Inhoud, ideeën en onderwerpen voor het zelfontworpen verjaardags-tijdschrift

Oma Rosel wordt 70 jaar en je plant een heel bijzonder cadeau met alle kleinkinderen. – Je wil je beste vriendin voor haar 18e verjaardag verrassen met een zelf ontworpen tijdschrift. – Je vader viert zijn 50ste verjaardag en iedereen wil samen een geweldig tijdschrift ontwerpen.

Waarover kan ik schrijven?

Zeer gemotiveerd hebben jullie dat besloten, misschien is het project zelfs al gemaakt in de Jilster editor – en dan zit je voor het witte blad, de knipperende cursor herinnert je eraan om eindelijk aan de slag te gaan en je vraagt je af, “Waar ga ik over schrijven?” Lees dan maar verder. Want het gaat erom hoe je ideeën ontwikkelt, hoe je beslist over de inhoud en vooral wat de focus moet zijn.

Vind de juiste thema’s voor je verjaardags-tijdschrift

Bij de keuze van de thema’s voor een verjaardags-tijdschrift mag je nooit uit het oog verliezen dat het een cadeau is voor de jarige en dat je hem of haar een plezier wilt doen! Houd dus altijd in gedachten dat je voor de jarige in plaats van over de jarige schrijft. Dit maakt het veel gemakkelijker om een focus te krijgen, te houden, ideeën te verzamelen en artikelen te schrijven. We hebben een paar ideeën op een rijtje gezet waarmee je dat kan doen:

Artikelen en onderwerpen voor jouw verjaardags-tijdschrift

Mijlpalen

Een tijdlijn met de belangrijkste mijlpalen in het leven hoort natuurlijk in elk verjaardags-tijdschrift thuis! Geboorte, school, rijbewijs, eerste vakantie zonder ouders, afstuderen, eerste flat, eerste baan, … afhankelijk van het aantal levensjaren zijn er nogal wat mijlpalen.

Het wordt bijzonder persoonlijk als je familieleden en vrienden vraagt naar de gebeurtenissen in het leven: “Waar was je toen de jarige werd geboren?”, “Wat is het eerste wat je je herinnert als je denkt aan de vakantie met de jarige op Mallorca?”, “Waar lach je nog om als je het over de bruiloft hebt? Zo leer je ook dingen die zelfs de jarige misschien niet wist. Je kunt deze “exclusieve informatie” als commentaar en anekdotes in de tijdlijn verwerken. Misschien hebben oma en opa of de beste vriendin nog foto’s die zelfs de jarige nog nooit heeft gezien. In de editor, onder “Andere sjablonen”, vind je een dubbele pagina waarmee je een tijdlijn kunt maken van alle mooie herinneringen en foto’s:

Terugblik: Het geboortejaar

Een terugblik op het geboortejaar is natuurlijk ook super belangrijk! Hier kun je de belangrijkste krantenkoppen en de heetste roddels plaatsen uit het jaar waarin de jarige geboren is. De muziek- en filmhits zijn altijd interessant. Welk nummer stond op plek 1 op de geboortedag? Welke bioscoopfilm had dat jaar de meeste bezoekers? Veel informatie hierover vind je op internet. Als de jarige een favoriete sport of een favoriete club heeft, kun je nagaan welke sporter of sportvrouw dat jaar succesvol was of hoe hun favoriete club dat deed. De mode(zonden) van het jaar zijn ook zeker een vermelding waard!

Weet je nog…?

Je moet een buitengewoon moment hebben meegemaakt met de jarige dat je jij bijzonder dierbaar vindt. Misschien was het de reis naar het pretpark of de lunchpauzes toen er altijd zoveel te lachen viel. Vrienden en familieleden zullen hetzelfde voelen. Vraag hen om hun weet-je-nog-herinneringen met de jarige op te schrijven en foto’s uit te zoeken. De ontvanger zal er zeker blij mee zijn.

Reportage: Een wens die uitkomt

Vrienden en familie hebben je al verteld wat hun wens voor de jarige is? Maak er dan een spannend verslag van, zodat het cadeau gegarandeerd onvergetelijk is: Tom krijgt een nieuwe auto, Sabine de langverwachte pergola voor de tuin? – Foto’s en een kort verhaal daarover passen goed in jouw tijdschrift. Gisela’s man wil zijn liefje verrassen met een reisje naar de Malediven? Mama en papa trakteren hun zoon op een weekje Mallorca met zijn jongens – dan mogen insidertips en must-sees op de vakantiebestemming niet ontbreken! Overigens hebben we een aantal sjablonen over het onderwerp vakantie die je in de editor kunt aanpassen aan je wensen voor jouw kadoreportage.

…. en er is nog zoveel meer

Dit zijn slechts enkele van de vele thema-ideeën die van jouw verjaarsdags-tijdschrift een heel bijzonder cadeau kunnen maken. Ook felicitaties van de andere gasten mogen bijvoorbeeld ook niet ontbreken in jouw tijdschrift, of een horoscoop voor een blik in de toekomst.

Met deze tips ben je klaar om zelf een verjaarsdags-tijdschriftte maken, toch?

Trouwen in sneeuw en ijs

Een winterbruiloft. Buiten de vrieskou, harten gevuld met liefde en warmte. Zachtjes zwevende sneeuwvlokken, ijskristallen in de wimpers, besneeuwde bomen, een trouwjurk met speciale winteraccessoires en ongelofelijk mooie trouwfoto’s in een bijzondere omgeving. Niet voor niets worden winterbruiloften als bijzonder romantisch en betoverend beschouwd.

Een bijzonder cadeau voor een bijzondere bruiloft

Voor zo’n ongewoon en dromerig huwelijk in een romantische omgeving moeten de cadeaus en de aandacht voor de pasgetrouwden net zo betoverend zijn en de sfeer vastleggen. Tegelijkertijd moet het geschenk uit het hart komen, heel persoonlijk zijn en de band met de bruid en de bruidegom tot uitdrukking brengen. Het mooiste is als het cadeau na vele jaren nog steeds wordt opgepakt om deze bijzondere dag te herdenken.

Creëer samen met vrienden en familie een onvergetelijke herinnering

Het mooiste aan een bruiloft is natuurlijk de stralende liefde van de bruid en de bruidegom en de geloften. Maar vrijwel direct daarna komt het gevoel van gemeenschap. Vrienden en familieleden, de dierbaarste en belangrijkste mensen zijn er om dit festival samen te vieren. En dat is precies wat je met het geschenk kunt doen: Maak samen met vrienden en familie een uniek en onvergetelijk huwelijkstijdschrift.

Individueel huwelijksgeschenk met een persoonlijk tintje

Samen kunnen jullie allemaal creatief zijn in de Jilster Editor. Iedereen kan comfortabel thuis zitten aan de eettafel of op de bank en via het internet in de editor klikken. Misschien wil je wel hoofdredacteur worden en alle anderen per e-mail uitnodigen. Tegelijkertijd kun je iedereen pagina(‘s) toewijzen om te bewerken en te vullen met hun teksten en foto’s. Het is handig als je daar van tevoren een ontworpen lay-out opslaat, die alleen maar gevuld hoeft te worden.

Ontwerp je eigen winter huwelijks-tijdschrift

Ons Magische Tijdschrift Sjabloon

In de Jilster Editor vind je ook het winterhuwelijks-sjabloon bij onze professioneel ontworpen sjablonen. Deze kun je gebruiken om je eigen winterhuwelijks-tijdschrift te ontwerpen.

Pas het sjabloon aan jouw wensen aan

Zie welke elementen van het sjabloon je specifiek kunt aanpassen aan “je” bruid en bruidegom, en welke je uit het originele sjabloon wilt halen. Neem bijvoorbeeld de kleuren van de save-the-date of de uitnodigingskaart over. Deze geven meestal een zeer duidelijke richting aan en de kleuren en stijlelementen op de kaarten worden ook gebruikt in de tafeldecoraties, bloemstukken en in de details van de outfits van de bruid en de bruidegom.

Voor meer informatie over het aanpassen van een sjabloon, bekijk de blogpost over het aanpassen van sjablonen.

Altijd al je eigen kookboek willen maken?

Ik wel. 100%. Mijn eigen kookboek met daarin al mijn lievelingsrecepten. De familierecepten voor altijd bewaard. Oma’s boerenkool met sambaljus en zoete ui, de zandkoekjes van mijn oudtante, de kippastei van mijn moeder en de Thanksgiving Turkey van mijn Canadese familie. Uit mijn overload aan kookboeken heb ik nog lang niet alles gemaakt. Ik heb wel zo mijn go-to recepten. Hoe fijn zou het zijn om al mijn favoriete recepten hieruit te bundelen in één persoonlijk kookboek.
Misschien nóg leuker om elk recept dan een klein beetje te verbeteren. Je eigen hand eraan te leggen. Een beetje van jezelf en een beetje van… Jamie, Donna Hay of Ottolenghi.
Je hoeft je dan niet meer af te vragen in welk kookboek het originele recept stond; je hebt alles in 1 single source of truth. Jouw eigen kookbijbel, jouw silver spoon, jouw El Bulli.

Na een dinertje wordt vaak de vraag gesteld ‘ohhh, mag ik het recept?’. Als dit niet alleen uit beleefdheid is, dan is het zeker de moeite waard deze te bewaren, zodat je die heerlijke maaltijd nog eens kan bereiden. Vaak genoeg verdwijnt zo’n recept in de Whatsappgeschiedenis of komt deze verfomfaaid uit een gewassen broek. Gebeurt mij in elk geval vaak zat. Sinds ik bij Jilster werk, doe ik het anders. Ik verzamel deze recepten in een online creatie en nodig de chef zelf uit in Jilster.

Zo kun je met Jilster zelf je eigen kookboek maken.

Samen is natuurlijk alles leuker, dus nodig je familie, je eetclub en je Indonesische buurvrouw uit en verzamel samen heerlijke recepten. Hoe dan?
Mijn plan de campagne was als volgt:

1. Maak een creatie aan in Jilster
2. Geef het een culinaire titel
3. Zet het sjabloon klaar of geef jouw redacteuren de vrije hand
4. Nodig jouw kookbuddies uit
a. Vul de emailadressen in (stap 1)
b. Wijs 1 of meerdere pagina’s toe (stap 2)
c. Schrijf een persoonlijke tekst als uitnodiging (in stap 3)
d. Geef structuur: Kies een thema (wereldkeukens, healthy, vega(n)), easy & lazy,
verdeel de taken en geef een deadline.
5. Bestel een proefdruk
6. Deel online of bestel fysiek.

Ik heb er trek in, jullie ook?

Business Tijdschrift | Dat was ons 2020

Bedanken, succes en samenwerking waarderen …

Een uitdagend jaar nadert zijn einde. Eén ding kunnen alle bedrijven zeggen: dit was een bijzonder jaar. Een als geen tevoren. Sommige industrieën waren bijzonder geschokt, andere vochten zich erdoorheen en sommige bedrijven hadden zelfs meer te doen dan ooit tevoren. Hoe was het voor jullie?

Kijk terug, onthoud en documenteer.

Daarom is het nu misschien nog wel belangrijker dan ooit om aan het eind van het jaar terug te kijken en “bedankt” te zeggen tegen iedereen die een bijdrage geleverd heeft – of het nu gaat om B2B of B2C. Dit kan op een bijzonder waarderende en stijlvolle manier met een zelf ontworpen tijdschrift.

Creëer met een team een eigen tijdschrift dat een samenvatting geeft van het afgelopen jaar

Vele mogelijkheden voor een eigen tijdschrift

Of je nu tijdens kerstmis in plaats van formele kerstkaarten een speels en misschien wel humoristisch tijdschrift met kerstgroeten naar je klanten stuurt, of dat je liever een stijlvol minimalistisch tijdschrift ontwerpt waarin je de mijlpalen, speciale gebeurtenissen en de successen van je bedrijf documenteert – in de Jilster Editor vindt je gegarandeerd het juiste sjabloon die het voor jou gemakkelijk maakt.

Onze professioneel ontworpen sjablonen

In de Jilster Editor heb je toegang tot verschillende professioneel ontworpen sjablonen. Deze kun je gebruiken als basis voor het ontwerpen van uw tijdschrift met een jaaroverzicht. Of het nu gaat om B2B of B2C – hier heb je een grote keuze aan stijlen die gegarandeerd bij jouw doelgroep passen.

Eenvoudig en probleemloos werken in de Jilster Editor

Het ontwerpen van een eigen tijdschrift met een professionele uitstraling is helemaal niet zo moeilijk als het mooie resultaat uiteindelijk doet vermoeden. Beloofd! Maar de reactie van degenen die zo’n tijdschrift van jou ontvangen zal des te beter zijn. De Jilster Editor is een grafisch programma dat vele mogelijkheden biedt om een sjabloon aan te passen. Of je nu de kleuren van jouw bedrijf of jouw lettertype wilt aanvullen – het kost slechts een paar klikken en het resultaat is overtuigend. Probeer het maar eens. En dat kun je zonder problemen vanuit je eigen huis doen: want online kun je met z’n allen tegelijk aan jullie project werken. Het kan niet eenvoudiger!

Lokale postorder: ideaal voor ‘shop local’

Hoe hou je als winkeleigenaar je omzet op peil als mensen niet hun stoel uitkomen? Online shops groeien hard als alternatief voor de fysieke winkel. Wel jammer dat de world wide web toch vooral geschikt gemaakt is voor de (inter)nationaal opererende ketens. Een lokale winkelier ziet al snel niet het voordeel van een webshop. De bereikbaarheid is vaak ook moeilijk te realiseren. Want hij (of zij) moet ook verstand hebben van SEO, SEA, social media, et cetera. Dat vraagt simpelweg te veel expertise van de winkelier. Het uitbesteden daarvan betekent dat je als winkelier leegloopt op die kosten. Bij Jilster denken we dat we de oplossing hebben gevonden, die lokale omzet brengt en onafhankelijk is van Google, Amazon, Thuisbezorgd, Facebook of Instagram. Het heet lokale postorder.

Lokale postorder: vertel jouw verhaal om tot aankoop te verleiden

Het medium van een tijdschrift is uitermate geschikt om mensen in alle rust het verhaal van jouw winkel, producten en mensen te laten ervaren. Dat is ook het moment dat jij als winkelier met jouw assortiment optimaal aansluit bij het vervullen van hun wensen en behoeften. En dus gefocust mag zijn op verkoop. Jij vertelt hierin als ondernemer jouw eigen verhaal. De geschiedenis, jouw service, de passie of de herkomst van jouw assortiment. In beeld en woord. “A story must be exceptional enough to justify its telling”.

