Samenwerken: Effectief communiceren

Met Jilster maak je op een leuke en gemakkelijke manier je eigen tijdschrift. De online redactieruimte is eenvoudig in gebruik en stelt je in staat om andere redacteuren uit te nodigen. Zo kan je samenwerken aan jullie eigen magazine.

Samenwerken effectief communiceren tijdschrift makenSerie: Samenwerken aan een tijdschrift

Dit is deel 2 van een 3-delige serie over het samenwerken aan een tijdschrift. Lees meer over samenwerken door hieronder op deel 2 en 3 te klikken:

Deel 1. Samenwerken: Wat te verwachten
Deel 3. Samenwerken: Hou de vaart erin

Samenwerken deel 2: Effectief communiceren

Deze serie helpt je bij het organiseren, het samenstellen van je redactieteam en het samenwerken met je redacteuren. De artikelen bevatten handige tips en stappen waar je gebruik van kunt maken om het beste uit je redactieteam te halen en samen een geweldig tijdschrift te maken!

We raden je aan deze tips te gebruiken nadat je redacteuren hebt uitgenodigd en pagina’s aan ze hebt toegewezen om het maken van je tijdschrift zo soepel mogelijk te laten verlopen. Deze tips zorgen ook voor een samenhangende vormgeving van je tijdschrift en verminderen de werkdruk van de hoofdredacteur(en) aan het eind van het proces.

1. Gebruik de shoutbox

De shoutbox is een chat scherm onderin de redactieruimte. Als je klikt op openen beweegt de shoutbox naar boven zodat je een bericht kunt plaatsen. Je kunt er ook voor kiezen om je bericht te laten sturen naar de e-mails van al je redacteuren. Dan weet je zeker dat iedereen het bericht ontvangt. De shoutbox is voor jou en je redacteuren de perfecte (en gemakkelijkste) manier om te communiceren. Het is een centrale tool in de redactieruimte waar iedereen gebruik van kan maken.

Begin je bericht meteen met je onderwerp. Dan weten je redacteuren gelijk waar het over gaat.

2. Een goede basis voor communicatie

Er zijn ook andere manieren waarop je kunt communiceren met de redacteuren, bijvoorbeeld telefonisch, persoonlijk, via e-mail, WhatsApp, of zelfs videobellen (met bijvoorbeeld Skype). De manier waarop je communiceert met je redacteuren kies je helemaal zelf, maar we hebben wel wat tips om je op weg te helpen!

Voor effectieve communicatie begint je bericht meteen met je onderwerp.

Dan weten je redacteuren gelijk waar het over gaat. De shoutbox is voor jou en je redacteuren de perfecte (en gemakkelijkste) manier om te communiceren. Het is een centrale tool in de redactieruimte waar iedereen gebruik van kan maken.

Kies samen één communicatiemiddel die iedereen gaat gebruiken. Dit voorkomt dat redacteuren gesprekken of belangrijke beslissingen mislopen.

3. Hulp met voorbeelden

Naast communiceren via de shoutbox en duidelijke afspraken, kan je ook op andere manieren communiceren met je redactieteam. Je kunt het ze uitleggen, maar je kunt het ze ook laten zien.Voorbeelden zijn handig bij het maken van een tijdschrift. Er zijn sjablonen in de redactieruimte, maar je kunt ook je eigen sjablonen maken.

Maak voorbeeld pagina’s voor je redactueren.

Je kunt hierbij gebruik maken van sjablonen in de redactieruimte, of zelf een sjabloon maken die je eenvoudig op meerdere pagina’s kunt plaatsen. Je kunt sjablonen plaatsen met bepaalde thema’s zoals bijvoorbeeld romantisch voor een huwelijkstijdschrift of strak voor zakelijke tijdchriften.

Alle tips op een rij

  • Begin je bericht meteen met je onderwerp. Dan weten je redacteuren gelijk waar het over gaat. Wij raden de shoutbox aan.
  • Kies samen één communicatiemiddel die iedereen gaat gebruiken.
  • Als er gesprekken zijn die belangrijke informatie bevatten, maak notities van de belangrijkste punten en deel deze in de shoutbox. Dan weet je dat belangrijke informatie altijd beschikbaar is voor al je redacteuren.
  • Gebruik voorbeeld pagina’s. Dit zorgt voor meer duidelijkheid voor je redacteuren.

We vertrouwen erop dat deze tips je zullen helpen bij het maken van een tijdschrift met je eigen team van redacteurs.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie