Waar moet ik op letten bij het schrijven van een advertorial?

advertorial schrijven onderwijs tijdschrift jilster

Ben je een leerling en wil je graag aan de slag met het maken van je eigen tijdschrift? Heb je al gedacht aan het schrijven van een advertorial? Of ben je een docent en op zoek naar aanvullend lesmateriaal of een nieuwe lesaanpak? In dit artikel wordt er uitleg gegeven over de betekenis van de advertorial, hoe deze is opgebouwd en waar je op moet letten bij het schrijven van een advertorial.

Wanneer je een écht professioneel tijdschrift doorbladert, kun je bijvoorbeeld een column, interview, reportage of advertentie tegenkomen. Een advertorial is een artikel dat regelmatig door bedrijven in tijdschriften wordt gepubliceerd. Een advertorial pagina kan je eenvoudig maken met het online programma van Jilster. Maar wat is een advertorial eigenlijk?

Zie op onze website ook: De kracht van een rubriek.

Wat is een advertorial?

Door te googelen op ‘advertorial’, kom je erachter dat het woord is opgebouwd uit twee andere Engelse begrippen, namelijk ‘advertisement’ (advertentie) en ‘editorial’ (hoofdartikel).

Een advertorial is een advertentie, gemaakt of bewerkt door de redactie van de krant of het tijdschrift waarin de advertentie geplaatst wordt.

De opzet van een advertorial lijkt op die van een artikel. Hierdoor is het voor de lezer niet altijd duidelijk dat het om een advertentie gaat. Daarom wordt er boven het artikel de naam ‘advertorial’ geplaatst.

Waarom een advertorial?

Meestal wordt een advertentietekst in een tijdschrift of krant niet door mensen gelezen. Dit heeft te maken met het feit dat een advertentie geen nieuwswaarde bevat. Waarom zou je een tekst lezen als het niet interessant is of als er niet iets nieuws in staat? Ook houden de meeste mensen niet van ongevraagde reclame uitingen, waarbij er van ze verwacht wordt dat ze iets kopen. Voor veel bedrijven is dat een probleem. Zij publiceren een advertentie in de eerste plaats om meer bekendheid te krijgen voor hun bedrijf, product of dienst. Veel bedrijven maken daarom steeds meer gebruik van de advertorials.

Een advertorial wordt beter gelezen dan een advertentie en is daarom veel effectiever.

Waarin verschillen een advertentie en advertorial van elkaar?

Beide tekstsoorten delen hetzelfde doel, namelijk van lezers nieuwe klanten maken. Maar de wijze waarop zij dat doel bereiken is verschillend. Zo is de schrijfstijl en de opmaak van een advertorial anders dan bij een advertentie. Ook ligt bij een advertentie de commerciële inslag er dik bovenop, terwijl dit bij een advertorial subtiel naar de achtergrond is geplaatst.


Kijk eens naar de bovenstaande afbeeldingen en lees de teksten.
Tip: Klik op de afbeelding om deze groter te maken.

  • De schrijfstijl

Bij de advertentie “SCHANDALIGE BONUSSEN” wordt de lezer actief aangesproken in gebiedende wijs: “Pak wat je pakken kan”, “Ren nu naar de winkel” en “Koop je Cup-a-Soup”. Bij de advertorial “Voldoende groente voor je peuter” is dit niet het geval. Hier wordt de lezer in passieve vorm aangesproken.

  • De inhoud van de tekst

Je kunt duidelijk zien dat de advertentie gericht is op de verkoop van het product. De lezer wordt aangespoord om naar de winkel te rennen en een pak Cup-a-Soup te kopen. Er wordt geen informatie over het product zelf gegeven. Waarom is het product gezond? Of welke ingrediënten geven het product een overheerlijke smaak?
De enige reden die wordt gegeven is dat je door het product te kopen mogelijk bonussen kunt winnen. Maar dan moet je wel eerst het product kopen.

Daarentegen wordt er in de advertorial uitgebreid beschreven waarom het belangrijk is dat peuters voldoende groente binnen krijgen en hoe Olvarit hieraan kan bijdragen. Het artikel is gericht op feiten. De schrijver is objectief en schrijft over de voordelen van het product. In de eerste alinea staat bijvoorbeeld: “Wist je dat 79% van de peuters in Nederland te weinig groente binnenkrijgt?” Hierdoor wordt dit artikel meteen een stuk geloofwaardiger. Ook de ‘Groente Teller’ die ouders kunnen gebruiken om uit te zoeken of hun peuter voldoende groente binnen krijgt, is een handige tip. Het woord ‘kopen’ komt in de advertorial niet voor.

  • De opmaak

Als je kijkt naar beide teksten is de advertorial in vergelijking met de advertentie in rustigere kleuren opgemaakt. De advertentie oogt veel drukker en er gebeurt meer. Je ziet geldmunten, een hand met briefgeld erin, een afbeelding van een beker Cup-a-Soup en de titel staat in hoofdletters boven de tekst.

Wat zijn de richtlijnen van de advertorial?

Als je zélf aan de slag gaat met het schrijven van een advertorial, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. Dit worden ook wel richtlijnen genoemd. Hieronder staan er vijf benoemd.

  • Geef de lezer nuttige informatie.

Ondanks dat je de advertorial gebruikt voor jouw commerciële verhaal, moet je de lezer het gevoel geven dat dit niet zo is. Geef de klant daarom nuttige informatie waaruit jouw expertise blijkt. Geef bijvoorbeeld tips, maak gebruik van quotes en geef praktijkvoorbeelden. Zorg daarbij dat de advertorial nieuwswaarde heeft en inspeelt op de actualiteit en/of behoefte van je lezer. Is er bepaalde informatie die extra aandacht vraagt? Zet dit in een kader.

  • Schrijf zakelijk en feitelijk.

De advertorial is een verhaal gebaseerd op feiten. Dus overdrijf niet en gebruik het vooral niet om te melden hoe goed je product of dienst wel niet is.

  • Een klant aan het woord.

Jouw verhaal komt nog veel geloofwaardiger over als je een klant aan het woord laat. Deze klant vertelt over zijn ervaringen met jouw product of dienst. Plaats er bij voorkeur ook een foto van de klant bij en in ieder geval zijn naam en/of bedrijfsnaam.

  • Verzorgde opmaak.

Veelal wordt de advertorial opgemaakt in de stijl van het medium. Mocht dit niet het geval zijn, zorg dan voor een opmaak die lijkt op die van een redactioneel artikel. Dat maakt je verhaal geloofwaardiger. Plaats ook een afbeelding of illustratie bij je tekst. Dat trekt de aandacht. Maak verder gebruik van pakkende tussenkoppen en teasers (opvallende passages uit je verhaal die je uitvergroot en daardoor extra opvallen).

  • Vermeld je contactgegevens.

Beschrijf in een paar korte zinnen je bedrijfsprofiel. Gebruik hiervoor een apart tekstblok. Vergeet uiteraard niet je contactgegevens en bedrijfsnaam te vermelden. Heeft de lezer interesse, dan weet hij in ieder geval waar hij moet zijn.

Heel veel succes met het schrijven van de advertorial. En denk eraan: Een advertorial is een verhaal dat moet verkopen. Maar waarbij je ervoor zorgt dat de lezer niet het gevoel krijgt dat dit van hem verlangd wordt.

Test je kennis over de advertorial door te klikken op ‘vragen’.

Meer informatie: Het maken van een tijdschrift als lesmethode in het onderwijs.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie