Lokale postorder: ideaal voor ‘shop local’

Hoe hou je als winkeleigenaar je omzet op peil als mensen niet hun stoel uitkomen? Online shops groeien hard als alternatief voor de fysieke winkel. Wel jammer dat de world wide web toch vooral geschikt gemaakt is voor de (inter)nationaal opererende ketens. Een lokale winkelier ziet al snel niet het voordeel van een webshop. De bereikbaarheid is vaak ook moeilijk te realiseren. Want hij (of zij) moet ook verstand hebben van SEO, SEA, social media, et cetera. Dat vraagt simpelweg te veel expertise van de winkelier. Het uitbesteden daarvan betekent dat je als winkelier leegloopt op die kosten. Bij Jilster denken we dat we de oplossing hebben gevonden, die lokale omzet brengt en onafhankelijk is van Google, Amazon, Thuisbezorgd, Facebook of Instagram. Het heet lokale postorder.

Lokale postorder: vertel jouw verhaal om tot aankoop te verleiden

Het medium van een tijdschrift is uitermate geschikt om mensen in alle rust het verhaal van jouw winkel, producten en mensen te laten ervaren. Dat is ook het moment dat jij als winkelier met jouw assortiment optimaal aansluit bij het vervullen van hun wensen en behoeften. En dus gefocust mag zijn op verkoop. Jij vertelt hierin als ondernemer jouw eigen verhaal. De geschiedenis, jouw service, de passie of de herkomst van jouw assortiment. In beeld en woord. “A story must be exceptional enough to justify its telling”.

Deel lokale postorder tijdschrift alleen aan de klant die het waard is

Landelijke postorderbedrijven zoals Bonprix sturen hun catalogus lukraak naar ieder huishouden in Nederland. Hoge opstartkosten (namelijk opmaak), hoge verzendkosten (namelijk op de deurmat) en een laag rendement (want velen gooien het gelijk weg). Veel mensen hebben er niet om gevraagd, waardoor de toegevoegde waarde extreem laag is. Daarnaast is het milieu (boskap) er ook niet mee geholpen. Het gebruik van het medium is hier onverantwoord. We kunnen dit allemaal oplossen. Juist als lokale winkelier doorbreek je dit en kun je het medium veel beter inzetten, namelijk als volgt: Herken de momenten van jouw klant in de klantreis en sluit verschillende uitvoeringen van jouw verhaal en assortiment (= lokale postorder) aan op die momenten. We benoemen 3 momenten voor je. In dit geval gebruiken we als voorbeeld een modewinkel.

Moment aan de koffietafel: Midden in de modewinkel staat een tafel waar klanten zitten, uitrusten, tegenaan leunen, koffie drinken en een magazine lezen. In plaats van de magazines die overal liggen, of jouw leverancier promoten, ligt daar jouw ‘eigen verhaal’. Deze is gemaakt als luxe glossy. Van dit exemplaar heb je er maar 1 of 2 gemaakt. Hier staat ook meer in ter inspiratie (het verhaal), want de mode hangt om de klant heen in de winkel.

Moment aan de balie: Bij het afrekenen staat de klant altijd even te wachten. Kijkt om haar heen en is verheugd met haar (of zijn) aankoop. Als jij, als winkeleigenaar, herkent dat dit een vaste of ideale klant is, dan alleen is deze klant het waard om extra in te investeren. Je wilt dat zij thuis in alle rust nog meer met jouw winkel verbonden raakt en daardoor meer wil bestellen. En dat kan. Want op de balie ligt jouw lokale postorde tijdschrift. Het lijkt op de luxe glossy, alleen de inhoud bevat meer van jouw assortiment. Digitaal noemen we dit het hergebruiken van content. De uitvoering van het tijdschrift is van een mindere kwaliteit, want de klant neemt deze alleen mee voor eigen gebruik.

Moment bij de klant thuis: Mocht je nu toch mensen lokaal bereiken die niet in jouw winkel komen, selecteer dan de huishoudens en straten die wel in aanmerking komen. Mensen op plekken waarvan jij weet dat die jouw postorder waarderen. Dit exemplaar mag een nog dunnere uitgave zijn van jouw verhaal en assortiment.

Mocht je het wenselijk achten, dan kun je de inhoud ook digitaal (in stukken) nogmaals hergebruiken via e-mail, sociale media, Whatsapp en Google My Business.

Geen opstartkosten, geen verzendkosten en een hoog rendement

Jilster heeft meerdere middelen ter beschikking gesteld voor de winkelier om dit medium makkelijk en optimaal in te zetten, waarna het optimaal rendeert. Het meeste is gratis in gebruik en kan samen met anderen opgemaakt worden. Digitalisering en print-productie-techniek is nu dusdanig ver ontwikkeld dat het volgende mogelijk is:

  • Opmaak van een postorder-tijdschrift zonder ervaring
  • Gebruik van bestaande postorder-sjablonen voor snelle creatie
  • Gebruik van een gratis programma en gratis delen van digitale versies
  • Kleine gevarieerde oplages voor een lokaal gebied (vanaf 1 exemplaar)
  • Gebruik verschillende uitvoeringen voor verschillende momenten van de klantreis

Je maakt het verschil in de kosten en de persoonlijke aflevering

Ten opzichte van (bijvoorbeeld) Bonprix, Wehkamp en Bol.com maak jij veel minder kosten. Je hebt geen verzendkosten van het postorder-tijdschrift. Omdat jij lokaal aflevert is het voor jou vaak gratis af te leveren. Dus je hebt geen afleverkosten. Je kunt het zelf (of door een teamlid laten) afleveren, waardoor het veel persoonlijker is dan bij een postbode. Omdat het niet door vreemde handen hoeft, heb je vaak ook geen verpakkingskosten.

Hoe maak ik het postorder tijdschrift?

Lokale postorder voegt vooral veel toe als je geen webshop hebt en niet online opvalt. Ben jij de eigenaar van een winkel met een zorgvuldig samengesteld assortiment en vaste klanten die dat waarderen – persoonlijke aanbevelingen en het goede aanbod? Ben je creatief, vindingrijk en altijd op zoek naar nieuwe ideeën om jouw bedrijf een beetje meer dynamiek te geven, om jouw klanten te behouden en te inspireren? Onderstaand leggen we in 3 stappen uit hoe je tot het ideale postorder tijdschrift komt.

Stap 1: Hoe creëer je jouw verhaal om te verleiden?

Ofschoon de focus verkoop is, mogen we niet vergeten dat dit medium in de plaats van jouw persoonlijke verkoopverhaal komt. Waar je normaal met interactie en vragen veel bereikt, wil je het nu met een narratief (verhaal) bereiken. Ga dus vooral niet verkopen of promoten. Maak de schrijver in je los en vertel verhalen. Maak het persoonlijk, zoals juist de lokale winkelier dat kan. Schrijf verhalend. Een verhaal heeft een begin, een midden en een einde. Het heeft personages, spanning en wendingen. Het verbindt.

Stap 2: Welke producten kies ik om aan te bieden?

Jij bent als winkeleigenaar de expert van jouw assortiment. We nemen aan dat jij weet wat hot is in een bepaalde periode van het jaar. We adviseren (zeker bij aanvang) laagdrempelige, hardlopende, impulsgevoelige artikelen aan te prijzen. Pas koppelverkoop toe. Dus bied artikelen aan die aanzetten tot de verkoop van een bijbehorend artikel. Kies voor 10-20 artikelen, dus niet te veel. Toon de heroes uit jouw assortiment. Maak één spectaculaire aanbieding en deel die als geschenk.

Stap 3: Hoe bereiken klanten mij voor hun bestelling?

Gebruik zo veel mogelijk manieren waarmee klanten jou kunnen bereiken. Whatsapp, een telefoonnummer, een e-mailadres en de website. Het maakt niet uit, zolang ze maar de details van hun bestelling kunnen doorgeven. De rest is aan jou en jouw team. Bevestigen, navragen, verpakken (indien nodig) en afleveren. Nodig ze daarna nog uit om naar de winkel te komen, bij wijze van service.

Gebruik het postorder-sjabloon en past het aan

Ontwerp jouw eigen kleine, hoogwaardige catalogus in Jilster met slechts een paar eenvoudige stappen. Vul het met geselecteerde producten die precies overeenkomen met de smaak van jouw favoriete klanten en laat ze hun eigen wensen of die van hun geliefden vervullen. Gebruik de ruimte in jouw zelfgevulde catalogustijdschrift om jezelf en jouw bedrijf opnieuw te presenteren en speciale aanbevelingen te doen.

Hoe bereikt de postorder jouw klanten?

Vervolgens laat je de postorder in het door jouw gewenste design printen (geniet, met glossy cover, als hoogwaardig glossy magazine), toon de postorder op je toonbank, deponeer hem eventueel direct in de brievenbus van geselecteerde vaste klanten of stuur hem als gratis onlinemagazine naar jouw e-maildistributielijst. Je kunt het online magazine ook delen via social media of embedden op een website.

Geweldig idee voor winkelstraten of winkeliersverenigingen

Denk groter en vraag de winkeliers bij jou in de buurt of ze mee willen doen. Vervolgens zal elk van hen enkele pagina’s in de postorder ontwerpen met zijn of haar individuele aanbod, waardoor een unieke winkelervaring ontstaat. Jouw klanten zullen dan een prachtige wandeling door de straat in de postorder meemaken. Vervolgens bestellen ze hun productkeuze bij jouw thuis via e-mail of telefoon.

Tip voor het individualiseren van het postorder-sjabloon

In Jilster vind je het prachtige postorder-sjabloon in onze sjablonen. Je kunt het snel omzetten in jouw catalogus met de volgende stappen:

  1. Vervang de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres door de contactgegevens van jouw winkel.
  2. Vervang de foto’s door de productaanbevelingen uit jouw assortiment.
  3. Plaats de volgende informatie onder de productafbeelding:

MERKNAAM/TITEL BESCHRIJVING (bijvoorbeeld LUCKY SOCKS)

  • Product/artikelnummer (bijv. #23452)
  • Beschrijving van het product (bijvoorbeeld Lucky Socks)
  • Materialen – Afmetingen
  • Maten & kleuren
  • € PRIJS

Heb je al een idee of heb je nog vragen?

Kun je jouw eigen postorder-tijdschrift al voorstellen? Als je vragen hebt of meer informatie nodig hebt, neem dan contact op met onze klantenservice. Wij stellen het ook op prijs als je ons jouw postorder laat zien via onze sociale media.