Deel lokale postorder tijdschrift alleen aan de klant die het waard is

Landelijke postorderbedrijven zoals Bonprix sturen hun catalogus lukraak naar ieder huishouden in Nederland. Hoge opstartkosten (namelijk opmaak), hoge verzendkosten (namelijk op de deurmat) en een laag rendement (want velen gooien het gelijk weg). Veel mensen hebben er niet om gevraagd, waardoor de toegevoegde waarde extreem laag is. Daarnaast is het milieu (boskap) er ook niet mee geholpen. Het gebruik van het medium is hier onverantwoord. We kunnen dit allemaal oplossen. Juist als lokale winkelier doorbreek je dit en kun je het medium veel beter inzetten, namelijk als volgt: Herken de momenten van jouw klant in de klantreis en sluit verschillende uitvoeringen van jouw verhaal en assortiment (= lokale postorder) aan op die momenten. We benoemen 3 momenten voor je. In dit geval gebruiken we als voorbeeld een modewinkel.

Moment aan de koffietafel: Midden in de modewinkel staat een tafel waar klanten zitten, uitrusten, tegenaan leunen, koffie drinken en een magazine lezen. In plaats van de magazines die overal liggen, of jouw leverancier promoten, ligt daar jouw ‘eigen verhaal’. Deze is gemaakt als luxe glossy. Van dit exemplaar heb je er maar 1 of 2 gemaakt. Hier staat ook meer in ter inspiratie (het verhaal), want de mode hangt om de klant heen in de winkel.

Moment aan de balie: Bij het afrekenen staat de klant altijd even te wachten. Kijkt om haar heen en is verheugd met haar (of zijn) aankoop. Als jij, als winkeleigenaar, herkent dat dit een vaste of ideale klant is, dan alleen is deze klant het waard om extra in te investeren. Je wilt dat zij thuis in alle rust nog meer met jouw winkel verbonden raakt en daardoor meer wil bestellen. En dat kan. Want op de balie ligt jouw lokale postorde tijdschrift. Het lijkt op de luxe glossy, alleen de inhoud bevat meer van jouw assortiment. Digitaal noemen we dit het hergebruiken van content. De uitvoering van het tijdschrift is van een mindere kwaliteit, want de klant neemt deze alleen mee voor eigen gebruik.

Moment bij de klant thuis: Mocht je nu toch mensen lokaal bereiken die niet in jouw winkel komen, selecteer dan de huishoudens en straten die wel in aanmerking komen. Mensen op plekken waarvan jij weet dat die jouw postorder waarderen. Dit exemplaar mag een nog dunnere uitgave zijn van jouw verhaal en assortiment.

Mocht je het wenselijk achten, dan kun je de inhoud ook digitaal (in stukken) nogmaals hergebruiken via e-mail, sociale media, Whatsapp en Google My Business.

Geen opstartkosten, geen verzendkosten en een hoog rendement

Jilster heeft meerdere middelen ter beschikking gesteld voor de winkelier om dit medium makkelijk en optimaal in te zetten, waarna het optimaal rendeert. Het meeste is gratis in gebruik en kan samen met anderen opgemaakt worden. Digitalisering en print-productie-techniek is nu dusdanig ver ontwikkeld dat het volgende mogelijk is:

  • Opmaak van een postorder-tijdschrift zonder ervaring
  • Gebruik van bestaande postorder-sjablonen voor snelle creatie
  • Gebruik van een gratis programma en gratis delen van digitale versies
  • Kleine gevarieerde oplages voor een lokaal gebied (vanaf 1 exemplaar)
  • Gebruik verschillende uitvoeringen voor verschillende momenten van de klantreis

Je maakt het verschil in de kosten en de persoonlijke aflevering

Ten opzichte van (bijvoorbeeld) Bonprix, Wehkamp en Bol.com maak jij veel minder kosten. Je hebt geen verzendkosten van het postorder-tijdschrift. Omdat jij lokaal aflevert is het voor jou vaak gratis af te leveren. Dus je hebt geen afleverkosten. Je kunt het zelf (of door een teamlid laten) afleveren, waardoor het veel persoonlijker is dan bij een postbode. Omdat het niet door vreemde handen hoeft, heb je vaak ook geen verpakkingskosten.

Hoe maak ik het postorder tijdschrift?

Lokale postorder voegt vooral veel toe als je geen webshop hebt en niet online opvalt. Ben jij de eigenaar van een winkel met een zorgvuldig samengesteld assortiment en vaste klanten die dat waarderen – persoonlijke aanbevelingen en het goede aanbod? Ben je creatief, vindingrijk en altijd op zoek naar nieuwe ideeën om jouw bedrijf een beetje meer dynamiek te geven, om jouw klanten te behouden en te inspireren? Onderstaand leggen we in 3 stappen uit hoe je tot het ideale postorder tijdschrift komt.

Stap 1: Hoe creëer je jouw verhaal om te verleiden?

Ofschoon de focus verkoop is, mogen we niet vergeten dat dit medium in de plaats van jouw persoonlijke verkoopverhaal komt. Waar je normaal met interactie en vragen veel bereikt, wil je het nu met een narratief (verhaal) bereiken. Ga dus vooral niet verkopen of promoten. Maak de schrijver in je los en vertel verhalen. Maak het persoonlijk, zoals juist de lokale winkelier dat kan. Schrijf verhalend. Een verhaal heeft een begin, een midden en een einde. Het heeft personages, spanning en wendingen. Het verbindt.

Stap 2: Welke producten kies ik om aan te bieden?

Jij bent als winkeleigenaar de expert van jouw assortiment. We nemen aan dat jij weet wat hot is in een bepaalde periode van het jaar. We adviseren (zeker bij aanvang) laagdrempelige, hardlopende, impulsgevoelige artikelen aan te prijzen. Pas koppelverkoop toe. Dus bied artikelen aan die aanzetten tot de verkoop van een bijbehorend artikel. Kies voor 10-20 artikelen, dus niet te veel. Toon de heroes uit jouw assortiment. Maak één spectaculaire aanbieding en deel die als geschenk.

Stap 3: Hoe bereiken klanten mij voor hun bestelling?

Gebruik zo veel mogelijk manieren waarmee klanten jou kunnen bereiken. Whatsapp, een telefoonnummer, een e-mailadres en de website. Het maakt niet uit, zolang ze maar de details van hun bestelling kunnen doorgeven. De rest is aan jou en jouw team. Bevestigen, navragen, verpakken (indien nodig) en afleveren. Nodig ze daarna nog uit om naar de winkel te komen, bij wijze van service.

Gebruik het postorder-sjabloon en past het aan

Ontwerp jouw eigen kleine, hoogwaardige catalogus in Jilster met slechts een paar eenvoudige stappen. Vul het met geselecteerde producten die precies overeenkomen met de smaak van jouw favoriete klanten en laat ze hun eigen wensen of die van hun geliefden vervullen. Gebruik de ruimte in jouw zelfgevulde catalogustijdschrift om jezelf en jouw bedrijf opnieuw te presenteren en speciale aanbevelingen te doen.

Hoe bereikt de postorder jouw klanten?

Vervolgens laat je de postorder in het door jouw gewenste design printen (geniet, met glossy cover, als hoogwaardig glossy magazine), toon de postorder op je toonbank, deponeer hem eventueel direct in de brievenbus van geselecteerde vaste klanten of stuur hem als gratis onlinemagazine naar jouw e-maildistributielijst. Je kunt het online magazine ook delen via social media of embedden op een website.

Geweldig idee voor winkelstraten of winkeliersverenigingen

Denk groter en vraag de winkeliers bij jou in de buurt of ze mee willen doen. Vervolgens zal elk van hen enkele pagina’s in de postorder ontwerpen met zijn of haar individuele aanbod, waardoor een unieke winkelervaring ontstaat. Jouw klanten zullen dan een prachtige wandeling door de straat in de postorder meemaken. Vervolgens bestellen ze hun productkeuze bij jouw thuis via e-mail of telefoon.

Tip voor het individualiseren van het postorder-sjabloon

In Jilster vind je het prachtige postorder-sjabloon in onze sjablonen. Je kunt het snel omzetten in jouw catalogus met de volgende stappen:

  1. Vervang de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres door de contactgegevens van jouw winkel.
  2. Vervang de foto’s door de productaanbevelingen uit jouw assortiment.
  3. Plaats de volgende informatie onder de productafbeelding:

MERKNAAM/TITEL BESCHRIJVING (bijvoorbeeld LUCKY SOCKS)

  • Product/artikelnummer (bijv. #23452)
  • Beschrijving van het product (bijvoorbeeld Lucky Socks)
  • Materialen – Afmetingen
  • Maten & kleuren
  • € PRIJS

Heb je al een idee of heb je nog vragen?

Kun je jouw eigen postorder-tijdschrift al voorstellen? Als je vragen hebt of meer informatie nodig hebt, neem dan contact op met onze klantenservice. Wij stellen het ook op prijs als je ons jouw postorder laat zien via onze sociale media.

Onze hersenen houden van foto’s

Weet je dat onze hersenen beelden 60.000 keer sneller verwerken dan tekst? Daarom is de kans groot dat we bij het doorbladeren van een tijdschrift kiezen voor een artikel met veel foto’s. We kunnen gewoon sneller toewijzen waar het om gaat. Je kunt dit gebruiken om jouw reportages, artikelen en interviews bijzonder interessant te maken. Maar hoe kies je de juiste afbeeldingen voor jouw artikelen?

Tip 1: Vertel het juiste verhaal

Het is belangrijk dat de foto’s die je kiest passen bij het verhaal en de boodschap van jouw artikel. Een voorbeeld: als je een verhaal over een zomervakantie wil maken, moet je de foto’s van de laatste skitocht niet gebruiken. Jouw lezers zullen snel het gevoel krijgen dat er iets aan je verhaal niet klopt. Foto’s van je laatste strandvakantie op Mallorca zijn meer geschikt. – Logisch, toch?

Tip 2: Schrijf eerst de tekst

Daar is een eenvoudige reden voor: het aantal en de grootte van de foto’s kan op elk moment eenvoudig worden gewijzigd. Het inkorten of verlengen van een tekst is vaak veel moeilijker. Daarom onze tip: schrijf eerst je tekst, voeg deze toe aan de pagina in de online editor en pas de lettergrootte en het lettertype aan. Nu kun je precies zien hoeveel ruimte je nog hebt voor foto’s.
Kies de juiste foto’s

Tip 3: Minder is meer

Als het gaat om het aantal foto’s: less is more – minder is meer. De foto’s zijn prachtig. Maar te veel foto’s zijn te veel van het goede en overbelasten de pagina. Ze zijn dan ook met elkaar in concurrentie. Daarom is het beter om het aantal foto’s te beperken tot enkele geselecteerde foto’s.

Tip 4: Gebruik foto’s met een hoge resolutie

Zorg ervoor dat de foto’s die je in het tijdschrift plaatst van goede kwaliteit zijn. De lichtcondities, het onderwerp, de bijsnijding… dit alles moet optimaal zijn. Het is ook raadzaam om aandacht te besteden aan de resolutie. Het moet hoog genoeg zijn zodat het er in het gedrukte tijdschrift briljant uitziet! De foto’s moeten daarom bij voorkeur minstens 300 dpi hebben.

Tip 5: De juiste kleuren

Als er voor dezelfde gelegenheid foto’s zijn gemaakt met verschillende apparaten (smartphones, camera’s), is het zeer waarschijnlijk dat de kleuren anders worden weergegeven. Dit komt vaak door voorinstellingen en (automatische) filters. Zo kan bijvoorbeeld hetzelfde gordijn op verschillende foto’s lichtgroen, grijs of turquoise verschijnen. In dit geval komen de kleuren van de foto’s natuurlijk niet overeen. Gelukkig zijn er eenvoudige online programma’s waarmee iedereen gemakkelijk foto’s kan bewerken en aan elkaar kan aanpassen.

Tip 6: Perspectief is het belangrijkste

Niet alleen het kleurenpalet, maar ook het perspectief van jouw foto’s is belangrijk. Voor een reportage kan een mooie mix van panoramische, full body en detail foto’s een goede keuze zijn. Wat je kiest hangt af van verschillende aspecten. De verschillende soorten foto’s hebben verschillende effecten op ons:

Panorama

Panoramafoto’s worden meestal gemaakt van landschappen. Ze zijn vooral geschikt om de sfeer of stemming van een situatie vast te leggen, zodat de kijker een goed overzicht kan krijgen. Een panorama ziet er vooral goed uit als je het over een dubbele pagina trekt:

Volledige lichaamsafbeeldingen

Om een vakantie tijdschrift te laten opvallen tussen alle andere artikelen in de huwelijkskrant, kan een zomer foto van het toekomstige bruidspaar als blikvanger paginavullend worden geplaatst. Dit maakt het voor iedereen meteen duidelijk waar dit artikel over gaat: bruid en bruidegom op vakantie. Jouw hoofdmotief moet altijd het grootste deel van de foto in beslag nemen, zodat jouw lezers op het eerste gezicht kunnen zien wat het belangrijkste deel van de foto is. Sommige foto’s kunnen beter worden bijgesneden om je hoofdonderwerp zo duidelijk mogelijk te laten zien.

Gedetailleerde foto’s

Close-ups van gezichten of details maken je artikel echt interessant! Ze laten kleine dingen zien die de normale kijker bij andere omstandigheden zou kunnen missen. De juiste close-ups ondersteunen je boodschap!

Jouw beurt!

Om samen te vatten. Houd bij het kiezen van foto’s voor je artikel rekening met het volgende:
-Kies foto’s die bij je thema passen.
-Schrijf eerst de tekst, zodat je weet hoeveel ruimte er nog voor de foto’s over is.
-Het is beter om minder maar grotere foto’s te gebruiken.
-Gebruik foto’s met een hoge resolutie.
-Selecteer afbeeldingen die qua kleur goed in je tijdschrift passen.
-Gebruik een mix van panoramische, full body en gedetailleerde foto’s.

Vrolijk Kerstfeest, oma en opa!

Het moet iets speciaals zijn

“Wat geven we oma en opa?” – Ik weet zeker dat je dezelfde vraag hebt gehoord voor Kerstmis. Dan zul je je zorgen moeten maken, want opa en oma hebben altijd alles al. Ze zeggen dat ze niets willen, maar toch wil je ze als familie een heel persoonlijk en bijzonder cadeau geven voor de kerst. Het zou hun ogen moeten laten schijnen en ze echt blij moeten maken.

Het perfecte kerstcadeau voor oma en opa en andere familieleden.

