Samenwerken: Hou de vaart erin

Met Jilster maak je op een leuke en gemakkelijke manier je eigen tijdschrift. De online redactieruimte is eenvoudig in gebruik en stelt je in staat om andere redacteuren uit te nodigen. Zo kan je samenwerken aan jullie eigen magazine.

jilster samen tijdschrift maken hou de vaart erinSerie: Samenwerken aan een tijdschrift

Dit is deel 3 van een 3-delige serie over het samenwerken aan een tijdschrift. Lees meer over samenwerken door hieronder op deel 1 en 2 te klikken:

Deel 1. Samenwerken: Wat te verwachten
Deel 2. Samenwerken: Effectief communiceren

Samenwerken deel 3: Hou de vaart erin

Deze serie helpt je bij het organiseren, het samenstellen van je redactieteam en het samenwerken met je redacteuren. De artikelen bevatten handige tips en stappen waar je gebruik van kunt maken om het beste uit je redactieteam te halen en samen een geweldig tijdschrift te maken!

De voortgang in de gaten houden is belangrijk bij elk project. Dan weet je of je op schema zit en wat er nog gedaan moet worden voordat je het eindresultaat in handen kunt hebben. Het kan echter lastig zijn als je niet weet waar te beginnen.

We raden je aan deze tips te gebruiken nadat je de redacteuren hebt uitgenodigd en pagina’s aan ze hebt toegewezen. De tips zijn gericht op het soepel laten verlopen van de samenwerking en helpen ook bij de samenhang in je tijdschrift. En last-but-not-least: ze voorkomen deadline stress!

1. Deadline(s) en schets het eindresultaat

Zorg ervoor dat iedereen weet wanneer de deadline is, voordat ze aan de slag gaan.

Het tijdschrift moet op tijd bestelt worden, en dus moeten de redacteuren op tijd hun pagina’s inleveren. Zorg voor een marge voor jou als hoofdredacteur om de puntjes op de i te zetten!

Om het je gemakkelijk te maken hebben we bij ‘instellingen’ twee deadline-data die je in kunt stellen: de ‘gewenste leverdatum’ (hierdoor zie je als hoofdredacteur de ‘uiterste besteldatum’) en de ‘deadline voor inleveren pagina’s door redacteuren’ (deze datum is zichtbaar voor de redacteuren als ‘inleveren voor’ datum).

In de praktijk leveren vrijwel de meeste redacteuren tegen of net óver de deadline hun bijdrage aan, dus zorg ervoor dat er tijd ligt tussen jouw ‘echte’ deadline en de deadline die je aan de redacteuren communiceert. Zorg dat je op de hoogte bent van de levertijd en bedenk of je voorafgaand aan de ‘echte’ bestelling ook eerst een proefexemplaar gaat bestellen. Zeker aan te raden!

Voor wie of waarvoor gaan jullie een tijdschrift maken? Hoe zal het worden? Is het een verjaardagscadeau, huwelijkscadeau of een cadeau voor een collega die afscheid neemt? Het is belangrijk dat iedereen zich het eindresultaat kan voorstellen.

Zorg dat er vanaf het begin al een leuke (tijdelijke) cover is – dit ziet er gelijk aantrekkelijker uit om aan mee te gaan werken.

Bij ‘instellingen’ kun je aanvinken of de redacteuren alle pagina’s kunnen zien, vaak wordt dat zeer gewaardeerd en geeft het inspiratie voor de eigen pagina. Lees wat andere klanten hebben gezegd over hun tijdschrift en praat erover met je redacteuren hoe leuk het zal zijn als het tijdschrift straks af is.

2. Prik data voor deeltaken

Als redacteuren aan de slag moeten gaan, kan een lege pagina een te grote drempel lijken. Maak het je redactieteam makkelijker door elke week (of maand) een dag uit te kiezen waarop ze kleine taken af zullen hebben.

Je kunt ze ook een aantal stappen geven die ze kunnen volgen om hun pagina(s) op tijd in te leveren. Hieronder staat een voorbeeld van 3 stappen die je aan je redactieteam zou kunnen geven:

  1. Kies en upload je afbeeldingen.
  2. Kies een opmaak. Kies uit sjablonen in de redactieruimte of maak zelf een opzet (bekijk opmaak inspiratie op Pinterest). Experimenteer met verschillende lettertypes, letter groottes, illustraties en afbeeldingen. Altijd kan de pagina nog weer aangepast worden.
  3. Voeg tekst toe aan de pagina. Het mag maar hoeft niet lang te zijn. Je kunt ook een korte intro, uitleg bij afbeeldingen, een ervaring, herinnering of wens schrijven. Als het maar bij het thema van het tijdschrift past. Denk bijvoorbeeld aan waar het tijdschrift voor is. Waarom ben jij uitgenodigd om eraan te werken en wat kun jij bijdragen? En heb je aan de jouw toegewezen pagina’s niet genoeg? Vraag de hoofdredacteur om meer.

3. Enthousiasme en waardering

De kracht van waardering wordt vaak onderschat.

Je redacteuren doen hun best en willen zich natuurlijk graag gewaardeerd voelen. Je kunt de shoutbox gebruiken voor complimenten en tips. Uit ervaring blijkt dat iedereen hierdoor fanatieker en gemotiveerder wordt om er écht iets moois van te maken.

Als de redacteuren het eerst niet zo zien zitten, maak je geen zorgen, vraag door wat ze lastig vinden en help ze aan de slag gaan. Wijs ze op de slideshows in de handleiding en de beschikbare hulp van de klantenservice van Jilster.

Laat ze weten dat het geen professionele pagina’s hoeven te worden. Blijf in contact met je redacteuren en zorg ervoor dat ze je laten weten als ze ergens tegenaan lopen. Zo kom je er op tijd achter als er iets mis gaat en heb je genoeg tijd om het op te lossen.

Alle tips nogmaals op een rij:

  • Stel de twee deadlines in zodat het tijdschrift op tijd besteld kan worden en zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van de deadline
  • Schets een beeld van hoe het tijdschrift zal worden.
  • Deel het maken van het tijdschrift op in kleinere deeltaken. Dit maakt het beginnen aan het tijdschrift makkelijker en zorgt ervoor dat er meer contact is binnen het redactieteam.
  • Laat je redactieteam weten dat je er bent om te helpen en waardeer hun inbreng. Dit zorgt ervoor dat je eerder hoort waar ze tegenaan lopen zodat je ze kunt helpen.
  • Een gezamenlijke inspanning zorgt voor het beste resultaat en geeft bovendien ook achteraf veel voldoening.

We vertrouwen erop dat deze tips je zullen helpen bij het maken van een tijdschrift met je eigen team van redacteuren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *