Home Meer weten? Klanten vertellen Leerlingen Horizon College maken samen een tijdschrift

Leerlingen Horizon College maken samen een tijdschrift

Geplaatst op 28 februari 2017 in de categorie Klanten vertellen.

Miranda Ketzer-Sijm, docent Nederlands en Communicatie, en projectdocent Nella Kok, beiden werkzaam op het Horizon College in Hoorn, hebben een lesaanpak waarmee zij leerlingen enthousiast krijgen voor schrijfvaardigheid. Zij lieten eerste- en tweedejaars leerlingen Marketing en Communicatie in groepjes een tijdschrift maken.

Schrijven 2.0


Hoe maak je het schrijven voor leerlingen aantrekkelijker? Die vraag stelde Miranda zichzelf vorig jaar. “Ik vind dat leerlingen van de opleiding Communicatie goed moeten kunnen schrijven. Voor tweedejaars leerlingen ben ik vorig jaar op zoek gegaan naar een lesmethode waarmee zij hun schrijfvaardigheid verder zouden kunnen ontwikkelen. Bovendien moest de methode ook nog eens leuk zijn om mee te werken.” Gewoon een betoog schrijven wordt door leerlingen al snel saai gevonden. Maar een betoog in een zelf te maken tijdschrift wordt al veel aantrekkelijker. Het antwoord vond ze. Gedurende tien weken maakten leerlingen van Miranda in groepjes online een eigen tijdschrift waarin o.a. een betoog moest komen en een advertorial. “Door deze manier van lesgeven - het maken van een tijdschrift - kon ik veel opdrachten op het gebied van schrijfvaardigheid kwijt. In de les legde ik uit wat een betoog is, waar een advertorial aan moet voldoen en kregen de leerlingen schrijfplannen. Vanuit die input gingen ze aan de slag. "Een nieuwe, voor leerlingen aansprekende manier om met schrijven bezig te zijn.”

De diepte in


Samen een tijdschrift maken, betekent dat leerlingen - naast het verder ontwikkelen van de schrijfvaardigheid - leren samenwerken, plannen, een onderzoekende houding aannemen, afspraken maken, met deadlines omgaan, en nog veel meer. Angèle en Anouk, derdejaars leerlingen Communicatie ondervonden dat vorig jaar aan den lijve. Angèle: “We begonnen met het maken van een woordenweb. Een algemeen onderwerp, het thema van het tijdschrift, kwam in het midden. Daar omheen kwamen kleinere onderwerpen die met het thema te maken hadden. Hiervoor keken we op het internet, in andere tijdschriften en op blogs. In Excel hebben we een taakverdeling gemaakt. Wie werkt welk onderwerp uit, op welke pagina plaatsen we dat, wie is hoofdredacteur en wie is verantwoordelijk voor de vormgeving.” “Voordat je uit een thema bent dat iedereen aanspreekt! Dat was soms best lastig. Een groepje van drie, dat ging net”, vult Anouk aan. Miranda: “In het tweede leerjaar gaan de leerlingen meer de diepte in en werd voor deze opdracht de tijdschriftenmarkt onder de loep genomen. Aan welk tijdschrift is nog behoefte? En wie is de doelgroep, voor wie schrijf ik, wat willen ze lezen? Vragen die door de leerlingen eerst beantwoord moesten worden voordat ze aan de gang konden met de inhoud van hun tijdschrift.

Crossmediaal


Leerlingen van nu groeien op in een online-wereld. Hierin past het online maken van een tijdschrift in combinatie met bestaande lesmethodes. Door deze manier van lesgeven vind je aansluiting bij de belevingswereld van de leerlingen. Het spreekt ze aan. Hierdoor kun je ze motiveren en interesseren. Leerlingen kiezen een onderwerp voor hun tijdschrift waar ze meer over willen weten en waarmee ze aan de slag gaan. Dit verklaart voor een groot deel hun enthousiasme. Dit enthousiasme brengt de leerlingen soms verder. Miranda: “Een groepje leerlingen heeft het tijdschrift ‘Festum’ gemaakt dat over festivals gaat. Ze waren zo enthousiast dat ze een eigen website en een Facebook-account hebben aangemaakt. Ze zijn crossmediaal aan de gang gegaan. Dat was niet de opdracht, maar dat deden ze uit zichzelf. Dat is voor een docent Communicatie natuurlijk fantastisch!”

Het vervolg


Het ‘samen maken van een tijdschrift’ bracht Nella op het idee om ook de eerstejaars te laten kennismaken met deze manier van lesgeven. Nella: “Het samen maken van een tijdschrift biedt meer dan een reguliere les. In groepjes van twee gingen leerlingen aan de slag. Na vijf weken lag er een opendag-magazine over hun eigen opleiding. Op deze manier leren ze heel veel over de opleiding Marketing en Communicatie. Als verse eerstejaars verdiepen ze zich hierin door veel verschillende opdrachten uit te voeren. Bijvoorbeeld het afnemen van interviews bij docenten, oud-leerlingen en leerlingen uit een hoger leerjaar. De meiden zijn enthousiast over deze lesmethode in het eerste leerjaar. Anouk: “Je krijgt meteen een voorproefje van wat je de rest van je schooljaren kunt verwachten, bijvoorbeeld het doen van interviews, met teksten bezig zijn.”
Door deze tijdschriften tijdens een opendag te laten zien, krijgen toekomstige leerlingen een beeld van de opleiding en van een creatieve, nieuwe manier van lesgeven op het Horizon College.

Dit is een voorbeeld van een tijdschrift van een student aan de opleiding Marketing en Communicatie. 

Trots


Een bijzonder moment is als het zelfgemaakte tijdschrift wordt overhandigd. Waar je weken samen met je groepje aan hebt gewerkt, is klaar! Miranda ziet het weer voor zich. “Supertrots waren ze toen ze hun tijdschrift in handen kregen. Dat mocht ook, want dit hadden ze zelfgemaakt. Dat was zo leuk! Bijna alles wat erin staat hebben ze zelf geschreven. In ieder geval staat er van iedereen een eigen betoog en een eigen advertorial in.” Angèle: “Toen ik dit had gemaakt, wilde ik nog wel een tijdschrift maken, maar dan voor mijzelf.”

Op herhaling?


Nella: “Voor dit schooljaar had ik budget aangevraagd en gekregen. Maar het is de vraag of dat volgend jaar ook lukt. Het ligt wel in de bedoeling om de eerstejaars weer een opendag-magazine te laten maken.” Ook Miranda zou het ‘samen maken van een tijdschrift’ graag een vaste plek willen geven in het tweede leerjaar van de opleiding Communicatie. Een tijdschrift maken als tool om schrijfvaardigheid bij leerlingen verder te ontwikkelen. Om te kijken of dat kan, doet Miranda nu onderzoek naar schrijfvaardigheid binnen het onderwijs op het Horizon College.

Het bekostigen van deze tool blijft een punt van aandacht. Helemaal als je veel leerlingen hebt. Het daagt uit om hier op een creatieve manier mee om te gaan. Zo heeft Nella de opendag-magazines in pdf besteld. Dat is goedkoper dan de magazines laten drukken. “Door met meerdere opleidingen een tijdschrift te maken, kun je grotere aantallen afnemen en zo de kosten drukken”, stelt Nella voor. Miranda: “Vorig jaar had ik het maken van een tijdschrift als een soort proef opgezet. Om het resultaat te delen met andere leerlingen had ik van printscreens A3 posters gemaakt van het tijdschrift. Zo hebben we magazines opgehangen in postervorm.” “Van die posters heb ik weer twee mooie collages gemaakt die in het lokaal hangen”, vult Nella aan.

Ondersteuning docenten


Het maken van een tijdschrift als lesmethode binnen het onderwijs is, biedt leerlingen veel uitdaging. Het programma om een tijdschrift te kunnen maken, behoeft geen uitleg. Leerlingen gaan gewoon aan de slag. Ze komen er wel uit. Het samen maken van een tijdschrift is een handige tool waar je heel veel schrijfvaardigheid in kunt stoppen. Om docenten binnen het onderwijs nog beter van dienst te zijn, heeft Miranda een tip ter verbetering van het programma. “Concrete handvatten en tips voor verschillende schrijfopdrachten. Ondersteuning op de inhoud. Waar moet de leerling op letten als hij een advertorial moet schrijven, hoe is een advertentie opgebouwd en een betoog? Natuurlijk helemaal mooi als er een voorbeeld bij wordt gegeven!”

“Het toppunt is dat je zelf in andere programma’s iets kunt maken en kunt uploaden in je eigen tijdschrift. Je zit niet vast aan iets.”