En het is er wel, het grote en gegarandeerd geschikte cadeau voor je grootouders. Iets waarvan steeds opnieuw kan worden genoten, iets wat uniek is en waarvan de inhoud zeer persoonlijk en op maat gemaakt is, is een zelfontworpen tijdschrift. Hier kan iedereen meedoen en betrokken raken. Jullie zijn de redactie als familie. Je kent oma en opa (of tante Jutta en neef Ralf) gewoon het beste, je weet wat ze leuk vinden en wat ze willen lezen.

Een zelfontworpen tijdschrift – het perfecte kerstcadeau

De inhoud van het kersttijdschrift voor opa en oma

Je bent volledig vrij om te beslissen wat je in het tijdschrift wilt zetten. Of je nu een overzicht van het jaar samenstelt met veel foto’s van jullie allemaal en teksten over wat jullie allemaal samen hebben meegemaakt, bijv. feestdagen, familieweekend, grote evenementen ….

…. of een echt uitgebreid kersttijdschrift, dat volledig over dit onderwerp gaat en gevuld is met jouw favoriete kerstrecepten, brieven aan de kerstman, grappige kerstgroet foto’s, recensies van de kerstvieringen in de afgelopen jaren ….

…. of dat je besluit om iets heel anders te doen en je eigen puzzelboekje te maken met kruiswoordraadsels, woordzoekers, puzzelpagina’s en andere speelse inhoud, omdat opa en oma zo van puzzelen houden.

Ontwerp de inhoud van jouw tijdschrift voor opa en oma voor Kerstmis precies zoals jij dat wilt.

Zo ontwerp je jouw eigen tijdschrift

In de Jilster Editor kun je een tijdschrift samen met anderen gaan maken. Een van jullie wordt de hoofdredacteur en nodigt de anderen uit. Dan kan iedereen online en van overal aan het project werken: Upload foto’s en teksten en help de lay-out vorm te geven.

Met de Jilster Editor heb je een geweldig grafisch programma dat intuïtief en eenvoudig te gebruiken is. Daar vind je ook een grote selectie van professioneel ontworpen tijdschriftsjablonen. Kies degene die je het beste bevalt en gebruik het als basis. Verander de kleuren en lettertypes om het tijdschrift precies zo aan te passen zoals jij dat wilt.

Kies welke uitvoering jullie zouden willen

Wanneer je klaar bent met het ontwerpen, controleren en proeflezen van het tijdschrift, bepaal je zelf in welke uitvoering je het cadeau wilt drukken: als geniet tijdschrift, als glossy of als gebonden boek.

Het belangrijkste: Begin zo snel mogelijk

Kerstmis lijkt nog heel ver weg, maar voor je het weet is het al bijna kerstavond. Neem niet te veel tijd en begin snel, zodat je op een ontspannen manier, zonder stress, aan jouw tijdschrift kunt werken. Klik op de knop hieronder om te beginnen.

Maak je eigen verjaardagskalender

Het is mooier dan de kalenderfunctie in je telefoon en nog steeds erg praktisch – een echte verjaardagskalender. In één oogopslag kun je zien welke verjaardagen deze maand op komst zijn en voor wie je nog iets kleins kunt kopen. Het wordt vooral persoonlijk als je het zelf ontwerpt, met je eigen foto’s en ideeën!

Mooie sjablonen in de Jilster Editor

In de Jilster-Editor vind je in de sjablonen in de categorie “Overige pagina’s” meerdere pagina’s voor een kalender. Die kun je dan als basis voor jouw eigen kalender gebruiken. Schrik niet: de professioneel aangelegde pagina’s zijn naar links gekanteld. Op de linkerzijde van elke twee pagina’s van een tijdschrift plaats je een paginagrote foto (180 graden naar links gedraaid) en op de rechterzijde de kalender. Of je kunt ook besluiten om een kalender aan de linkerkant te plaatsen. Op deze manier kun je twee maanden in één keer zien wanneer je je kalender ophangt.

Alle verjaardagen altijd in zicht

Instructies voor het ontwerpen van een hele kalender

Je maakt een nieuw tijdschrift met 26 pagina’s en ontwerpt in totaal twaalf van deze dubbele pagina’s – één voor elke maand van het jaar. De eerste pagina is de omslag en de 26e de achterkant van de kalender. Als foto kies je gewoon elke maand een seizoensmotief of iemand die in die maand jarig is.

In het kalenderraster kun je eenvoudig de koptekst van de maand wijzigen en met de hulpmiddelen in de rechter zijbalk gemakkelijk een geschikte kleur of lettertype selecteren.

Je kunt nu de belangrijkste verjaardagen in de kalender invoeren met een tekstveld. Zo is het mooi en netjes. Feestdagen vinden hier ook een mooie plek.

Alternatieve ontwerpmogelijkheid

Als je jouw verjaardagskalender nog vrijer wilt vormgeven, vind je in de keuzelijst in de rubriek “Thema’s” onder “Kalender” verschillende rasters die je kunt gebruiken als praktische basis voor jouw creatieve ideeën.

Laat jouw kalender afdrukken

Dan is de kalender klaar om gedrukt te worden. Gelijmd met een glanzende kaft is het bijzonder mooi.

Zo hang je je kalender op

Met een perforator kun je een gat in het midden van de lange, uitklapbare kant in jouw afgewerkte en afgedrukte kalender slaan. Zo kun je je eigen verjaardagskalender aan een spijker in de muur hangen.

Jouw woorden in een wolk – woordwolk

Wat is een woordwolk eigenlijk?

Woordenwolken bestaan al bijna twintig jaar. Ze zijn bedacht als een praktisch instrument voor het visualiseren van onderwerpen. In een woordwolk worden trefwoorden op een speciale manier grafisch weergegeven in plaats van in een lijst. Dit ziet er geweldig uit en is ook heel nuttig. Je kunt de termen in een tag cloud – zoals de woordwolk ook wel wordt genoemd – alfabetisch rangschikken, waarbij de nadruk ligt op de verschillende zwaartepunten door de grootte van de letters of door de keuze van de kleur.

Wat doe je met een woordwolk?

Woordwolken worden vaak weergegeven op websites en blogs en werken als een wegwijzer. Via hen kun je in één oogopslag zien waar het om gaat, want alle onderwerpen zijn bij elkaar gebracht. De woorden die in het groot worden weergegeven zijn de woorden die bijzonder vaak voorkomen.

Woordenwolken inspireren in jouw tijdschrift

Woordenwolken inspireren in een tijdschrift. Wanneer trefwoorden met betrekking tot een thema, zoals verjaardag, bruiloft, afstuderen of bedrijf, worden verzameld in een woordwolk, geven ze de kijkers goede ideeën. Zo kunnen ze ook een goede plaats vinden in een zelfontworpen tijdschrift, bijvoorbeeld in de inhoudsopgave, in het voorwoord of tussen grote foto’s over het onderwerp.

Zo maak je je eigen woordwolk

Hoe maak je woordwolken?

Om een woordwolk te maken, hoef je niet eeuwig bezig te zijn, woorden te tellen of lijsten te evalueren. Er zijn tal van tools op het internet die met een paar klikken gratis een woordwolk kunnen maken op basis van een trefwoordenlijst of een woordenlijst. Wordle, TagCrowd of Tagul zijn bijvoorbeeld zogenaamde woordwolkgeneratoren.

Hier kun je bijvoorbeeld ook lettertype, grootte en kleuren aanpassen. Dan kun je jouw woordwolk waar je maar wilt in je tijdschrift plaatsen.

Lay-out | makkelijk en mooi

Vaak is het simpelste ook het mooist

Je hebt besloten om je eigen tijdschrift met de Jilster Editor te gaan maken. Heb je al eens door de prachtige sjablonen geklikt en misschien zelfs al eentje uitgekozen? Misschien hou je wel van de eenvoudige, maar toch professionele lay-outs.

Onze eenvoudige, klassieke sjablonen voor jouw tijdschrift

We vinden onze kleurrijke en vrolijke sjablonen leuk. Maar we houden écht van onze pure en eenvoudige tijdschriften. De zachte kleuren met de meer intense accenten. De rustgevende lettertypes… De eenvoudige, elegante sjablonen die zoveel ruimte laten voor creativiteit zijn ideaal om de impact van jouw foto’s en verhalen te vergroten. De elegante lay-outs van professionals zijn niet alleen prachtig, maar ook aan te passen.

Met een elegant sjabloon kun je jouw tijdschrift op maat maken

Kies een van onze eenvoudige tijdschrift lay-outs en maak er je eigen project van. Dit kun je uiteraard doen door de pagina’s te vullen met je eigen foto’s en teksten en door de juiste pagina’s uit onze sjablonen in jouw tijdschrift te plaatsen.

Geef je eigen draai aan het sjabloon

Je kunt het afgewerkte sjabloon gemakkelijk een persoonlijk tintje geven en er jouw eigen lay-out van maken. Het is helemaal niet moeilijk. De Jilster Editor is een echt grafisch programma dat veel mogelijkheden biedt en intuïtief te gebruiken is. Neem een pagina van het sjabloon mee in je eigen project en dan kun je een beetje spelen: Bepaal een andere kleur voor de accenten. Of verander de kleur van de achtergrond. Je kunt ook het lettertype aanpassen. Zo creëer je jouw eigen stijlvolle, eenvoudige tijdschrift…

Een tip om tijd te besparen

Als je eenmaal de stijl hebt gevonden die je echt leuk vindt en als je de pagina dan zo ontworpen hebt zoals jij dat wilt, sla hem dan op. Open nu een andere lege pagina in je tijdschrift en breng jouw reeds ontworpen pagina over van “Mijn Pagina’s” naar hier. Op deze manier kun je de opmaak pagina voor pagina dupliceren. Waarschijnlijk past de paginastructuur niet bij alle pagina’s van je eigen tijdschrift. Neem in dit geval een andere ontworpen pagina uit het originele sjabloon en verander op dezelfde manier de elementen die je op de eerste pagina gewijzigd had (lettertype, kleur, achtergrond).