Iedereen heeft weleens een column in een krant of tijdschrift gelezen. Het woord column komt van het Engelse woord voor kolom. Dat is de ruimte die een krant reserveert voor het stukje. De meeste columnisten hebben namelijk een vaste plek in een krant of tijdschrift. In deze rubriek kan de columnist volledig zijn ei kwijt en dat maakt de column ook zo uitdagend om te schrijven. Lijkt het je leuk om een column in je tijdschrift te schrijven, maar weet je niet goed waar te beginnen? Lees hier meer.

Als je op het woord ‘column’ googelt, kom je er al snel achter dat er geen echte regels bestaan voor het schrijven van een column. Een column is een vrij genre en vaak een creatieve uitspatting van de schrijver. Alles mag, zolang je maar weet te boeien. Toch zijn er wel richtlijnen te geven om een column scherper te maken.

Onderwerp

Kies een onderwerp uit waarover je genoeg te vertellen hebt. Je kunt bijvoorbeeld schrijven over de reden dat je aan dit tijdschrift bent begonnen of over iets wat je hebt meegemaakt met degene voor wie je het tijdschrift maakt.

Structuur

De meeste artikelen, zoals een betoog of een editorial, zijn onderverdeeld in een inleiding, kern en slot. Hierdoor wordt de tekst één samenhangend geheel. Ook een column kan in een inleiding, kern en slot worden gestructureerd. In de inleiding introduceer je het onderwerp en trek je de aandacht van de lezer. In de kern draag je argumenten, voorbeelden of uitleg aan om in het slot vervolgens het hele stuk netjes samen te vatten. Je eindigt tenslotte met een sterke conclusie of een pakkende uitsmijter.

Inhoud

Maak de column niet te lang. Bij een kortere tekst is de kans dat de lezer je boodschap meekrijgt veel groter. Vooral tegenwoordig, waarbij de nieuwe generatie opgroeit met Twitter en waar de gemiddelde tweet maximaal 140 tekens mag bevatten, is een tekst al snel te lang. De gemiddelde lengte van een column is ongeveer 350 woorden. Ook is het belangrijk dat de tekst een emotie losmaakt bij de lezer. De lezer moet er bijvoorbeeld om lachen of raakt er ontroerd door.

Vorm

Op welke plek wil je de tekst plaatsen? Wil je een afbeelding bij de tekst? Welke kleuren wil je op de pagina rondom de column? Dit zijn voorbeelden van vragen die over de vormgeving van je column gaan. Als je het lastig vindt om zélf de opmaak bij de column te maken, kun je ook gebruik maken van de sjablonen uit het online programma. Er zijn verschillende opties waaruit je kunt kiezen.

Zie hieronder een aantal voorbeeldsjablonen die je kunt gebruiken:

Writersblock?

Loop je vast? Kijk dan ook eens hoe anderen het doen. De columns van Wieke en Tineke in de ‘Libelle’, Claudia de Breij in de ‘Opzij’ en Linda de Mol in de ‘LINDA’ zijn echte aanraders.

Op basisscholen wordt er steeds vaker een afscheidsglossy voor groep 8 gemaakt. De leerlingen zijn altijd ontzettend blij met hun eigen tijdschrift. Ze zien graag hun persoonlijke pagina’s terug en genieten van verhalen en interviews met klasgenoten en leerkrachten. Ook jaren later kunnen ze de fijne tijden op de basisschool door middel van het tijdschrift herbeleven. Om de kosten vanuit de school en de ouders zoveel mogelijk te beperken, geven we graag een aantal tips.

Een veiling

Organiseer een middag waarop er bijvoorbeeld kinderboeken worden geveild. De leerlingen kunnen aan hun ouders vragen of er thuis nog kinderboeken in de kast staan die ze op school mogen veilen. Zoek ook uit of er bedrijven zijn, waar een ouder werkt of wellicht de eigenaar van is, die zijn of haar producten/diensten gratis willen aanbieden. Deze kunnen vervolgens op de veiling worden verkocht.

Een schoolmarkt

Er kunnen ook schoolgerelateerde zaken worden verkocht op een speciale schoolmarkt. Denk aan: educatieve spelletjes en computergames, kleurpotloden, stiften, stickers, rekenmachines, schriften, boeken en etuis. Als je de markt aan het einde van de middag houdt, kunnen ook de leerlingen uit andere klassen een kijkje komen nemen met hun ouders.

Een heitje voor een karweitje

Laat de leerlingen zélf een stunt bedenken waarmee ze geld kunnen verdienen.
Denk aan: auto’s wassen, statieflessen ophalen, zelfgemaakte ansichtkaarten of cakejes verkopen. Een ander leuk idee is om de meester of juf nat te gooien met een spons. De leerlingen van groep 8 moeten dit zelf organiseren en ervoor zorgen dat alle kinderen uit de klassen hieraan meedoen. Dit kan het laatste uur op vrijdag of net na sluitingstijd worden gedaan.

Een sponsorloop

Je kunt een kleine sponsorloop houden met de leerlingen uit groep 8. Een locatie is makkelijk te regelen. Denk aan: de gymzaal, het schoolplein of een rondje om de school. De leerlingen kunnen met een sponsorloopformulier bij kennissen en familieleden langsgaan om geld in te zamelen.

Een advertentieruimte aanbieden

Zoek uit of er ouders zijn die een eigen bedrijf hebben en willen betalen voor een advertentieruimte in het afscheidstijdschrift.

Tot slot is het belangrijk dat er ook goed wordt nagedacht over hoeveel pagina’s het tijdschrift gaat beslaan en hoeveel exemplaren de school of de ouders willen bestellen. Ook moet er overeenstemming worden gezocht over de keuze in uitvoering. Al deze aspecten bepalen samen de uiteindelijke prijs van de oplage.

Ga voor meer informatie naar de prijscalculator of neem contact op met onze klantenservice.

QR-code spread

Maak je een tijdschrift voor je zoon of dochter, dan zul je waarschijnlijk over een hoop beeldmateriaal beschikken. Naast het verzamelen van foto’s kun je ook een filmpje aan het tijdschrift toevoegen. Misschien heb je wel een filmpje waarop hij of zij zijn of haar eerste stappen in de wijde wereld zet of bijvoorbeeld een schattig kinderliedje zingt.  Het is leuk als je dit samen met je kind nog eens terug kunt zien.

Wist je dat je zo’n filmpje ook aan je tijdschrift kunt toevoegen door gebruik te maken van een QR-code? Deze kun je met een speciale QR-website omzetten tot een afbeelding. Deze afbeelding (een vierkant blokje) plaats je vervolgens op een pagina in je tijdschrift. Door een speciale app op je mobiele telefoon te downloaden, kun je het filmpje bekijken.

De afbeelding met de QR-code komt er ongeveer zo uit te zien:

QR-code voorbeeld

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook: Vijf tips van een grafisch vormgever in spe.

Ben je een leerling en wil je graag aan de slag met het maken van je eigen tijdschrift? Heb je al gedacht aan het schrijven van een betoog? Of ben je een docent en op zoek naar aanvullend lesmateriaal of een nieuwe lesaanpak? In een betoog kun je jouw mening over iets geven. Lees hier een aantal tips die je kunnen helpen bij het schrijven van een betogende tekst.

Als je een tijdschrift wilt gaan maken, kun je ervoor kiezen om een artikel te schrijven waarin je jouw mening over iets geeft. Dat kun je niet alleen doen door middel van een column, of ingezonden brief, maar ook door het schrijven van een betoog.

In een betoog of opiniestuk verdedigt de schrijver zijn standpunt met behulp van argumenten.

Vaak stelt hij een bepaald maatschappelijk of politiek probleem vast en kan hierbij kritisch uit de hoek komen. Je mag (bijna) alles zeggen in een betoog, dat maakt het schrijven van een betoog juist zo leuk!

Persvrijheid niet vanzelfsprekend

In Nederland is er niet altijd sprake geweest van persvrijheid. Tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940-1945) werd er door Adolf Hitler een strenge censuur ingevoerd op kranten, tijdschriften, radio en televisie. Journalisten mochten niet zomaar hun mening verkondigen aan het publiek. De informatie werd zodanig bewerkt dat deze binnen het regime van de nazipolitiek paste. Hierdoor werd de informatie zeer eenzijdig en daardoor onbetrouwbaar.

Tegenwoordig mag iedereen zeggen en schrijven wat hij wil. In kranten en tijdschriften, maar ook via radio, televisie, internet en social media. De overheid mag geen censuur uitoefenen en dus geen informatie tegenhouden of verbieden. Een voordeel hiervan is dat je een vraagstuk of probleem van alle kanten kunt bekijken en op basis daarvan je mening kunt vormen.

Wees kritisch

Op school word je opgeleid tot een kritische en actieve volwassene. Je leert informatie te doorgronden, meningen van feiten te onderscheiden en jezelf of een ander kritische vragen te stellen, zoals: Welke informatie gebruik ik voor mijn verslaglegging en wat vind ik van hetgeen dat ik zojuist gelezen heb? Klopt dit? Waarom wel of waarom niet?

Wist je dat er op Wikipedia.nl regelmatig foutjes worden ontdekt? Haal je informatie dus niet alleen van Wikipedia, maar kijk ook op andere websites.

Ga er niet direct vanuit dat iets klopt, omdat het door een bepaald persoon is geschreven of op een bepaalde site is gepubliceerd.

Kop, romp en staart

Oké, je hebt een onderwerp in gedachten en je wilt gaan beginnen met het schrijven van je betoog. Leuk! Wist je dat een betoog altijd een kop, romp en staart, oftewel een inleiding, kern en slot heeft?

  • De inleiding;
    De inleiding moet de aandacht trekken en het onderwerp van je tekst introduceren. Denk ook aan afbeeldingen die de aandacht naar het onderwerp van je betoog trekken.
  • De kern;
    In de kern ga je dieper in op het onderwerp. Je onderbouwt je standpunt met argumenten. Geef voorbeelden en zorg dat je argumenten gebaseerd zijn op feiten. Hiermee wordt je standpunt veel geloofwaardiger en krachtiger. Argumenten als ‘daarom’ of ‘omdat hij dat zegt’ zijn geen goede argumenten en ontzettend makkelijk te weerleggen. Benadruk de argumenten die jouw standpunt versterken, maar denk ook aan mogelijke tegenargumenten. Bedenk wat tegenargumenten kunnen zijn en behandel ze in je betoog. Door ze vervolgens te ontkrachten versterk je je betoog.Stel, je bent van mening dat de schooluniformen terug moeten komen op alle
    scholen, dan kun je de volgende voor- en tegenargumenten gebruiken in je betoog.Tip: Klik op de afbeelding om deze groter te maken.
  • Het slot;
    In het slot kan je een samenvatting, conclusie of vooruitblik geven. Vergeet niet om je betoog af te sluiten met een pakkende uitsmijter. Let er wel op dat je je betoog niet te abrupt eindigt. De lezer moet het gevoel krijgen dat het onderwerp in het slot mooi wordt afgerond.Een pakkende uitsmijter die bij de tekst over schooluniformen kan worden gebruikt, is bijvoorbeeld “Zelfvertrouwen is de beste outfit!”.

De vormgeving

Hoe kun je ervoor zorgen dat je betoog er ook leuk uit komt te zien in je tijdschrift? Zie hier een voorbeeld van een aantal jongens die het tijdschrift ‘AlphaMale’ hebben gemaakt. Zij proberen met 6 argumenten hun lezer ervan te overtuigen waarom hij op vakantie moet gaan.

Ze hebben ieder argument in een apart kader of vierkant gezet. Dat is heel slim, omdat de argumenten apart van elkaar goed opvallen en de tekst wordt hierdoor gestructureerd.

Ook hebben zij gekozen voor kleuren die passen bij de stijl van het tijdschrift en die hun tijdschrift een stoere en mannelijke uitstraling geven.


Kijk in de winkel ook eens bij het tijdschriftenrek of blader door je favoriete tijdschrift om inspiratie op te doen voor je betoog. Kijk naar de kleuren en let op de foto’s die op de pagina naast de teksten staan afgebeeld. Op de site van 123tijdschrift kun je een ruim aanbod aan jeugdbladen vinden, zoals de Quest, KIJK en Girlz. Hoef je dus niet per se de deur uit!

Meer informatie

advertorial schrijven onderwijs tijdschrift jilster

advertorial schrijven onderwijs tijdschrift jilster

Ben je een leerling en wil je graag aan de slag met het maken van je eigen tijdschrift? Heb je al gedacht aan het schrijven van een advertorial? Of ben je een docent en op zoek naar aanvullend lesmateriaal of een nieuwe lesaanpak? In dit artikel wordt er uitleg gegeven over de betekenis van de advertorial, hoe deze is opgebouwd en waar je op moet letten bij het schrijven van een advertorial.

Wanneer je een écht professioneel tijdschrift doorbladert, kun je bijvoorbeeld een column, interview, reportage of advertentie tegenkomen. Een advertorial is een artikel dat regelmatig door bedrijven in tijdschriften wordt gepubliceerd. Een advertorial pagina kan je eenvoudig maken met het online programma van Jilster. Maar wat is een advertorial eigenlijk?

Zie op onze website ook: 44 rubrieken voor in je eigen tijdschrift.

Wat is een advertorial?

Door te googelen op ‘advertorial’, kom je erachter dat het woord is opgebouwd uit twee andere Engelse begrippen, namelijk ‘advertisement’ (advertentie) en ‘editorial’ (hoofdartikel).

Een advertorial is een advertentie, gemaakt of bewerkt door de redactie van de krant of het tijdschrift waarin de advertentie geplaatst wordt.

De opzet van een advertorial lijkt op die van een artikel. Hierdoor is het voor de lezer niet altijd duidelijk dat het om een advertentie gaat. Daarom wordt er boven het artikel de naam ‘advertorial’ geplaatst.

Waarom een advertorial?

Meestal wordt een advertentietekst in een tijdschrift of krant niet door mensen gelezen. Dit heeft te maken met het feit dat een advertentie geen nieuwswaarde bevat. Waarom zou je een tekst lezen als het niet interessant is of als er niet iets nieuws in staat? Ook houden de meeste mensen niet van ongevraagde reclame uitingen, waarbij er van ze verwacht wordt dat ze iets kopen. Voor veel bedrijven is dat een probleem. Zij publiceren een advertentie in de eerste plaats om meer bekendheid te krijgen voor hun bedrijf, product of dienst. Veel bedrijven maken daarom steeds meer gebruik van de advertorials.

Een advertorial wordt beter gelezen dan een advertentie en is daarom veel effectiever.

Waarin verschillen een advertentie en advertorial van elkaar?

Beide tekstsoorten delen hetzelfde doel, namelijk van lezers nieuwe klanten maken. Maar de wijze waarop zij dat doel bereiken is verschillend. Zo is de schrijfstijl en de opmaak van een advertorial anders dan bij een advertentie. Ook ligt bij een advertentie de commerciële inslag er dik bovenop, terwijl dit bij een advertorial subtiel naar de achtergrond is geplaatst.


Kijk eens naar de bovenstaande afbeeldingen en lees de teksten.
Tip: Klik op de afbeelding om deze groter te maken.

  • De schrijfstijl

Bij de advertentie “SCHANDALIGE BONUSSEN” wordt de lezer actief aangesproken in gebiedende wijs: “Pak wat je pakken kan”, “Ren nu naar de winkel” en “Koop je Cup-a-Soup”. Bij de advertorial “Voldoende groente voor je peuter” is dit niet het geval. Hier wordt de lezer in passieve vorm aangesproken.

  • De inhoud van de tekst

Je kunt duidelijk zien dat de advertentie gericht is op de verkoop van het product. De lezer wordt aangespoord om naar de winkel te rennen en een pak Cup-a-Soup te kopen. Er wordt geen informatie over het product zelf gegeven. Waarom is het product gezond? Of welke ingrediënten geven het product een overheerlijke smaak?
De enige reden die wordt gegeven is dat je door het product te kopen mogelijk bonussen kunt winnen. Maar dan moet je wel eerst het product kopen.

Daarentegen wordt er in de advertorial uitgebreid beschreven waarom het belangrijk is dat peuters voldoende groente binnen krijgen en hoe Olvarit hieraan kan bijdragen. Het artikel is gericht op feiten. De schrijver is objectief en schrijft over de voordelen van het product. In de eerste alinea staat bijvoorbeeld: “Wist je dat 79% van de peuters in Nederland te weinig groente binnenkrijgt?” Hierdoor wordt dit artikel meteen een stuk geloofwaardiger. Ook de ‘Groente Teller’ die ouders kunnen gebruiken om uit te zoeken of hun peuter voldoende groente binnen krijgt, is een handige tip. Het woord ‘kopen’ komt in de advertorial niet voor.

