Mathilde Vangeel is docente Frans op het Rhizo Lyceum te Kortrijk. Al zeven jaar maken de studenten – van circa 17 jaar – een magazine in de makerspace van Jilster om te laten zien hoe zij de franse taal beheersen. Het medium helpt de studierichting naar een hoger niveau te brengen. Het project heeft daardoor een zekere reputatie binnen de opleiding.

De studenten vormen heuse redactieploegen van ongeveer zeven redacteurs, waarbij iedereen ze eigen rol krijgt. Iemand doet de interviews, een ander is hoofdredacteur, en weer een ander doet de vormgeving. Ze leren dus samenwerken. Houden ze rekening met elkaars talenten? Ze ontdekken hoe belangrijk ze voor elkaar zijn om een magazine van betekenis te creëren. Aangezien ze aan het eind in de vorm van een persconferentie hun magazine presenteren aan familie en vrienden, doet het er ook echt toe.

Ze leren dat je niet zomaar een verhaal op papier zet. Je kiest een persona waar je naartoe schrijft. Ze leren na te denken over de invalshoek die ze kiezen voor een artikel. Wat is het perspectief van waaruit de lezer graag naar het onderwerp kijkt? Wat betekent dit voor het interview en de vragen die je stelt?

De studenten krijgen een grote mate van vrijheid om hun keuzes te maken. Dit is van belang. Mathilde wil dat de studenten het “organisch laten ontstaan”. “Er zijn al zo veel richtlijnen en er is al zo veel vastgelegd”, zegt Mathilde. “Het is ook belangrijk dat ze schrijven vanuit een eigen interesse en enthousiasme. Dit zorgt voor meer intrinsieke motivatie en vermijdt het copy-pasten van internet.”

Dit betekent niet dat er geen kaders meegegeven worden. Mathilde verwacht dat ze 3 verschillende tekstsoorten maken. Ze zijn ook verplicht een editorial en 4 verschillende rubrieken te schrijven. Rubrieken zoals gezondheid, mode, culinair of reizen. Het mag niet alleen informatief of verhalend zijn.

Jilster faciliteerde voor alle studenten een video sessie om ze nog meer te inspireren en de basistechnieken van de redacteur bij te brengen. Wat is de kern van het medium? Hoe breng je beeld en tekst in balans met elkaar? Welk talent spreekt je aan? Hoe vind je de antwoorden bij de vragen van een iconisch beeld? Maar ook heel technische vragen. Waar let je op bij een cover? Hoe ga je om met een inhoudsopgave? Hoe geef je teksten weer? Welke stijl kies je? En welk kleurenpalet vormt jouw kader? Dit zijn vragen die tijdens de video sessie behandeld worden en met voorbeelden tot leven komen.

Studenten worden ook uitgedaagd lef te hebben; niet de gewone weg te kiezen. Beeld en verhaal mogen best controversieel zijn. Mathilde geeft aan dat de studenten in het Vlaamse landsdeel van België geholpen zijn om vaker lef te tonen. “Doe eens gek”, zegt Mathilde. Daar leent het medium van een magazine zich natuurlijk uitstekend voor.