als je het programma opent dat er iemand gechat heeft.” “Misschien is een pop-up een idee. Een pop-up met de melding dat je een chatberichtje hebt”, vult Richtje aan. Ook Iris heeft een tip. “Nu stuur je een chat naar de hele redactie. Soms wil je een berichtje sturen naar één redactielid. Dat zou handig zijn vooral als je in tweetallen werkt.”

Het Vliegend Spaghettimonster

Niet alleen tweedeklas leerlingen van Het Streek hebben een tijdschrift gemaakt. Ook eindexamenleerlingen werden voor even redacteur van hun eigen tijdschrift. Deze leerlingen maakten dit als examenopdracht. “Ze kozen zelf een onderwerp en zochten hier informatie bij. Voor mij, als godsdienst docent soms ook heel vernieuwend. Religies als Cao Dai, het Sjamanisme en het Vliegend Spaghettimonster kwamen voorbij. Ook hier was ik hoofdredacteur. Zo kon ik bij de leerlingen meekijken en waar nodig aansturen.”

Online bewaren

De leerlingen hebben een pdf van hun tijdschrift. Via de eigen repro-afdeling heeft Het Streek de pdf’s in zwart-wit laten printen. Een exemplaar in kleur wordt gebruikt voor de open dag van de school. Deze tijdschriften worden ook gebruikt als voorbeelden voor andere klassen die met de opdracht aan de slag gaan. “Van school had ik toestemming om pdf’s van de tijdschriften te bestellen. De leerlingen kregen - zo was de bedoeling - het tijdschrift ook digitaal, in de vorm van een link. Met deze link blader je door het tijdschrift en zie je het in kleur. Dat is veel mooier. Je kunt je eigen tijdschrift ook in het online programma bekijken. Daar worden alle door jouw gemaakte tijdschriften ook bewaard.”

“Het is de bedoeling dat het maken van een tijdschrift ook volgend jaar weer in het programma wordt opgenomen. Juist, omdat het zo leuk is!”

Bekijk hier het gehele tijdschrift van Elianne en Iris: 'Jezus leeft!'