  • De opmaak

Als je kijkt naar beide teksten is de advertorial in vergelijking met de advertentie in rustigere kleuren opgemaakt. De advertentie oogt veel drukker en er gebeurt meer. Je ziet geldmunten, een hand met briefgeld erin, een afbeelding van een beker Cup-a-Soup en de titel staat in hoofdletters boven de tekst.

Wat zijn de richtlijnen van de advertorial?

Als je zélf aan de slag gaat met het schrijven van een advertorial, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. Dit worden ook wel richtlijnen genoemd. Hieronder staan er vijf benoemd.

  • Geef de lezer nuttige informatie.

Ondanks dat je de advertorial gebruikt voor jouw commerciële verhaal, moet je de lezer het gevoel geven dat dit niet zo is. Geef de klant daarom nuttige informatie waaruit jouw expertise blijkt. Geef bijvoorbeeld tips, maak gebruik van quotes en geef praktijkvoorbeelden. Zorg daarbij dat de advertorial nieuwswaarde heeft en inspeelt op de actualiteit en/of behoefte van je lezer. Is er bepaalde informatie die extra aandacht vraagt? Zet dit in een kader.

  • Schrijf zakelijk en feitelijk.

De advertorial is een verhaal gebaseerd op feiten. Dus overdrijf niet en gebruik het vooral niet om te melden hoe goed je product of dienst wel niet is.

  • Een klant aan het woord.

Jouw verhaal komt nog veel geloofwaardiger over als je een klant aan het woord laat. Deze klant vertelt over zijn ervaringen met jouw product of dienst. Plaats er bij voorkeur ook een foto van de klant bij en in ieder geval zijn naam en/of bedrijfsnaam.

  • Verzorgde opmaak.

Veelal wordt de advertorial opgemaakt in de stijl van het medium. Mocht dit niet het geval zijn, zorg dan voor een opmaak die lijkt op die van een redactioneel artikel. Dat maakt je verhaal geloofwaardiger. Plaats ook een afbeelding of illustratie bij je tekst. Dat trekt de aandacht. Maak verder gebruik van pakkende tussenkoppen en teasers (opvallende passages uit je verhaal die je uitvergroot en daardoor extra opvallen).

  • Vermeld je contactgegevens.

Beschrijf in een paar korte zinnen je bedrijfsprofiel. Gebruik hiervoor een apart tekstblok. Vergeet uiteraard niet je contactgegevens en bedrijfsnaam te vermelden. Heeft de lezer interesse, dan weet hij in ieder geval waar hij moet zijn.

Heel veel succes met het schrijven van de advertorial. En denk eraan: Een advertorial is een verhaal dat moet verkopen. Maar waarbij je ervoor zorgt dat de lezer niet het gevoel krijgt dat dit van hem verlangd wordt.

Test je kennis over de advertorial door te klikken op ‘vragen’.

Meer informatie: Het maken van een tijdschrift als lesmethode in het onderwijs.

Voorbeeld kleurgebruik eigen tijdschrift maken

Wanneer je aan de slag gaat met het maken van je eigen tijdschrift is het belangrijk om na te denken over welke kleuren je wilt gaan gebruiken. Elke kleur kan op een bepaalde manier je lezers beïnvloeden. Het is handig om kleuren te kiezen die passen bij het onderwerp van je tijdschrift en die in overeenstemming zijn met wat voor een gevoel je de lezer wilt meegeven.

Kleurbeleving

Kleuren hebben een sterke uitwerking op de mens en kunnen een emotie oproepen. De betekenis en werking van kleur is erg persoonlijk, maar er zijn ook overeenkomsten in kleurbeleving. Kleuren kunnen zowel een positieve als een negatieve uitwerking op mensen hebben. Zo kan rood worden geassocieerd met liefde, passie en romantiek, maar ook met woede, pijn en gevaar.

Kleurcombinaties

Bedenk als eerste wat je met je pagina wilt zeggen, voor wie de pagina bedoeld is en wat je met je pagina wilt uitstralen. Als je met je tijdschrift een sterke indruk wilt achterlaten, kun je voor kleuren kiezen die tegenover elkaar liggen in de kleurencirkel. Hierbij kun je denken aan kleurcombinaties met geel en paars, rood en groen of blauw en oranje. Wil je juist een rustgevend effect creëren, dan kun je beter kiezen voor kleuren die dicht bij elkaar liggen, zoals groen en blauw of oranje en geel. Ga voor meer informatie over kleurgebruik naar de kleurencirkel van Johannes Itten.

Achtergrondkleur

Als je jouw pagina wilt gaan opmaken, kun je kiezen voor een achtergrondkleur. Wit of zwart is in de meeste gevallen geschikt als achtergrondkleur, maar een zachte kleur kan ook leuk zijn. Hierbij kun je denken aan pastelkleuren, zoals zachtroze of lichtblauw.

Zie jij een kleur die vaker terugkomt in je afbeeldingen? 

Dan is de kans groot dat deze kleur ook geschikt is in de verdere opmaak van jouw pagina.

In het voorbeeld kun je zien dat de kleur groen voor een meer samenhangend geheel zorgt op de pagina.

Je kunt ook op zoek gaan naar een meer subtiele kleur die in je afbeeldingen terugkomt. Hiermee voorkom je dat het kleurgebruik te bont wordt en breng je het kleurgebruik op de pagina meer in balans.

Wanneer je besluit om kleur te combineren met tekst, in de vorm van bijvoorbeeld een achtergrond of in de tekstopmaak, is het van belang dat er rekening gehouden wordt met de leesbaarheid van de tekst. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor sterke contrasten tussen tekst en achtergrond. Probeer teksten op een drukke achtergrond liever te vermijden. In het voorbeeld kun je zien dat één van de tekstkolommen groen gemaakt is.

De context

Uiteindelijk zal de context waarin je de kleur wilt gebruiken doorslaggevend zijn in het beleven van de kleur. Bij een huwelijkskado denk je bijvoorbeeld snel aan rood of roze, maar bij een zakelijk tijdschrift past blauw wellicht beter. Ook de kleursterkte speelt hierin mee. Hoe lichter de kleur, hoe zachter de uitwerking en het effect van de kleur. Het online bewerkingsprogramma van Jilster is zo ingericht dat er voldoende mogelijkheden zijn om met kleuren en kleurcombinaties te spelen.

Zie hieronder nog een aantal voorbeelden waarin de kleuren zijn afgestemd op het type tijdschrift.

voeg een tijdlijn toe aan je eigen tijdschrift

In Jilster tref je 3 verschillende ontwerpen die je kunt gebruiken bij het maken van een tijdlijn. Met een tijdlijn kun je belangrijke, gekke en mooie momenten vastleggen uit het leven van diegene die je het tijdschrift cadeau doet. Erg leuk voor in een verjaardagsglossy, maar ook in een huwelijksglossy of glossy cadeau voor afscheid van groep 8!

Maak je keuze uit onderstaande sjablonen.

1. De bekende basic tijdlijn.

De tijdlijn zoals we hem van vroeger uit kennen: rechttoe rechtaan. Kleedt de tijdlijn aan met leuke foto’s en kleine tekstballonnetjes of stickers die ook terug te vinden zijn in Jilster. Ga naar het online programma en klik op ‘sjablonen’ en maak je keuze door de sjabloon te selecteren onder ‘verjaardag#2’.

Wil je jouw tijdlijn nog langer maken? Dat kan eenvoudig door een extra sjabloon toe te voegen.

voeg een tijdlijn toe aan je eigen tijdschrift

2. De filmrol.

Laat je foto’s die door de jaren heen gemaakt zijn vertonen op filmrol. Zoals je ziet kun je de keuze maken uit zowel een horizontale als een verticale weergave van dit sjabloon. Blaas jouw dierbare van zijn stoel met dit frisse ontwerp. Ga naar ons programma en klik op ‘sjablonen’ en maak je keuze door de sjabloon te selecteren onder verjaardag#2.

Verjaardagscadeau tijdschrift tijdlijn maken

3. De leukste kiekjes door de jaren heen.

Verjaardagscadeau tijdschrift tijdlijn maken

Met behulp van dit sjabloon kun je ervoor kiezen om 1, 2 of zelfs 3 momentopnames weer te geven, een babyfoto die bij de geboorte van de jarige job gemaakt is of bijvoorbeeld een foto van de jarige met zijn/haar kinderen.

Zoek, om het nog leuker te maken, óók uit in welk jaartal de foto gemaakt is en plaats dat onder de foto.

Ga naar ons programma en klik op ‘sjablonen’ en maak je keuze door de sjabloon te selecteren onder verjaardag#2.

 

Begin vandaag nog met het maken van een tijdlijn. Want, hoe ouder de foto, hoe jonger de looks!

 

 

Zit je zoon of dochter in groep 8? Dan gaan ze dit jaar afscheid nemen van hun vertrouwde juf, meester en klasgenoten. Het komt steeds vaker voor dat ouders een tijdschrift maken voor hun kind en deze aan het eind van het jaar geven. Het ontwerp- en schrijfproces kan soms veel tijd kosten, daarom geven we je graag wat tips voor de inhoud!
Hieronder een aantal tips waarmee je direct aan de slag kunt.

Tip 1: Een vriendenboekpagina

Laat ieder kind een vragenlijst invullen die de ouders kunnen gebruiken om met Jilster een soort vriendenboekpagina te maken. Geef een instructie waarin staat waar de ouders op moeten letten als ze deze pagina’s gaan opmaken. Het leuke hieraan is dat iedereen wordt gestimuleerd om lekker creatief aan de slag te gaan. Zo ontstaan er persoonlijke pagina’s en krijgen de kinderen aan het eind van het jaar een verrassend tijdschrift mee naar huis.

Zie voor voorbeeldvragen:

 

Tip 2: Maak een fotomuur

Maak de meest bijzondere momenten onvergetelijk door een fotomuur toe te voegen aan het tijdschrift. Prik klassenfoto’s, foto’s van uitjes en leuke kiekjes van bijvoorbeeld het groep 8 kamp op deze muur.

Ga naar Jilster, klik op ‘sjablonen’ en selecteer het sjabloon onder ‘basisschool#2’.

Fotomuur afscheid groep 8 tijdschrift glossy

Tip 3: Interview juf en meester

Hoe leuk is het om later een persoonlijk verhaal of interview van je favoriete juf of meester terug te lezen!? Interview de juffen en meesters en verwerk deze in de afscheidsglossy. Deze interviews kun je natuurlijk kort houden of juist uitgebreid uitlichten in het tijdschrift. In het online ontwerpprogramma van Jilster vind je verschillende sjablonen voor het verwerken van een interview of persoonlijk verhaal van de meester of juf.

Ga naar Jilster, klik op ‘sjablonen’ en selecteer het sjabloon onder ‘basisschool #1’ of ‘basisschool #2’.

 

Heel veel plezier met het maken van een afscheidsglossy voor jouw zoon of dochter!

jilster huwelijks tijdschrift tips spelletjes horoscopen

Er al aan gedacht om een leuke quiz of een horoscopenpagina toe te voegen aan je huwelijkstijdschrift? Hieronder staan een aantal sjablonen, afkomstig uit Jilster, die je hierbij kunnen helpen.

Lees vooral ook bijstaande tips die je tijdschrift to the next level kunnen liften!

1. Speel samen de MR. en MRS. quiz

Ga naar Jilster, klik op ‘sjablonen’ en selecteer beide sjablonen onder ‘huwelijk #2’. Op het ene sjabloon staan de spelregels geschreven en op de andere staan de kaartjes en de puntentelling.

In het kort over het spel:
Scan en print de kaartjes 4 keer uit (de puntentelling mag 1 keer). Het is de bedoeling dat je eerst een set kaartjes over jezelf invult, want dat worden de antwoordkaartjes voor jouw verloofde. Vul daarna de 2e set kaartjes in door antwoord te geven op de vragen over je geliefde. Vergelijk samen elkaars antwoorden en kom er zo achter hoeveel je over elkaar weet. Elk goed antwoord is het aantal punten waard dat aangegeven staat bovenaan de kaart. Tel de punten bij elkaar op en… we hebben een winnaar! De winnaar van het spel krijgt van zijn/haar verloofde…… (van tevoren afspreken).

tips huwelijkstijdschrift spelletjes horoscopen

Huwelijkscadeau tijdschrift huwelijkstest

2. Doe de huwelijkstest

Ook erg leuk in een huwelijksglossy is de huwelijkstest! Vergelijkbaar met de MR. & MRS. quiz is de huwelijkstest, waarbij het koppel ook vragen over elkaar beantwoordt. Maar hierbij heeft hij/zij de keuze tussen a,b of c- antwoorden. Kom erachter of zijn/haar liefde voor jou inderdaad tot de maan en weer terug gaat! Ga naar Jilster, klik op ‘sjablonen’ en selecteer de sjabloon onder ‘huwelijk #1’.

 

 

huwelijkscadeau tijdschrift relatiehoroscopen

3. Horoscopen: ‘Is het een match made in heaven?’

Wat zeggen de sterren over jullie verbintenis of over bijvoorbeeld die van je ouders (gouden huwelijk)? Zoek het uit met behulp van bronnen als de horoscoop van tijdschrift Libelle. Ga naar Jilster, klik op ‘sjablonen’ en selecteer de sjabloon onder ‘Huwelijk #1’.

 

 

 

 

romantische gedichten huwelijkstijdschrift huwelijkscadeau

romatische gedichten huwelijkstijdschrift

Op een bruiloft gaan de bruid en bruidegom een verbintenis aan voor het leven. Romantisch, spannend en bijzonder. Deze gebeurtenis verdient een passend cadeau, een eigen glossy als huwelijksgeschenk. Een aantal mooie, romantische gedichten maakt deze glossy helemaal compleet!

Uniek en origineel

Een huwelijksdag moet de mooiste dag zijn van je leven. Een feestdag met alleen maar hoogtepunten, waarbij cadeaus niet ontbreken. Bijvoorbeeld een zelfgemaakt tijdschrift voor het bruidspaar. Een eigen glossy met persoonlijke foto’s, vrolijke verhalen en grappige anekdotes, met gedichten en wensen van familie en vrienden. Zo maak je voor het jonge bruidspaar een uniek en origineel huwelijkscadeau.

Wij hebben een aantal mooie gedichten verzameld, die je kunt plaatsen in het tijdschrift. Met deze gedichten geef je het tijdschrift een extra vleugje romantiek. Verras het gelukkige bruidspaar met deze gedichten en je zult zien dat het paar gaat stralen bij het lezen van deze mooie teksten!

 

‘Samen zijn we mooi’

samen zijn we mooi
samen zullen we leven
samen gaan we door
samen zullen we tot het einde blijven streven

we doen alles samen
we zijn er voor elkaar
nooit zal ik je vergeten
mijn gedachten zijn door jou bezeten

samen zullen we leven
samen staan we sterk
samen zullen we tot het einde blijven streven
want samen zijn we het bouwwerk van ons leven
Van: 1001gedichten.nl

‘Samen’

Samen
op de lange weg
die het huwelijk je wijst
Samen
over bergen heen
een hele mooie reis
Samen
soms de weg wat kwijt
maar nooit meer echt alleen
Elk moment
elke nieuwe stap
maakt jullie hechter
dan voorheen
Van: gedachten-gedichten.nl

‘Huwelijkstijdschrift’

Sommige kaarten zijn gemaakt
Van perkament of zijde
Maar dit tijdschrift is speciaal gevuld…
Met heel veel liefs voor jullie beide
Gefeliciteerd met jullie huwelijk!
Inspiratie genomen van: gedichtenstad.nl

 

Samen een huwelijkstijdschrift maken

Een persoonlijk tijdschrift als huwelijkscadeau kun je samen met familie of vrienden maken. Je nodigt iedereen uit om in het tijdschrift een pagina te vullen over het bruidspaar. Het leuke is dat iedereen op zijn eigen creatieve manier een pagina vult. Het resultaat is een vrolijk tijdschrift met het toekomstig bruidspaar in de hoofdrol. Ga je met bovenstaande gedichten aan de slag? Zorg er dan wel voor dat je de bron erbij vermeldt!