Hoe valt je tijdschrift op? Met een pakkende titel natuurlijk! De cover is het visitekaartje van een tijdschrift en de titel is daarbij erg belangrijk. Deze moet de aandacht trekken. Met de titel kun je jouw tijdschrift vanaf een onopvallende plek opvallend maken. Ook de koppen van de rubrieken in je tijdschrift geef je een passende titel. Lees hieronder een aantal handige tips die je daarbij helpen.

Ben je nou helemaal ‘BETITELD’!

Wat is belangrijk in de titel formulering van een tijdschrift? Denk aan de vele glossy’s die je in een tijdschriftenrek hebt zien staan of aan de tijdschriften die je graag zelf leest. Vrouwenbladen dragen vaak de naam van een vrouw in de titel, woonmagazines verwijzen vaak naar bepaalde interieurstukken en ook auto-en tuinbladen liegen er niet om.

Een krachtige titel zegt iets over de inhoud van het tijdschrift. Om deze extra op te laten vallen, gebruik je een lettertype met meer body. Een stevige letter heeft meer effect dan een dun, sierlijk lettertype. Bij een bruiloftsglossy is het leuk om de namen van het koppel als tijdschrift titel te gebruiken. Bestaat je titel uit meerdere woorden? Experimenteer dan eens met verschillende lettertypes. Dit kan een leuk effect geven.

WHAT’S IN A NAME!

Bedenk een leuke, eigenzinnige en/of ludieke titel bij deze foto

Decor van een bruiloftsdinner

Ook rubrieken zoeken een titel

Het belangrijkste criterium voor een pakkende titel is dat een potentiële lezer zich direct aangesproken voelt. Als een lezer zich kan identificeren met de kop van een tekst, zal hij eerder geneigd zijn om verder lezen. Het direct aanspreken van de lezer door in de titel woorden als ‘jij’ te gebruiken is hierbij een handig hulpmiddel.

Zorg dat je titel de lading van de tekst dekt, maar niet te lang is. We koppelen (vaak onbewust) langere titels aan oninteressante stukken. Gebruik daarom korte en begrijpelijke woorden bij de formulering van de titel en (tussen)koppen. Denk aan: “9x dit moet je doen om samen oud te worden”, “De sterren spreken”, “Mr. & Mrs. Quiz”, “Liefde gaat door de maag”, “Vraag het de ervaringsdeskundigen (interview met (schoon)ouders) en “Het gastenboek”.

Nog meer tips!

Onthoud, een goede kop triggert de lezer. Door een cijfer in de titel (5 tips/9x) kan men inschatten hoe lang een artikel is, en dus bepalen hoeveel tijd het lezen kost. Maar cijfers vallen tussen woorden sowieso goed op. Alliteratie of woordgrapjes in de kop geven een artikel een luchtig karakter (Borrel bubbel bruis/De sterren spreken). Bovendien blijft de tekst beter hangen door rijm in de titel.

 

Succes!