Samenwerken: Wat te verwachten

Met Jilster maak je op een leuke en gemakkelijke manier je eigen tijdschrift. De online redactieruimte is eenvoudig in gebruik en stelt je in staat om andere redacteuren uit te nodigen. Zo kan je samenwerken aan jullie eigen magazine.

Samenwerken wat te verwachten tijdschrift makenSerie: Samenwerken aan een tijdschrift

Dit is deel 1 van een 3-delige serie over het samenwerken aan een tijdschrift. Lees meer over samenwerken door hieronder op deel 2 en 3 te klikken:

Deel 2. Samenwerken: Effectief communiceren
Deel 3. Samenwerken: Hou de vaart erin

Samenwerken deel 1: Wat te verwachten

Deze serie helpt je bij het organiseren, het samenstellen van je redactieteam en het samenwerken met je redacteuren. De artikelen bevatten handige tips en stappen waar je gebruik van kunt maken om het beste uit je redactieteam te halen en samen een geweldig tijdschrift te maken!

Voordat je begint met het uitnodigen van je redacteuren en hen pagina’s toe te wijzen, raden wij je aan deze tips door te lezen, om het maken van je tijdschrift zo soepel en snel mogelijk te laten verlopen. Deze tips zorgen ook voor een samenhangende vormgeving van je tijdschrift en verminderen de werkdruk van de hoofdredacteur(en) aan het eind van het proces.

1. Zorg ervoor dat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt

Redactueren ontvangen graag uitleg van jou.

Wanneer je iemand uitnodigt voor Jilster, krijgen ze automatisch een korte uitleg over wat Jilster is en hoe het werkt, maar het zou kunnen dat er toch iets meer uitleg van jou nodig is. Wij raden aan om gebruik te maken van de shoutbox in de online redactieruimte en hierin een bericht te schrijven voor alle startende leden van je redactieteam. Dit bericht kan ze verwelkomen, uitleg geven over het bewerken van de toegewezen pagina en waar het tijdschrift voor is.

2. Maak het doel van het tijdschrift duidelijk

Maak aan iedereen duidelijk waar het tijdschrift voor is.

Het maken van een tijdschrift voor iemand (of voor een speciaal doel) doe je niet elke dag, en onze klanten vertellen ons dat de reactie die ze krijgen tijdens de overhandiging van het tijdschrift heel bijzonder is. Zorg ervoor dat je redacteuren dat doel niet vergeten.

3. Spreek een stijl af

Voordat je begint is het ook handig om te bedenken welk terugkerend lettertype en kleuren gebruikt zullen worden in het tijdschrift. Dit zorgt voor samenhang. Je kunt de lettertypes en kleuren via e-mail of de shoutbox (berichten in de shoutbox kunnen ook direct naar de e-mail adressen van je redacteuren verzonden worden) communiceren naar je redacteuren.

Je kunt ook je eigen sjablonen maken als basis voor pagina’s.

4. Uitleg aan pagina toevoegen

Je kunt een woord of korte uitleg aan pagina’s toevoegen om structuur en duidelijkheid te creëren voor je redacteuren. Het toevoegen van woorden als ‘foto en anekdote’, ‘grap + stripverhalen’ of ‘felicitatie hier’ geeft je redacteuren een duidelijke instructie voor de pagina.

Alle tips op een rij

  • Redacteuren ontvangen graag uitleg van jou: gebruik de shoutbox om een bericht te schrijven voor al je startende redacteurs. Hierin kan je ze verwelkomen, uitleg geven over het bewerken van de toegewezen pagina en vertellen waar het tijdschrift voor is.
  • Maak het doel van het tijdschrift duidelijk. Vooral de reactie tijdens het overhandigen van het tijdschrift is erg motiverend.
  • Bedenk van tevoren en communiceer welke lettertype en kleuren gebruikt zullen worden. Dit zorgt voor samenhang.
  • Voeg kort uitleg toe aan de pagina’s als duidelijke instructie voor je redacteuren.

We vertrouwen erop dat deze tips je zullen helpen bij het maken van een tijdschrift met je eigen team van redacteurs.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie